OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Seat Alhambra (2010–současnost)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Vnitřní prostornost, Skvěle variabilní interiér, Komfortní a jistý podvozek, Úsporné vznětové motory

O vozidle

V roce 2010 se po více než patnácti letech výroby objevila na trhu teprve druhá generace modelu Sharan. A podobně jako v předchozím provedení dostal i druhý Sharan sourozence, tentokrát už ovšem nikoli od Fordu, ale jen od koncernové značky Seat. Druhá generace Seatu Alhambra je opět s VW Sharan téměř shodný vůz, který se liší jen jinou maskou chladiče, mírně upravenou nabídkou motorů a drobnými rozdíly ve výbavě. Z hlediska poměru ceny a výkonu je opět Alhambra vítězem. Alhambra druhé generace oproti první výrazně narostla, to aby se odlišila od kompaktních MPV, která mezitím dosáhla téměř velikosti první generace. Nárůst rozměrů znamená nejenom nárůst vnitřního prostoru pro posádku, ale především také výrazný nárůst v oblasti zavazadlového prostoru, který je nyní využitelný i v plné sedmimístné konfiguraci. Zcela nové rozměry dostala také praktičnost a variabilita vnitřního prostoru. Začíná to už dveřmi, zadní dvojice je nově posuvná, což je u velkých MPV oblíbené řešení, kterému se první generace vyhýbala. Ten pravý koncert ovšem nastává u sedadel. Šest ze sedmi, tedy i sedadlo spolujezdce, lze totiž nezávisle sklápět a skládat do podlahy. Pro vytvoření obrovského jednolitého nákladového prostoru tak není potřeba sedadla z vozu vyjímat. Se složenými sedadly má Alhambra obrovskou přepravní kapacitu 2430 litrů. Všechna sedadla jsou navíc velmi pohodlná a poskytují posádce opravdu dostatek místa.
 
Esteticky zůstává i Alhambra konzervativnějším vozem, který možná tak úplně nezapadá do výrobního programu španělské automobilky. Ovšem tradice je tradice, a tak má značka s dynamickým zaměřením k dispozici velké rodinné MPV, zatímco na rodinu zaměřená Škoda má v tomto ohledu smůlu. Alhambra po Sharanu zdědila i hodnotně a prakticky působící interiér, který se možná kvůli jednoduchým linkám brzy okouká, na druhou stranu je pro řidiče opravdu příjemným pracovištěm. 
 
Paleta pohonných jednotek opět pochází ze Sharanu, a jak velí současná móda, najdeme tu výhradně přeplňované motory. Základem je známý a příjemně silný čtyřválec 1,4 TSI s výkonem 110 kW. Základní benzinová Alhambra je tak určitou alternativou k Sharanu, u něj byl totiž tento slabší motor v nabídce jen na některých trzích, například u nás jen po krátkou dobu. Silnější dvoulitr TSI s výkonem 147 kW najdeme v ceníku Alhambry také, ovšem v praxi není moc obvyklý. Pro velkou Alhambru se však pochopitelně více hodí turbodiesely. Opět jde jednotně o dvoulitry TDI. Základem je výkon 85 kW, nabídka pak pokračuje přes 105 kW a končí u nejsilnějšího 130kW provedení. Prostřední verze může být podobně jako u Volkswagenu kombinována s pohonem všech kol. 

Výbava

Rozsah základní výbavy Alhambry je docela bohatý a krom zmiňovaného množství airbagů v ní nechybí klimatizace a řada běžných komfortních prvků. Jsou tu i příjemné drobnosti, za které se jinde připlácí. 

Design

Druhá generace Seatu Alhambra zůstává spíše konzervativně tvarovaným automobilem, který má sice některé dynamické linky, ale v nabídce španělské automobilky je rozhodně nejméně dynamickým. Vůz působí elegantně, ovšem opět platí, že na trhu najdeme i esteticky zajímavější MPV.  

Spotřeba

Paleta motorů u Alhambry byla vcelku zjednodušena, pod kapotou lze mít pouze jednotky TSI, nebo TDI. Nabídka odpovídá Sharanu a je překvapivě o jeden motor širší – o základní dvoulitrové TDI s výkonem 85 kW. Právě diesely jsou z hlediska spotřeby jednoznačnou volbou, dovedou jezdit opravdu úsporně. Benzinové motory mají s těžším autem trochu více práce a jsou náchylnější na jízdní styl. 

Jízdní vlastnosti

Podvozek Alhambry se zaměřuje především na komfort, a proto je u druhé generace potřeba počítat s většími náklony v zatáčkách. Jízdně je to ovšem stabilní a dobře čitelný vůz, který řidiče nepřekvapí záludnostmi. 

Bezpečnost

Oproti čtrnáct let vyráběné první generaci Alhambry je ta druhá nebetyčným pokrokem v oblasti bezpečí. Výrazně vylepšena byla jak bezpečnostní výbava auta, ve které najdeme standardně sedm airbagů, tak především strukturální stavba vozu, která je při haváriích tím nejdůležitějším. Nárazovými testy Euro NCAP prošel pouze sesterský Sharan, získal v roce 2010 plný počet pěti hvězdiček a patří k nejbezpečnějším vozům své třídy vůbec. Skóre se přitom automaticky na konstrukčně shodnou Alhambru přeneslo. 

Praktičnost

Už první Alhambra byla díky velkému vnitřnímu prostoru velmi praktická, generace druhá posouvá tuto oblast ještě o úroveň dál. Cestující vzadu ocení rozměrné posuvné dveře, všech sedm sedadel je velmi pohodlných a všude je dostatek odkládacích prostor. Sedadla, včetně toho u spolujezdce, lze snadno složit tak, že vytvoří prakticky jednolitou ložnou plochu, a Alhambra tak má obrovskou přepravní kapacitu. 

Komfort

Snad až nadbytek místa na všech sedadlech, hodnotně provedený interiér s množstvím odkládacích míst (včetně držáku nápojů u každého sedadla) a komfortní odpružení znamenají, že se bude v Sharanu posádka cítit opravdu velmi pohodlně. Jen při ostřejším průjezdu zatáčkami je potřeba počítat s větším náklonem karoserie, který je dán celkově měkčím odpružením. 

Provozní náklady

Moderní Alhambra je na tom z hlediska spolehlivosti podstatně lépe než generace první, na druhou stranu jde o relativně mladou ojetinu. U té je tedy potřeba počítat s případně vyššími náklady na náhradní díly i servisní práce. Alhambra je ovšem úsporný vůz, takže celkové náklady se drží v příznivých mezích. 



Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací