OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Renault Espace / Grand Espace (1997–2003)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Velký vnitřní prostor, Variabilní interiér, Jízdní komfort, Úsporné vznětové motory, Nízké ceny

O vozidle

Renault Espace je mezi velkoprostorovými vozy, tedy MPV, opravdovým pojmem. Po boku amerického Chrysleru Voyager je totiž považován za zakladatele této kategorie. Od roku 1997 do roku 2003 vznikala jeho již třetí generace. Ta byla poslední, kterou vyráběla ve svých závodech automobilka Matra, již Renault převzal a od které vlastně koncepce tohoto vozu pochází. Třetí generace byla prvním provedením, kde se objevily dvě délky karoserie. Verze Grand Espace měla o něco delší rozvor a celkově na délku měřila o 27 centimetrů více než kratší provedení Espace. Rozdíl se projevil především ve velikosti zavazadlového prostoru – obě provedení totiž byla sedmimístná, v menším modelu zbývalo pro zavazadla 275 litrů, větší Grand Espace pak má hodně solidních 520 litrů. Jak je na poměry této kategorie zvykem, vyznačuje se velkoprostorový Renault skvěle variabilním interiérem s vysokou mírou komfortu. Sedadla ovšem mají poněkud překvapivě trochu kratší sedáky.
 
Z předchozího provedení byl u Espace třetí generace převzat oblý design s velmi jednoduchou linií čelního skla v jedné přímce s kapotou. To dodává velkému MPV vcelku dynamický vzhled. Během svého modelového života prošel třetí Espace jedním faceliftem, a to v roce 2000. Na velké MPV se může Espace pochlubit nejen královským vnitřním prostorem, ale také výborným jízdním komfortem a překvapivě také solidními jízdními vlastnostmi. Na druhou stranu vyžaduje toto provedení také větší investice při provozu. Starší MPV od Renaultu totiž není příliš trvanlivé, na našich cestách trpí především podvozek a pozor je potřeba si dávat i na stav přeplňovaných vznětových motorů. Nepříjemné investice si mohou vyžádat i jen drobné kolize, karoserie Espace je totiž převážně z plastů, takže poškození dílů se řeší poměrně náročnou výměnou – plastové části se totiž lepí. To je pochopitelně finančně náročnější (a také zdlouhavější) proces než klasická plechařina.
 
O pohon třetí generace Renaultu Espace se starají převážně vznětové motory. Základem je provedení 1,9 dTi s výkonem 72 kW a nízkou spotřebou paliva, ovšem také nevalnou dynamikou jízdy. Silnější 2,2 dT s výkonem 83 kW je na tom o trochu lépe, vrcholem je pak provedení 2,2 dCi se solidním výkonem 95 kW – ani u něj ovšem nemůžeme očekávat kdovíjaké sprinty. Espace se dodával také s poměrně bohatou paletou benzinových motorů, které se vyznačují vysokou mírou spolehlivosti, ovšem v praxi se s nimi příliš často nesetkáte. Důvod je jednoduchý, jejich spotřeba je totiž vcelku vysoká. Benzinové čtyřválce o objemu dva litry a výkonu 84 a 103 kW navíc nejsou ani příliš dynamické. To třílitrové vidlicové šestiválce ano – verze se dvěma ventily na válec má výkon 123 kW, silnější provedení se čtyřmi ventily na válec pak slušných 140 kW. 

Výbava

Espace vlastně téměř vždy hrál v nabídce francouzské automobilky roli největšího vozu a i jeho výbava tomu odpovídala. Na dnešní poměry ovšem asi žádný z prvků výbavy nepřekvapí, klimatizace, elektrická výbava a některé další komfortní prvky jsou dnes již většinou standardem. 

Design

I ve třetí generaci si Renault Espace ponechal typické tvary. Po druhém provedení převzal zaoblené linky, silueta vozu však zůstává od první generace v podstatě nezměněna – přední okno přímo navazující na kapotu v jedné linii je jakýmsi odznakem Espace, který vypadá i po letech docela elegantně. 

Spotřeba

Espace třetí generace je převážně k dostání se vznětovými motory, které kladou především důraz na nízkou spotřebu paliva. S velkým MPV se tak dá jezdit relativně úsporně. Benzinové agregáty, především šestiválce, přinášejí výrazně lepší dynamiku než turbodiesely, ale jsou také mnohem žíznivější. 

Jízdní vlastnosti

Velké MPV je především komfortní, ovšem ani jízdní vlastnosti nejsou vyloženě špatné. Ovládání auta je vcelku snadné a docela dobře čitelné, pochopitelně s kombíky střední třídy jízdní vlastnosti Espacu příliš poměřovat nemůžeme. 

Bezpečnost

Třetí generace Renaultu Espace se objevila v nárazových testech Euro NCAP v roce 1999, tedy ještě před faceliftem. Autu se podařilo získat na tehdejší dobu velmi slušné skóre čtyř hvězdiček z pěti možných, a tak i dnes karoserie nabízí relativně slušnou ochranu, byť její úroveň už spadla spíše někam k průměru. 

Praktičnost

Třetí generace byla prvním provedením, kde se objevily dvě délky karoserie. Verze Grand Espace měla o  něco delší rozvor a celkově na délku měřila o 27 centimetrů více než kratší provedení Espace. Rozdíl se projevil především ve velikosti zavazadlového prostoru – obě provedení totiž byla sedmimístná, v menším modelu zbývalo pro zavazadla 275 litrů, větší Grand Espace pak má hodně solidních 520 litrů. Interiér je velmi variabilní, takže přepravní kapacitu lze zvyšovat postupným vyjímáním sedadel. 

Komfort

Cestovní komfort je rozhodně předností Renaultu Espace třetí generace. Podvozek je naladěn komfortně, jen si dnes dejte pozor na jeho stav, který může zhoršit tlumení nerovností a akustický komfort na palubě. Velkorysé rozměry a stále solidní estetika interiéru ovšem znamenají velké pohodlí pro posádku. 

Provozní náklady

S turbodieselovými motory dovede být Espace rozumně úsporný, benzinové agregáty jsou z hlediska spotřeby velmi nevhodné. U Espacu však krom spotřeby bude majitele trápit i nevalná spolehlivost vozu, náklady na servis proto mohou být celkově vyšší. V případě i drobných havárií jsou nepříjemnou komplikací plastové panely karoserie, které se spíše vyměňují než opravují a musí se lepit speciálním postupem. Díly podvozku navíc nejsou příliš trvanlivé. 



Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací