OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Seat Ibiza (1993–2002)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Nízké ceny, Dobré jízdní vlastnosti , Povedené turbodiesely, Elegantní vzhled, Jednoduchá technika

O vozidle

Od roku 1993 vyráběla španělská automobilka Seat druhou generaci modelu Ibiza. Šlo o první model vyvinutý kompletně ve spolupráci s novým majitelem automobilky, koncernem Volkswagen. Ibiza tak dostala kvalitní techniku, a možná i proto vydržela ve výrobě až do roku 2002, byť s jedním velmi výrazným faceliftem v roce 1999. Od Ibizy byla odvozen i malý sedan (a také combi) s názvem Cordoba. Ibiza je klasický tří- a pětidveřový hatchback. Auto dodnes zaujme docela elegantním a líbivým designem, platí to především pro model po faceliftu. Po faceliftu také dostala Ibiza inovovaný interiér, který se může pochlubit podstatně kvalitnějšími používanými materiály a celkově lepší estetikou i zpracováním. Do modernizace jsou materiály obyčejné a zpracování nevalné. Co se prostornosti týče, na předních sedadlech je místa dostatek a důvody ke stížnostem tu nejsou. Vzadu je ovšem situace horší, bez problémů tu budou cestovat děti, vzrostlejší pasažéři se ovšem už budou trochu tísnit. U třídveřového modelu ovšem překvapí dobrý přístup na zadní sedadla. Zavazadlový prostor pojme slušných 270 litrů nákladu. Z hlediska výbavy je nutné především u modelů před faceliftem počítat s opravdu spíše základní sestavou prvků. Nejlevnější modely nemusejí mít ani posilovač řízení a klimatizace je u Ibizy docela vzácností. Z jízdního hlediska jde z dnešního pohledu o průměrný automobil, komfort omezuje vyšší hlučnost a jen průměrná filtrace nerovností. Jízdní vlastnosti nebyly ve své době špatné a Ibiza je slušně čitelná, ovšem z dnešního hlediska spíše průměrná.
 
Ibiza se může pochlubit také velmi bohatou nabídkou pohonných jednotek. Vyloženě nevhodným motorem je snad jen základní litrový agregát s výkonem pouhých 33 kW. Ten je pro Ibizu velmi slabý a v praxi se ani nedokáže odměnit nízkou spotřebou paliva. Po faceliftu toto provedení posílilo na 37 kW, což je stále docela málo, ale spotřeba motoru se výrazně umravnila, a tak pro klidné městské popojíždění může vyhovovat. Silnější třináctistovka se 40 kW také dynamikou nepřekvapí. Z hlediska spotřeby a příjemné reakce na pohyby plynového pedálu se jako ideální jeví motor 1,4 s výkonem 44 kW. Motor 1,6 má výkon 55 kW, později byl nahrazen šestnáctiventilovou čtrnáctistovkou se shodným výkonem a příznivější spotřebou paliva. Motor 1,6 také posílil na 74 kW, což je na relativně lehkou Ibizu už velmi slušná porce. Starší osmnáctistovka má 66 kW. Pod kapotou Ibizy se ovšem objevily i podstatně výkonnější motory, ty dnes ovšem budou vzácnější. Atmosférický dvoulitr má 85 kW, osmnáctistovka dává 92 kW. Modernější šestnáctiventilový dvoulitr nabídne 110 kW a přeplňovaná 1,8 T pak 115 kW.
 
Vznětové motory zastupuje atmosférický diesel 1,9 D s výkonem 47 kW, modernější a velmi trvanlivá verze SDI má shodný výkon. Motor 1,9 TD s 55 kW vydržel ve výrobě jen několik let, pak byl nahrazen modernějším a trvanlivějším legendárním 1,9 TDI s výkonem 66 kW. Silnější verze pak měla 81 kW. 

Výbava

Od Seatu Ibiza nelze očekávat příliš dobrou výbavu. Základní modely dokonce nemívají ani ABS, ovšem nabídka vozů je poměrně rozličná. I tak ovšem bude shánění auta vybaveného klimatizací trochu složitější záležitostí. 

Design

I dnes nevypadá Seat Ibiza druhé generace vůbec špatně. Platí to především pro verze vyráběné po faceliftu, ke kterému došlo v roce 1999. Výrazně povedenější je ve faceliftovaném provedení také interiér, který používá kvalitnější materiály a je lépe zpracován. 

Spotřeba

Seat Ibiza druhé generace většinou potkáte se slabšími benzinovými motory, které jsou i příjemně úsporné. Spořivé jsou i turbodiesely, které jsou ovšem podstatně vzácnější, Ibiza je ovšem jedním z mála malých vozů své doby, u kterého mohou diesely dávat smysl. Silnější benzinové jednotky mají vyšší spotřebu, ale ta většinou odpovídá výkonu a dynamice. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti Ibizy jsou trochu lepší než u odvozeného sedanu nebo combi Cordoba. Tyto verze jsou totiž komfortněji naladěny, Seat Ibiza má trochu tužší charakter. Vedení stopy je dobré a auto se chová nezáludně a je dobře ovladatelné. 

Bezpečnost

Seat Ibiza prošel nárazovými testy Euro NCAP až po modernizaci, tedy v roce 2000. Výsledkem byl zisk tří hvězdiček, což dnes znamená spíše základní ochranu. Základní modely často nemají ani ABS, v jejich výbavě je pouze airbag řidiče, před modernizací ani ten. 

Praktičnost

Co se prostornosti týče, na předních sedadlech je místa dostatek a důvody ke stížnostem tu nejsou. Vzadu je ovšem situace horší, bez problémů tu budou cestovat děti, vzrostlejší pasažéři se ovšem už budou trochu tísnit. U třídveřového modelu ovšem překvapí dobrý přístup na zadní sedadla. Zavazadlový prostor pojme slušných 270 litrů nákladu.  

Komfort

Jízdní komfort Ibizy je veskrze průměrný. Interiér působí útulným dojmem až spíše u vozů po faceliftu, do té doby je velmi strohý. Tlumení nerovností je spíše trochu horší, auto může lehce poskakovat. Také odhlučnění není úplně ideální. 

Provozní náklady

Z hlediska spolehlivosti patří Ibiza k průměrným, možná lehce nadprůměrným vozům. Zlobí především elektrická soustava, opravy jsou však jednoduché a finančně nenáročné. Náhradní díly jsou bez problémů dostupné a ani jejich ceny nejsou žádným nepříjemným překvapením. Spotřeba paliva u dieselů je příkladná, i slabší benziny jsou úsporné. 

Seat Ibiza



Pozvánka na derby
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací