OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Suzuki Jimny (1998–současnost)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Zajímavé ceny, Skvělá obratnost, Dobré terénní schopnosti, Levný provoz

O vozidle

Suzuki Jimny je jedním z nejlevnějších a nejmenších terénních automobilů na trhu vůbec. Auto je opravdu určeno řidičům, kteří s ním budou jezdit především v terénu, a jízdní chování na silnici jde z tohoto hlediska stranou. V podstatě jediným přímým soupeřem Jimny je podobně koncipovaná Lada Niva. Z modernějších vozů může pro Jimny představovat soupeře i větší Dacia Duster ve verzích s pohonem všech kol. Oproti té si toho ovšem majitel malého terénního Suzuki může mimo cesty dovolit podstatně více. Jimny je opravdu doslova kapesní off-road, je to na něm vidět na první pohled. Auto s délkou jen lehce přes 3,6 metru (tedy velikost nejmenších městských vozů) je hodně vysoké, a tak působí docela neobvykle. Jimny se ve svém už třetím provedení (byť to druhé se u nás prodávalo jako Samurai) vyrábí od roku 1998 a od té doby prošel vůz jenom menšími inovacemi. Vzhled auta je tak stále velmi jednoduchý a utilitární, zcela jasně ukazuje zaměření vozu. Oproti větším off-roadům může Jimny působit trochu legračně, ovšem jeho schopnosti v terénu jsou opravdu vynikající. Díky nízké hmotnosti, malým rozměrům a úzkým kolům projede Jimny místy, kam se jeho větší soupeři vlastně ani nedostanou. Krátká karoserie i malý rozvor znamenají hodně velké nájezdové i přejezdové úhly. Že je Jimny opravdový teréňák, potvrzuje jeho konstrukce s klasickým žebřinovým rámem a oběma tuhými nápravami. Poháněna je standardně zadní náprava, k ní se ovladačem připojuje náprava přední. Je tu i možnost zvolit redukci pro jízdu v opravdu drsném terénu. Pro jízdu po silnicích by měl být vzhledem k absenci mezinápravového diferenciálu používán režim pohonu jen zadní nápravy. Mimochodem, jízdní projev Jimny na silnici je na dnešní poměry opravdu nezvyklý. Auto kvůli tuhým nápravám a malému rozvoru hodně poskakuje a je stále nervózní. Navíc je hodně citlivé na boční vítr a celkově má nevalnou směrovou stabilitu. Pohodlí tak opravdu nelze od tohoto vozu očekávat, ostatně i interiér je vcelku miniaturní a i za volant budou mít opravdu vzrostlí jedinci potíže se vejít. Jimny je tedy jasně vozidlem určeným pro dopravu do jinak nedostupných míst.
 
Pod kapotou malého terénního Suzuki najdeme v drtivé většině zážehovou třináctistovku. Ta zaručí pro pohon vozu dostatek síly i ve svém nejslabším provedení s výkonem 59 kW. V roce 2001 prošel motor modernizací (dostal pohon řetězem namísto řemenem a hydraulické vymezování vůlí ventilů) a jeho výkon narostl na 61 kW. Od roku 2006 pak výkon vzrostl na prozatím konečných 63 kW. Motor je velmi spolehlivý a vzhledem k určení a typickému provozu auta i vcelku úsporný. Celkově je Jimny provozně hodně nenáročný a jednoduchý vůz s nízkými náklady. Ty překvapivě může zvýšit vcelku vzácné dieselové provedení – pod jeho kapotou se nachází patnáctistovka z dílen Renaultu s výkonem 48 nebo (od roku 2006) 63 kW. Motor je sice o něco úspornější než zážehový čtyřválec, ovšem je náročnější na údržbu. 

Výbava

Ani základní výbava Jimny není nijak bohatá. Základem jsou dva čelní airbagy a základní elektrická výbava, ovšem i klimatizace se dodávala až do vyšších stupňů výbavy nebo za příplatek. Jimny tak opět potvrzuje své spartánské zaměření. 

Design

Suzuki Jimny je vzhledově velmi neotřelý vůz, na velmi malém půdorysu tu totiž stojí vcelku vysoká karoserie výrazně hranatých a jednoduchých tvarů. Ty ovšem rozhodně nepostrádají určitou eleganci a mají své kouzlo. To naopak končí v interiéru, který je přísně účelný a vyrobený z levných materiálů, byť s celkově dobrým zpracováním. 

Spotřeba

Mezi opravdovými terénními automobily nejspíš nenajdeme úspornější a provozně méně náročný vůz, než je Jimny. Zážehová třináctistovka si sice oproti běžným miniautům řekne o větší přísun paliva, avšak na poměry terénních aut je její spotřeba velmi malá a to platí právě i pro jízdu v obtížném terénu. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti Jimny na běžné silnici za mnoho nestojí. Kvůli rámové konstrukci, dvojici tuhých náprav a malému rozvoru auto hodně poskakuje, je nervózní a nemá příliš dobrou směrovou stabilitu. Řidič tak musí vůz neustále korigovat. S Jimnym byste se rozhodně neměli neohroženě vrhat do zatáček, to může skončit špatně. 

Bezpečnost

Vzhledem k miniaturním rozměrům a velmi jednoduché konstrukci, u které je jediným tuhostním prvkem rám, nelze očekávat od Jimny příliš dobrou úroveň bezpečnosti. Karoserie i konstrukce vozu poskytnou jen základní ochranu a i bezpečnostní výbava je velmi obyčejná. 

Praktičnost

Pokud bychom se na Suzuki Jimny měli dívat běžnou optikou, pak nejde o moc praktický vůz. Posádka nemá v interiéru příliš mnoho místa především v podélném směru a zavazadlový prostor s objemem 113 litrů (816 po sklopení sedadel) je opravdu miniaturní. Jenže Jimny je praktický především v terénu, jeho průchodnost je neuvěřitelná a auto se dostane tam, kam snad žádný jiný vůz. 

Komfort

Jestli něčím Suzuki Jimny nedisponuje, tak je to jízdní komfort. Auto po silnicích spíše poskakuje, než jede, v malém interiéru je nedostatek místa a vysoká stavba i celková konstrukce vozu znamenají výraznější hluk. K tomu se přidává při jízdě vyššími rychlostmi i motor, jehož převodovka jasně dává najevo zaměření na jízdu v terénu. 

Provozní náklady

Suzuki Jimny je navzdory své velikosti velmi robustně zkonstruovaný vůz. Auto tedy v praxi vydrží opravdu hodně a jeho údržba je celkově velmi nenáročná. Opravy totiž bývají jednoduché a relativně levné, i spotřeba motorů se drží na příznivé úrovni. 

Suzuki Jimny



Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací