OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Volvo C30 (2006–současnost)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Atraktivní design, Dobrý jízdní komfort , Kvalitní zpracování, Dobré odhlučnění, Agilní jízdní vlastnosti

O vozidle

Volvo C30 znamenalo v roce 2006 rozšíření nabídky švédské automobilky směrem dolů. Vlastně šlo o první Volvo nižší střední třídy, a to i přesto, že se v mnohém svým pojetím a velikostí vyrovná staršímu atraktivnímu modelu 480 – prvnímu Volvu s pohonem předních kol. Jenže tehdy se 480 zavedeným automobilovým třídám vymykala a na tu kompaktní byla příliš veliká a netradiční, dnes je C30 jejím jasným zástupcem. Ovšem hodně netypickým. Volvo se totiž rozhodlo, že nebude v podobě C30 nabízet rodinný hatchback, je to spíše stylové skoro-kupé se zaměřením na mladší klientelu, povětšinou bez závazků. Model C30 je tak k dostání výhradně v třídveřovém provedení s netypickým kompletně proskleným zadním víkem zavazadlového prostoru. Jeho přístupnost je tedy horší než u klasických hatchbacků, ovšem jak jsme již zmiňovali, praktičnost nebyla při přípravě C30 vůbec mezi prioritami. I přesto zaslouží z hlediska nabídky místa pro cestující C30 vcelku pochvalu, ani vzadu se pasažéři tísnit nebudou – ovšem musí být opravdu maximálně dva, trojici cestujících zadní lavice nepojme. To je další důkaz odlišného pojetí C30. 
 
Z dnešního hlediska už možná dynamická karoserie C30 tak nepřekvapí, ale v době vzniku šlo bez pochyby o nejdynamičtější a nejatraktivnější vůz značky, teprve později přebíraly dynamické tvary další modely. I když vůz vznikl v roce 2006, a jeho design dokonce vychází ze studie uvedené v roce 2001, dodnes působí C30 v nižší střední třídě velmi dynamicky, líbivě a atraktivně. Je to po vzhledové stránce jeden z nejpovedenějších zástupců své kategorie, a i proto je C30 tak oblíbený vůz. S exteriérem vcelku ladí i provedení interiéru, které je sice dle typických standardů Volva trochu jednodušší než lákavé křivky zevnějšku, ovšem kvalitou zpracování se rozhodně nemá zač stydět. Hodně netypická je středová konzola, za kterou je volný prostor – může sloužit k odkládání předmětů a zvyšuje vzdušnost interiéru. Důkazem velkého důrazu na bezpečnost i u nejmenšího modelu značky je hodně hluboká palubní deska – cestující vpředu tak sedí hodně daleko od čelního skla, respektive jeho spodní hrany. Celkově je posaz v C30 až nečekaně sportovní, sedí se hezky nízko v dobře anatomicky tvarovaných sedadlech. I jízdní vlastnosti jsou vcelku agilní, na druhou stranu nedosahují kvalit některých sportovněji zaměřených soupeřů. Horší trakce přední nápravy i výraznější nedotáčivost především vznětových variant jsou drobnými nedostatky C30.
 
Technika C30 vychází s Fordu Focus, ovšem pod kapotou najdeme mix motorů z různých dílen. Základem je šestnáctistovka s výkonem 74 kW z dílen Fordu, která se vyznačuje spolehlivostí a relativně rozumnou spotřebou, ovšem její dynamické schopnosti hodně zaostávají za vzezřením auta. Na druhou stranu pro typické použití C30 jakožto stylového městského auta agregát plně dostačuje. Benzinová osmnáctistovka pak má výkon 92 kW a dvoulitr 107 kW, oba agregáty jsou méně časté a patří k žíznivějším verzím. Paletu benzinových motorů uzavírají dva pětiválce  – atmosférický 2,4i s výkonem 125 kW od Volva a přeplňovaný 2,5litr s výkonem 169 kW, který známe třeba i z ostřejších modelů Fordu – motor ovšem opět pochází ze švédských dílen. Turbodiesely pak mají převážně původ ve Francii, u čtyřválců jde o agregáty, které koncern Ford vyvinul ve spolupráci s PSA. Šestnáctistovka má výkon 80 kW, dvoulitr dává rovných 100 kW. Nejsilnějším nafťákem je pak opět pětiválec z dílen Volva. Motor 2,4 D5 má výkon 132 kW a solidní jízdní dynamiku i spotřebu i přes to, že je výhradně kombinován s automatickou převodovkou.  

Výbava

Pokud toužíte po Volvu C30, určitě se vyplatí vybírat vůz, který bude nejlépe vyhovovat vašim požadavkům. Výbava jednotlivých aut se totiž může hodně lišit, Volvo si nechávalo připlácet i za na první pohled některé zcela samozřejmé prvky výbavy. Často tak můžete narazit jak na chudě vybavené kousky, tak naopak na velmi bohatě, až luxusně provedená auta. 

Design

I po řadě let výroby patří Volvo C30 ke vzhledově nejatraktivnějším vozům kompaktní třídy. Pomáhá tomu především fakt, že od počátku se počítalo vlastně jen s výhradně třídveřovým provedením dynamických tvarů a praktičnost nebyla prioritou. Atraktivní tvary mohou připomínat některé starší podobně koncipované modely švédské značky – typ 480 nebo legendární P1800. 

Spotřeba

Volvo C30 je k dispozici se vcelku širokou paletou motorů. Jak je u prémiových značek obvyklé, výrobce vynechal vyloženě slabé varianty a dodává auta s minimálně přiměřeným výkonem. Ve své kategorii patří ovšem C30 k mírně těžším vozům, což trochu krotí dynamiku a mírně zvyšuje spotřebu paliva. I tak se ovšem dá s C30 jezdit úsporně, pokud seženete provedení C30 DrivE s několika ekologickými úpravami, pak dokonce i opravdu velmi úsporně. Benzinové motory jsou ovšem pochopitelně na palivo náročnější. 

Jízdní vlastnosti

Volvo C30 zdědilo podvozek po soudobém Fordu Focus, tedy po jeho druhé generaci. Kvalitní a prověřená technika dává vozu velmi agilní jízdní vlastnosti, které ovšem přece jen z hlediska sportovního projevu mírně za prémiovou špičkou zaostávají. C30 je především se vznětovými motory trochu nedotáčivější, nejsilnější provedení zase mohou mít potíže s trakcí přední nápravy. 

Bezpečnost

Automobily značky Volvo tradičně kladou vysoký důraz na bezpečnost posádky a C30 není výjimkou. Cestující to poznají už na robustní konstrukci v interiéru. V nárazových testech Euro NCAP se Volvo C30 objevilo hned dvakrát a v obou případech získal vůz pět hvězdiček. Poprvé se tak stalo v roce 2007 ještě podle starších měřítek, opakované testy se konaly v roce 2009 už podle modernějších regulí. Dnes by pět hvězd C30 neobhájilo jen kvůli mírně horší ochraně chodců. 

Praktičnost

Praktičnost rozhodně není jakoukoli předností C30. Auto sveze pouze čtveřici cestujících, více nepojme. Zavazadlový prostor je hůře přístupný, vstupní otvor je na hatchback relativně úzký, což je dáno netypickým tvarováním zádě. Vysoko je i práh, to zase kvůli tomu, že víko zavazadlového prostoru je kompletně tvořeno sklem. Oficiální hodnota objemu zavazadlového prostoru 233 litrů zní doslova tragicky, v praxi je ovšem využitelnost lepší. Standardně lze zavazadla vršit i nad úroveň hrany oken, zavazadelník totiž postrádá kryt, který byl k dispozici jen za příplatek. 

Komfort

Podvozek C30 poskytuje jak velmi dobré jízdní vlastnosti, tak velmi dobrý jízdní komfort. Cestující navíc ocení nejen komfortní odpružení, ale i pohodlná a anatomicky dobře tvarovaná sedadla nebo celkově kvalitně provedený interiér. Pochvalu zaslouží i celkové odhlučnění vozu, které je na velmi vysoké úrovni. 

Provozní náklady

U vozů značky Volvo musíme tradičně počítat s mírně vyššími provozními a servisními náklady. A to platí i pro C30, i přesto, že řada jeho techniky pochází ještě od Fordu. Na druhou stranu je C30 vcelku spolehlivý vůz, který by neměl majitele příliš potrápit, takže výdaje se budou držet v přijatelných mezích. 

Volvo C30



Nenechte si ujít 4.12. od 14 do 15 hodin Mikulášskou fotbalovou auto-gramiádu s hráči první ligy v Praze a Brně.

×
Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací