OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Škoda Roomster (2006–současnost)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Variabilní interiér, Velmi dobrý vnitřní prostor , Výhled z vozu

O vozidle

Škoda Roomster je zástupcem rodu malých rodinných MPV. Spíše než po větších a trochu luxusnějších soupeřích, jako je Opel Meriva a Ford B-MAX, loví Roomster zákazníky v revíru, kam původně Renault mířil svým nepříliš úspěšným modelem Modus nebo Citroën o poznání úspěšnějším C3 Picasso. Roomster je vůz pozoruhodných tvarů a neméně pozoruhodná je i technika. Ta je totiž složená z modifikovaných součástí starších modelů škodovky. Přední náprava pochází z původní Fabie, ta zadní zase z první Octavie. Rozchod zadních kol je tak větší než předních, neboli jinak řečeno, vzadu je vůz širší. I tak zůstává prostor pro pasažéry užší, o tom ale až za chvíli. Teď se ještě vraťme k technice. Zvláštní mix starších podvozkových částí funguje u Roomsteru na výbornou, komfortně naladěné MPV zvládá dobře tlumení nerovností a ani jízdní vlastnosti nejsou špatné. Náklony v zatáčkách jsou sice výraznější, ovšem vedení stopy překvapivě dobré.
 
Pojďme však do interiéru. I zde se projevuje trochu levnější zaměření Roomsteru, základní verze mají jednodušší interiér z tvrdých plastů. U vyšších verzí výbavy jsou použity hodnotnější materiály, a především jim nechybí schránka před spolujezdcem. Palubní desku jinak dobře znají majitelé druhé Fabie, jak je vidět, Roomster je opravdu chytrá skládačka. To pravé chytré skládání se ovšem týká zadních sedadel. Jestli lze zadním místům něco vytknout, tak je to pouze menší množství místa na šířku, trojice cestujících se tu přece jenom bude vedle sebe trochu tísnit. Dál už bude znít jenom chvála. Zadní sedadla lze totiž samostatně sklápět, posouvat a vyjímat, a to díky systému VarioFlex. Variabilita interiéru je opravdu neobyčejná a u tak levného vozu vzácná. V závislosti na poloze zadních sedadel má zavazadlový prostor objem 450–530 litrů. Při nejmenším „kufru“, kdy jsou sedadla posunuta maximálně vzad, mají cestující vzadu skutečně královský prostor před koleny. Díky vysoké stavbě je pak samozřejmostí doslova nadbytek místa nad hlavou. Roomster je tedy opravdu praktický automobil.
 
K pohonu rodinného vozu je však vhodné vybrat správný agregát. Základem u Roomsteru je známý tříválec 1,2 HTP, konkrétně v provedeních s výkonem 51 kW. Upřímně, tento motor je trochu málo i na Fabii, ovšem pro její městský a příměstský provoz v menším obsazení stačí. V Roomsteru, kde se dá předpokládat větší vytížení, je to však motor nevhodný, nemluvě o jeho vysoké spotřebě při jízdě vyššími rychlostmi. Naštěstí na trhu ve velké míře najdeme silnější agregáty. Druhým krokem už je solidní a spolehlivá čtrnáctistovka s výkonem 63 kW. Stejný výkon nabízí i modernější motor TSI, po jeho známých potížích s rozvodovým řetězem se ovšem čtrnáctistovka vrátila do nabídky a oba motory se prodávají současně. TSI je přece jenom v praxi silnější a dovede být, při klidném jízdním stylu, i výrazně úspornější. Dalším výkonovým stupněm je 77 kW, ty lze tentokrát mít buď v podobě atmosférické 1,6 16V, nebo opět v motoru 1,2 TSI. U novějších modelů je k dispozici jenom přeplňovaný agregát. Oba nejvýkonnější benzinové motory lze kombinovat s automatickou převodovkou. 
 
Turbodiesely nejprve zastupoval tříválec 1,4 TDI s velmi hrubým chodem i zvukovým projevem o výkonu 51 nebo 59 kW a o poznání povedenější 1,9 TDI se 77 kW, který tvořil cenovou špičku nabídky. V novějších verzích Roomsteru najdeme modernější agregáty 1,6 TDI s výkonem 66 nebo 77 kW. 

Výbava

Roomster je především levný rodinný vůz a základní výbava tomu odpovídá. U Škodovky se správně soustředili na bezpečnostní prvky, ty komfortní najdeme až ve vyšších stupních výbavy a stejně mezi nimi nejsou kdovíjaké technické vymoženosti. Najít ovšem dobře vybavený vůz není problém, výběr ojetin je opravdu široký. 

Design

Design Škody Roomster je hodně kontroverzní. Snad jako by se designéři snažili reflektovat fakt, že přední a zadní část podvozku jsou každé z jiného auta. Podobně i vzhledově na sebe přední a zadní část vozu nenavazuje. Mnohým se to nelíbí, jiní zase oceňují opravdu originální tvarové řešení malého MPV. Díky netradičně koncipovanému prosklení je z auta výborný výhled. 

Spotřeba

Malé rodinné MPV od Škodovky se může pochlubit dobrou spotřebou paliva. Opravdu nízká je u vznětových motorů, které jsou však dražší a na trhu jich není takový výběr. Benzinové agregáty jsou přece jen mírně náročnější, byť motory TSI palivo spořit dovedou, ovšem jen při vhodném jízdním stylu. Vysoká může být i spotřeba základního tříválce HTP. 

Jízdní vlastnosti

Roomster je naladěn především komfortně, i přesto mu složenina přední nápravy z Fabie a zadní z původní Octavie dodává překvapivě jisté jízdní vlastnosti. Na špičku třídy Roomster nemá, ovšem chování auta je jisté a nezáludné. 

Bezpečnost

Že konstrukční složenina starších podvozkových dílů nepatří do starého železa, dokazují i výsledky z nárazových testů Euro NCAP. V nich Roomster jako první vůz značky Škoda získal v roce 2006 plné pětihvězdičkové hodnocení. Ochrana posádky je v tomto případě velmi dobrá a pomáhají k tomu i standardně montované čtyři airbagy. 

Praktičnost

Další velkou předností Roomsteru je jeho praktičnost a variabilita. Interiér auta je na malý půdorys až neuvěřitelně prostorný, sedí se tu hezky zpříma, cestující však mají pořád dostatek místa nad hlavou. Potíže rozhodně nejsou ani s místem pro kolena vzadu. Jen šířka interiéru je menší. Systém VarioFlex umožňuje posouvat a vyjímat jednotlivě zadní sedadla, což opět využitelnost zvyšuje. Zavazadlový prostor může mít díky posuvu objem od 450 do 530 litrů. 

Komfort

Podvozek Roomsteru je naladěn především komfortně, odpovídá to rodinnému zaměření vozu. Posádka se může těšit především z velkého vnitřního prostoru, ve vyšších verzích výbavy také z kvalitních použitých materiálů. Pochvalu za komfort si zaslouží sedadla. Tříválce dovedou ovšem vnitřek vozu rozezvučet dosti nelibozvučně. 

Provozní náklady

Prověřená a nenáročná technika u Roomsteru ústí ve velmi příznivé provozní náklady. Spotřeba však bude vzhledem k vyšší karoserii přece jenom vyšší než u klasické Fabie, jinak je ovšem tento automobil provozně naprosto stejně nenáročný. 

Škoda Roomster

Další vozy


Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací