OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Smart ForTwo (2007–současnost)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Obratnost, Snadné parkování, Výborný výhled, Nízká spotřeba paliva

O vozidle

V roce 2007 se na trhu objevila druhá generace netradičního městského vozu Smart ForTwo, s nímž se značka vrací k úzké nabídce, jejímž středobodem je právě tento dvoumístný vůz. Oproti předchozí generaci se toho u Smartu změnilo vlastně relativně málo. Auto je trochu uhlazenější a působí na pohled ještě sympatičtějším dojmem. Karoserie se mírně prodloužila na celkových téměř 2,7 metru, což sice už není tak pohodlné z hlediska kolmého parkování, to však i nadále zůstává v místech s běžně podélným stáním možné. Větší Smart je o trochu prostornější, změna rozměrů jde však navíc na vrub lepší úrovni bezpečnosti auta. Smart se také snažil vylepšit stabilitu na mimoměstských cestách, tady však nadále platí, že kvůli vysoké stavbě je auto přinejmenším stále hodně náchylné na boční vítr.
 
Smart nadále zůstává králem městského provozu, přispívá k tomu i vylepšená robotizovaná převodovka a další nové prvky techniky. Zavazadlový prostor autíčka pojme solidních 220 litrů nákladu po plato nebo až 340 při zarovnání nákladu po střechu – to je dost i na větší nákupy a není divu, že je Smart hojně využíván jako městské rozvážkové auto. Nadále platí, že ForTwo zůstává na trhu osamocen, podobně zaměřené auto prakticky neexistuje. Toyota se pokoušela o něco podobného s přece jenom o trochu větším modelem iQ a příliš neuspěla. Nadále platí, že ForTwo se skvěle proplétá džunglí městského provozu, je mistrem svižných startů ze semaforů, z auta je velmi dobrý výhled a je celkově maximálně obratné. Opět se model vyrábí jako kupé nebo kabrio se shrnovací plátěnou střechou.
 

Interiér působí o něco dospělejším dojmem, ovšem tvrdé plasty tu zůstávají, podobně jako celkově trochu omezený jízdní komfort daný krátkým rozvorem a tužším odpružením. Na dlažbě nebo rozbité silnici ForTwo prostě poskakuje a drnčí. Zcela nové jsou v druhé generaci motory – opět tříválce. Všechny benzinové tentokrát mají objem těsně pod jeden litr, tedy 999 kubických centimetrů. Nepřeplňovaná varianta motoru má výkon 45 nebo 52 kW. Silnější verze se od počátku prodávala i v provedení MHD – micro hybrid drive. To je pokročilý stop-start systém, který vypne motor už při brzdění zhruba v rychlosti 8 km/h. Uspoří tak až 19 % paliva. Od roku 2009 je tento systém u nepřeplňovaných motorů standardem. Přeplňovaná varianta motoru je pak k dispozici v provedeních s výkonem 62, a dokonce i 72 kW, obojí se jeví být trochu zbytečně moc. Nejsilnější provedení je ovšem vyhrazeno modelům od věhlasného úpravce Brabus, a hraje tedy hlavně na stylovou notu. V nabídce je také miniaturní turbodiesel. Má objem 0,8 litru a  výkon 33 kW. Průměrná spotřeba je 3,3 litru. Čas od času můžeme v ulicích velkoměst potkat i elektrický Smart ForTwo, ten však vznikl v omezeném množství. 

Výbava

Na městské auto má Smart ForTwo slušnou výbavu, ovšem v celkovém pohledu je komplet spíše průměrný. Vyniká tu automatická převodovka, centrální zamykání a další prvky. Klimatizace je součástí druhého stupně výbavy. 

Design

I pro druhou generaci Smartu platí, že je to stále velmi svébytné a nezvyklé autíčko. Působí elegantněji než předchozí provedení, ovšem změn ve vzhledu není příliš mnoho, bez přímého porovnání nejsou rozdíly mezi generacemi tak výrazné. 

Spotřeba

Spotřeba paliva i v městském provozu patří nadále k velkým přednostem Smartu. Oproti předchozí generaci došlo k jejímu plošnému snížení, navíc se objevily nové, velmi úsporné verze – ať už je to turbodiesel s průměrnou spotřebou jen 3,3 litru, nebo verze MHD, které mají oproti běžným motorům spotřebu nižší asi o 19 %. S ForTwo je tak jízda opravdu úsporná. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti ForTwo zůstávají nadále specifické. Zadní pohon rozhodně neznamená sportovní svezení, krátký rozvor a vysoká stavba auta jsou omezující z hlediska stability, limity podvozku ovšem leží hodně daleko a auto působí především ve městech jistým dojmem. 

Bezpečnost

I druhá generace ForTwo si jako hlavní součást své struktury zachovává speciální vysokopevnostní rám, který maximálně chrání posádku. Tentokrát se auto objevilo i v nárazových testech Euro NCAP a i přes své miniaturní rozměry si z nich v roce 2009 odvezlo slušné čtyřhvězdičkové hodnocení. Ve městě nabízí ForTwo dostatečnou ochranu. 

Praktičnost

Druhá generace ForTwo mírně vylepšila své přepravní kapacity – do zavazadlového prostoru se opět vstupuje dvojitě vyklápěným víkem (okno vzhůru, dveře dolů), objem je 220 litrů po plato nebo 350 při zarovnání po strop. Na nákupy to stačí. Tradičně snadné je nastupování do auta. 

Komfort

Jízdní komfort Smartu ForTwo je stále specifický. Mimo město je auto samozřejmě nervóznější a ve vyšších rychlostech jsou motory hlučnější, byť se utlumení zlepšilo. Ve městě však dovede být ForTwo tichošlápkem a jezdí příjemně klidně. Přispívá k tomu i automatická převodovka. 

Provozní náklady

Smart ForTwo je opět provozně poměrně nenáročným autem, u kterého se může prodražit spíše nečekaný servis. Spotřeba paliva je jinak velmi nízká a spolehlivost zase nadprůměrná. Ceny náhradních dílů jsou ovšem vyšší než u klasických městských minivozů. 

Smart Fortwo



Dne 28. 9. budou všechny naše pobočky otevřeny jako kterýkoliv jiný den. 

×
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací