Praha, 2. listopadu 2015 – Pro ojetý sportovní vůz se už zájemci nemusí vypravit do specializovaného autobazaru. I když u klasického prodejce ojetin býval klient v minulosti zvyklý téměř výhradně na běžné automobily, dnes může v nabídce natrefit na desítky sporťáků. Nejvyhledávanějším ojetým sportovním automobilem je v současnosti Škoda Octavia RS. Nejoblíbenější barvou černá a zákazníci v průměru utratí za sportovní vozy 335 tisíc. Vyplynulo to ze statistik AAA AUTO.
Vzhledem k vyšší ceně těchto automobilů platí, že zákazníci nechávají v souvislosti s končící motoristickou sezónou nákup sportovního vozu na konec léta. Ani v letošním roce tomu není jinak. Společnost AAA AUTO zaznamenala v srpnu a září výrazně větší poptávku právě po těchto typech vozů.
Nejoblíbenější karoserií je sportovní hatchback, který patří k nejlevnějším vozům. Zákazníci jej vyhledávají ve 29 % případů. Následuje kupé s 25 % a sportovní kombi 16 %. Shodně 14 % klientů volí buď sportovní sedany nebo kabriolety a roadstery. „Celkem máme v nabídce 80 sportovních vozů s průměrnou dobou stáří sedm let a průměrnou cenou lehce přes 300 tisíc,“ říká generální ředitelka AAA AUTO, Karolína Topolová a dodává: „Velmi výjimečně obchodujeme s upravenými vozy. Takový vůz musí mít všechny úpravy homologované a musí vyhovovat platné legislativě, což splňuje jen velmi malé procento upravených vozů. Typickým zákazníkem ovšem není, jak by se mohlo mnoho lidí domnívat, mladý muž s čerstvě získaným řidičským průkazem. Většinou jde o manažera či jednatele firmy ve středním věku.“
Dle statistik AAA AUTO je dlouhodobě nejoblíbenějším typem sportovního vozu sportovní hatchback, který tvoří 30 % prodejů těchto aut. Zákazníci u sportovních vozů koukají stále více i na jejich praktičnost. Proto za poslední tři roky poklesl zájem o dříve oblíbené kupé, a to o 11 % v porovnání s ostatními typy sporťáků, a také sportovní kombi vzrostlo za stejnou dobu o 7 %. Mírně se zvýšil zájem o dieselové motory, ovšem stále 65 % vozů je benzínových. Nejoblíbenější barvou je černá. Průměrná cena v letošním roce činí 334.599 Kč.
Stejně jako u běžných automobilů, v žebříčku TOP 10 nejprodávanějších značek obsadila první příčku tuzemská Škoda, která se s vozy Octavia RS a Fabia RS obsadila taktéž první a třetí pozici v pořadí jednotlivých modelů. Mezi škodovky se vtěsnal na druhou pozici Volkswagen s modely CC a Passat CC. Desítku nejoblíbenějších modelů uzavírá Opel Astra OPC, Coupé a Cabrio.
Top 10 nejprodávanějších značek
|
Škoda
|
VW
|
BMW
|
Audi
|
Mercedes
|
Peugeot
|
MINI
|
Renault
|
Opel
|
Porsche
|
Top 10 nejprodávanějších modelů |
Škoda Octavia RS
|
VW CC a Passat CC
|
Škoda Fabia RS
|
BMW 3 Coupé a Cabrio
|
Renault Mégane RS a Mégane Cabrio
|
Mini Cooper
|
Audi A5
|
VW Beetle a New Beetle
|
Audi TT
|
Opel Astra OPC, Coupé a Cabrio
|
· v roce 2013 Land Rover Defender z limitované edice k 60. výročí modelu Defender
· v roce 2013 Subaru Impreza WRX STI s kovanými disky Speedline Corse, polozávodními pneu Birdgestone Potenza RE070, výfukem Supersprint a dalšími polozávodními úpravami
· v roce 2013 TechArt GT Street T4, což je kompletně upravené Porsche 911 Turbo. Vůz byl vybaven karbon-keramickými brzdami, aerodynamickým bodykitem, motor měl titanové ojnice, větší turba, větší mezichladič, výfuk se závodními katalyzátory, výkon 646 koní (tj. o 226 koní více než sériové provedení) a točivý moment 870 Nm. Z 0 na 100 za 3.7 sekundy, maximální rychlost 341 km/h. Jen samotná úprava vyšla přibližně na stejnou částku, jako celý výchozí vůz.
· v roce 2014 Nissan GT-R s titanovým výfukem Meisterschaft v hodnotě 120 tisíc korun
· v roce 2014 Hummer H1 s přívěsem vyrobeným na zakázku
· v roce 2014 Hummer H2 s kompletní přestavbou podvozku a lift-kitem RANCHO
Skupina AAA AUTO působí na trhu již 23 let. Provozuje síť 39 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila přes 1,6 milionu zákazníků. Auditované výnosy skupiny v roce 2014 činily 437 milionů eur, ve stejném roce firma prodala 63 613 aut. Společnost od roku 2012 prodává vozy také pod staronovou značkou Mototechna, pod kterou v České i Slovenské republice soustředila nabídku „zánovních“ automobilů. V dubnu 2014 Mototechna zahájila prodej luxusních vozů v novém segmentu Mototechna Premium. Značka AAA AUTO se v rámci studie agentury Ogilvy & Mather z podzimu roku 2013 umístila mezi deseti nejlepšími českými značkami po listopadu 1989. Skupinu AAA AUTO koncem roku 2014 převzal britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners. |