OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Nissan Primera (2002–2008)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Dobré zpracování, Velký vnitřní prostor, Dobrá výbava, Dobrá spolehlivost, Cestovní komfort

O vozidle

Nissan Primera vyráběný od roku 2002 je třetí generací tohoto vozu střední třídy japonské automobilky. Původní Primera nahradila vozy Bluebird a přinesla koncepci s pohonem vpředu. Ačkoli šlo o velmi nenápadný vůz, byl mezi znalci poměrně vyhledávaný, a to pro své až překvapivě špičkové jízdní vlastnosti a řidičsky zábavné chování. Dynamické byly také motory, které se navíc vyznačovaly příznivou spotřebou. Jenže třetí generace jako by najednou úplně otočila. Podvozek sice zdědil pokročilé zavěšení multi-link u zadní nápravy, je však celkově více naladěn na komfortní chování a zábavu si s vozem řidič již neužije. To ovšem neznamená, že by jízdní vlastnosti byly špatné, naopak. Z Primery se však spíš než sportovní sedan pro nadšence stal klasický rodinný vůz střední třídy. Aby ovšem nezapadl do šedi průměru třídy, vyrukoval Nissan s radikální změnou designu. Z usedlé Primery se tak najednou stal vzhledově neotřelý a atraktivní vůz. Nissan nabízel dvě karosářské verze – liftback a combi. První dvě generace Primery se nemohly chlubit příliš velkým vnitřním prostorem, patřily k menším vozům své třídy. To třetí Primera s celkově vyšší stavbou to bohatě vynahradila. Místa má posádka ve všech směrech opravdu dost a nad hlavou si na nedostatek nebudou stěžovat ani cestující na zadních sedadlech. Vcelku průměrný zavazadlový prostor předchozích verzí povyrostl na solidní hodnoty, které sice netrhají rekordy, ale budou většinou dostatečné. Liftback pojme 450 litrů a combi 465 litrů nákladu. U combi je to ale zkreslující hodnota, pod zdvojenou podlahou se nachází ještě další rozměrný úložný prostor.
 
Předchozí provedení Primery lákalo také na živé a přitom vcelku úsporné motory. Třetí generace ovšem povyrostla a paleta motorů se obměnila jenom lehce. Výsledkem, způsobeným i delším zpřevodováním, je horší dynamika, a dokonce i spotřeba paliva, která lehce převyšuje konkurenty. Nejde o nic tragického, ale znát to je. Základní šestnáctistovka s papírově solidními 80 kW je na Primeru právě vzhledem ke sladění s převodovkou slabá. Osmnáctistovka s výkonem 85 kW nenabídne výrazný nárůst ani na papíře ani v praxi. To dvoulitr s výkonem 103 kW je na tom z dynamického hlediska lépe, ovšem jeho spotřeba už stoupá. Oproti konkurenci mají mírně vyšší spotřebu i turbodiesely. Původně byl nabízen motor 2,2 Di s výkonem 93 kW, později přišla verze se 102 kW. Spolehlivější a kultivovanější možností je pak motor 1,9 dCi z dílen Renaultu.

Výbava

Primera třetí generace dostala do vínku vcelku dobrou základní výbavu, na trhu navíc není nouze o lépe vybavené kousky. Už od základu tu byl multifunkční displej – byť v nejjednodušších provedeních černobílý. I na něm se však může zobrazovat obraz ze zadní parkovací kamery, která byla neobvyklou, ale praktickou novinkou. 

Design

Třetí generace Nissanu Primera byla doslova designovou revolucí. Dosavadní provedení auta byla totiž hodně nenápadná a konzervativní, třetí Primera však na zákazníky zaútočila velmi nezvyklým a výrazným vzhledem. Primera tak zůstává nepřehlédnutelným a originálním vozem. 

Spotřeba

Spotřeba motorů Primery třetí generace je mírně vyšší než u řady konkurentů, a nereflektuje tak úspornost předchozích generací. Na vině je fakt, že zatímco agregáty prošly jen postupnou evolucí, třetí Primera výrazně povyrostla a ztěžkla. Ani u turbodieselů se nepodařilo dostat spotřebu vyloženě nízko. Byť jsou samozřejmě rozumně úsporné, soupeři umějí jezdit úsporněji. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti prvních dvou generací Primery patřily k naprosté špičce třídy. Třetí generace sice zdědila pokročilou techniku podvozku, avšak posunula se více k důrazu na pohodlí. Auto je tedy sice velmi poslušné a stabilní, ovšem v zatáčkách přicházejí výraznější náklony a řidič si už tolik zábavy za volantem neužije. 

Bezpečnost

Robustní a veliký Nissan Primera třetí generace je dodnes bezpečným vozem. V nárazových testech Euro NCAP získal hodnocení čtyř hvězdiček a má také dobrou bezpečnostní výbavu. I dobré jízdní vlastnosti přispívají k solidní úrovni bezpečí posádky. 

Praktičnost

Z hlediska objemu zavazadlového prostoru sice nepatří Primera mezi rekordmany třídy, ovšem místa je tu pro většinu potřeb dostatek. Liftback má 450 litrů místa, combi nabídne 465 litrů, ovšem hodnota u combi trochu mate. Pod podlahou se totiž nachází ještě další rozměrný úložný prostor, který celkovou kapacitu vylepšuje. Interiér vozu je prostorný a posádka tu má dostatek místa ve všech směrech. 

Komfort

Oproti prvním dvěma generacím Primery je ta třetí více zaměřená na komfort. Jízda je celkově plavnější a vůz po kvalitní silnici doslova pluje. Jenže podvozku se hodně nelíbí výmoly, které se nejenom ozývají výraznými rázy, ale jsou v kabině i cítit.

Provozní náklady

Z hlediska provozních nákladů je Primera třetí generace vcelku standardním automobilem své třídy. Spotřeba motorů je sice mírně vyšší než u některých soupeřů, lehký deficit ovšem Primera dohání solidní spolehlivostí. 

Nissan Primera



Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací