OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Volkswagen Golf IV (1997–2003)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Dobré jízdní vlastnosti, Nadprůměrná spolehlivost, Široká nabídka verzí, Kvalitní zpracování, Jízdní komfort

O vozidle

Volkswagen Golf patří k automobilovým legendám. A jeho čtvrtá generace z let 1997–2003 je považována za jednu z nejpovedenějších vůbec. Má jisté a dynamické jízdní vlastnosti, přitom je velmi komfortní. Díky své velmi dobré trvanlivosti a bohaté nabídce verzí je vyhledávaným ojetým vozem se vcelku příznivou cenou. Přitom však platí, že ceny jsou mírně vyšší než u konkurentů, to právě vzhledem k popularitě vozu.

Stejně jako všechny ostatní generace Golfu se i ta čtvrtá vyznačuje vcelku konzervativním a elegantním designem. Zub času si sice už vybral u čtvrtého provedení svou daň, přesto však vůz působí i na dnešní poměry elegantně, pouze některé detaily dávají najevo jeho věk. Oblá karoserie je mírnou evolucí generace třetí, která přinesla zakulacení jako první. Kromě klasického tří- a pětidveřového hatchbacku je čtvrtá generace Golfu k sehnání i jako praktické combi. Velmi široká je paleta nabízených motorů. Ke spolehlivým a dobře fungujícím pohonným jednotkám patří například už základní provedení 1,4 s výkonem 55 kW. To sice neuspokojí nároky dynamičtěji orientovaných řidičů, pro pohodovou jízdu ovšem dostačuje a překvapí pružností. Příznivá je i spotřeba a motor je velmi trvanlivý. Atmosférické šestnáctistovky, osmnáctistovka a dvoulitr vykazují vyšší spotřebu i lepší dynamiku. Za opravdu dynamické ovšem můžeme považovat až některou z nejsilnějších jednotek – pětiválec 2,3 litru (110 a 125 kW) nebo šestiválec VR6 (2,8 a 3,2 litru), u kterých postupně rostl výkon ze 130 přes 150 až na 177 kW. Tyto verze však zatěžují přední nápravu, což se projevuje na její životnosti. Legendární je provedení GTI, které ve čtvrté generaci pod kapotou vozilo skvělou přeplňovanou 1,8 Turbo. Vznětové motory všechny pocházejí z legendární řady 1,9 TDI, výkon sahá od 66 po 110 kW. Platí, že motory v provedení TDI-PD jsou méně kultivované a spotřeba u nich v praxi oproti starším provedením neklesá. Klasické jednotky jsou tak jistější volbou kvůli případnému servisu. Základem byla atmosférická jednotka 1,9 SDI s 50 kW, která je na Golf trochu slabá.

Výbava

Základní verze čtvrté generace Golfu neoplývají kdovíjakou výbavou, ta základní obsahuje opravdu jen to nejnutnější. Silnější a původně dražší motorizace bývají lépe vybaveny, ovšem i tady bylo nutné za celou řadu prvků připlácet a tak se může výbava vozů lišit.

Design

Čtvrtá generace Volkswagenu Golf už přece jenom opticky trochu zestárla, ovšem stále se jedná o elegantní a solidně působící automobil. Výhodou je, že tradiční vcelku jednoduché a konzervativní tvary Golfu příliš nestárnou, za zmíněný dojem mohou spíše provedení některých detailů, které na voze více vyniknou.

Spotřeba

Kdo chce jezdit úsporně, v případě Golfu zvolí některou z populárních jednotek 1,9 TDI. Lepší jsou z tohoto hlediska starší klasická provedení TDI, novější komplikovanější TDI-PD se ovšem také nenechají zahanbit, navíc přinášejí i podstatně vyšší výkony. Úsporná dovede být i základní benzinová čtrnáctistovka a dobrou spotřebou se vyznačuje i přeplňovaný motor 1,8 Turbo. U ostatních motorizací je spotřeba vyšší, takže pokud vám na ní záleží, je lepší se jim vyhnout.

Jízdní vlastnosti

Podvozek Volkswagenu Golf vždy patřil na naprostou špičku ve své třídě. Čtvrtá generace vyniká komfortem, avšak zahanbit se nenechá ani při ostré jízdě. Podvozek je velmi stabilní a jistý a bohatě dimenzovaný, však také zvládal i výkony až do 177 kW a vybaven mohl být pohonem všech kol. 

Bezpečnost

Robustní konstrukce karoserie Golfu přinesla už v roce 1998 čtyřhvězdičkové hodnocení v nárazových testech Euro NCAP. Ovšem z dnešního hlediska už samozřejmě vozu chybí řada nutných prvků, a tak můžeme bezpečnost považovat jen za průměrnou.

Praktičnost

Golf měl vždy jednoduché a účelně řešené obestavění interiéru. U čtvrté generace má posádka dostatek místa především vpředu, na zadních sedadlech je to trochu horší. Může za to kompromis mezi prostorem pro cestující a zavazadlovým prostorem, vzadu je tak málo místa na kolena. Je to společná vlastnost prakticky všech vozů postavených na základě čtvrté generace Golfu, tedy třeba i první Škody Octavia. Zavazadelník má nadprůměrný objem 330 litrů u hatchbacku a 460 u combi.

Komfort

Jistý podvozek Golfu se vyznačuje vysokou úrovní komfortu. Nejde přitom o to, že by vůz byl houpavě měkký, jako tomu bývá u francouzské konkurence. Podvozek je jistý a přitom nerovnosti tlumí a žehlí s grácií vozů o mnoho větších a dražších.

Provozní náklady

Čtvrtý Golf je velmi oblíbeným vozem s řadou dílů, které jsou společné s mnoha dalšími koncernovými vozy. Jejich rozšířenost znamená vcelku příznivé ceny náhradních dílů, u kterých pochopitelně není problém s dostupností prvků z druhovýroby. I servisní síť je široká a Golf IV zvládne bez problémů opravit celá řada servisů.

Volkswagen Golf

Další vozy


Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací