Senioři umírají za volantem častěji než mladí nezkušení řidiči, vliv má i výběr vozu s nedostatečnou bezpečnostní výbavou
Praha, 9. srpna – Pro mladé a začínající řidiče je při výběru auta jedním z důležitých faktorů vzhled a výbava. Auto prostě musí být „cool“ a plné elektroniky. Naopak senioři hledají auta co nejjednodušší na ovládání, bez technických vymožeností, kterým nerozumí, a pokud možno co nejpraktičtější. Absence dnes už prakticky standardních bezpečnostních prvků ale může zhoršit následky případné dopravní nehody.
Senioři za volantem potřebují více času na vyřešení náročnějších situací. Volí pomalejší tempo jízdy, vše si důkladně promýšlejí. Pokud se však dostanou do stresové situace, kdy je nutno reagovat svižněji, mohou opomenout provést důležitý řidičský úkon, třeba dát směrové znamení. „I to je jeden z důvodů, proč starší lidé při výběru auta nehledí na výkon ani nejnovější technické vymoženosti, které by je mohly rozptylovat, ale raději sáhnou po autě takzvaně bez výbavy,“ říká generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová. To dokládají i statistiky prodejů AAA AUTO za uplynulý rok a půl, kde u seniorů vedou hatchbacky od Škodovky s manuální převodovkou a maloobjemovým benzínovým motorem. Ten volí více jak 70 % starších řidičů.
Nejprodávanější modely aut v AAA AUTO u řidičů starších 65 let
TOP 10 MODELŮ
|
||||
1
|
Fabia
|
17,47%
|
||
2
|
Octavia
|
5,84%
|
||
3
|
Fusion
|
2,39%
|
||
4
|
Focus
|
1,88%
|
||
5
|
Felicia
|
1,74%
|
||
6
|
Thalia
|
1,69%
|
||
7
|
Roomster
|
1,67%
|
||
8
|
206
|
1,47%
|
||
9
|
Mondeo
|
1,35%
|
||
10
|
Clio
|
1,35%
|
||
ESP
|
|
|
||
ANO
|
NE
|
|
||
29,80%
|
70,20%
|
|
||
ABS
|
|
|
||
ANO
|
NE
|
|
||
83,20%
|
16,80%
|
|
||
AIRBAG
|
|
|
||
ANO
|
NE
|
|
||
96,90%
|
3,10%
|
|
||
|
||||
|
Seniory ohrožuje i jejich zvýšená fyzická zranitelnost a postupný úbytek psychických a fyzických schopností. V konečném důsledku pak s narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné. „Při působení stejné síly jsou osoby ve věku nad 65 let vystaveny dvakrát většímu riziku vzniku smrtelného zranění než osmnáctiletí a s narůstajícím věkem toto riziko významně narůstá,“ doplňuje Roman Budský. Pro srovnání v roce 2014 se osoby starší 65 let podílely na celkovém počtu obětí nehod v EU 25 procenty, zatímco mladí do 25 let z jedné pětiny.
Roman Budský, Tým silniční bezpečnosti, 776 195 576, roman.budsky@tymbezpecnosti.cz