STK je zkratka pro stanice technické kontroly vozidel, protože stejně jako lidé musejí i vozy podléhat pravidelným prohlídkám, aby se zamezilo provozu nebezpečných či jinak poškozených automobilů.
Jednotlivé stanice technických kontrol provozují v České republice akreditované společnosti. Na STK je prováděno mnoho služeb, mezi které patří technické prohlídky všech motorových vozidel a vozidel přípojných podléhajících registraci, evidenční prohlídky takových vozidel, prohlídky individuálně dovezených vozidel a měření emisí u benzinových, vznětových, LPG a CNG vozidel.
Zkratka STK je ale známá především kvůli technickým prohlídkám, jejichž platnost je k provozování vozidel na pozemních komunikacích nezbytná. Technické prohlídky bývají strašákem především majitelů starších vozů, které mívají zpravidla více poruch než vozidla nová. První technická kontrola je předepsána po čtyřech letech od prvního uvedení nového vozidla do provozu. Následující intervaly jsou již dvouleté. Technická kontrola spočívá ve sledování mnoha zásadních aspektů, které jsou k bezpečnému provozování automobilu nezbytné.
V první řadě se měří emise, které musí splňovat předepsané emisní normy pro daný typ vozu. V té druhé přichází samotná prohlídka vozu, která se skládá z identifikace vozu a celkového technického pohledu. Následuje důkladnější prověření podvozku, výfuku a vůlí v řízení. Po podvozku se kontrola zaměřuje na správně fungující brzdy, které musí brzdit jistou minimální silou, a nezbytnou podmínkou je vyrovnanost brzdného účinku na jednotlivých kolech. Po brzdách se kontrola zaměřuje na okna, která v případě zatmavení musí splňovat předepsané normy a atesty. V závěrečné části se kontroluje správný sklon a výkon světel a povinná výbava.
V dřívějších dobách docházelo ve stanicích technických kontrol k časté korupci kontrolních pracovníků za účelem hladkého průběhu provedení kontroly u vozů, které předepsané normy nesplňují. Tento nešvar je v současné době velmi pečlivě hlídán a potírán, díky čemu je na silnicích zase o něco bezpečněji.