OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Land Rover Freelander (1997–2006)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Dobré schopnosti v terénu, Silný turbodiesel , Dobrý vnitřní prostor , Robustní vzhled

O vozidle

V roce 1997 se Land Rover poprvé vydal na pole menších SUV. Model Freelander se postavil především zavedené japonské konkurenci, jakou byla třeba Toyota RAV4 a Suzuki Grand Vitara. Land Rover se svého nového úkolu opět zhostil se ctí a připravil auto, které v mnohém soupeře překonalo. Především tu byl nadále zachován důraz na dobré terénní schopnosti, které patří ve třídě kompaktních modelů k velmi nadstandardním. Freelander také vsadil na mohutný vzhled, který byl ovšem až do faceliftu provedeného koncem roku 2003 trochu usedlý. Po modernizaci působí auto zajímavějším dojmem. Land Rover připravil dvě karosářské varianty svého malého SUV – k dispozici je tří- a pětidveřové provedení. Na rozdíl od některých soupeřů tu ovšem Land Rover nezkrátil rozvor, obě provedení jsou prakticky stejně dlouhá a liší se jen designem zadní části karoserie. Kupé je dost svébytné, pětidveřová verze se třeba větším zadním oknem snaží trochu připomínat větší off-road Discovery. Třídveřové provedení navíc bylo k dispozici s pevnou nebo plátěnou zadní částí střechy.
 
Interiér Freelanderu je vcelku prostorný, byť vyšší cestující budou mít především vzadu asi trochu méně místa na kolena. Zpracování je celkem dobré, ovšem použité materiály působí trochu obyčejnějším dojmem. Verze po faceliftu dojem trochu vylepšuje, ovšem na SUV prémiové značky Freelander trochu zaostává za očekáváním.
 
O pohon auta se starají dva velmi podobně výkonné motory. Základem nabídky byl benzinový čtyřválec 1,8 litru s proměnným časováním ventilů z dílen Roveru. Tento motor disponuje výkonem 86 kW a i s ním lze jezdit s Freelanderem poměrně svižně. Jenže charakteristika motoru si žádá větší vytáčení do otáček a to má za následek relativně vysokou spotřebu paliva. Pod průměr 10 litrů se většina řidičů nedostane. To turbodiesel o objemu dva litry a výkonu nejprve 72 a pak 82 kW je pochopitelně spořivější, i když ani tady nemůžeme hovořit o vyloženě nízké spotřebě. Na trhu je tento motor také podstatně častěji zastoupen. Jízda s ním je vcelku příjemná. Vzácně se setkáme také s benzinovým 2,5litrovým šestiválcem s výkonem 130 kW. Je také dobré zmínit, že verze po faceliftu mají o trochu přesnější řazení, avšak ani poté v této disciplíně Freelander výrazně nevyniká. 

Výbava

Ani výbavou Freelander nijak zásadně nevyniká. Základní verze mohou mít jen chudší množství prvků, vzhledem k době vzniku ovšem nečekejte ani v lepších verzích mnoho pokročilých kousků elektroniky. Spokojit se tak většinou musíte s elektrickou výbavou, klimatizací a dalšími běžnými prvky. 

Design

Land Rover Freelander má mohutný vzhled, který byl ovšem až do faceliftu provedeného koncem roku 2003 trochu usedlý. Po modernizaci působí auto zajímavějším dojmem. K dispozici jsou dvě karosářské varianty – tří- a pětidveřové provedení. Na rozdíl od některých soupeřů tu ovšem Land Rover nezkrátil rozvor, obě provedení jsou prakticky stejně dlouhá a liší se jen designem zadní části karoserie. Kupé je dost svébytné, pětidveřová verze se třeba větším zadním oknem snaží trochu připomínat větší off-road Discovery. 

Spotřeba

V omezené nabídce motorů můžete u Freelanderu první generace vybírat z dvoulitrového turbodieselu nebo zážehové osmnáctistovky. Ani jeden motor není vyloženě úsporný, vhodnější volbou je ovšem pochopitelně turbodiesel, který dovede průměr stlačit hluboko pod 8 litrů. To u benzinového modelu se téměř nedá počítat s tím, že by spotřeba klesla pod 10 litrů. 

Jízdní vlastnosti

Jízdními vlastnostmi Freelander nepřekvapí, v podstatě jimi nepřekvapoval ani v době svého uvedení. Auto je docela jisté, ovšem v zatáčkách přichází nedotáčivost brzy. Náklony nejsou příliš výrazné, to díky tužšímu odpružení. Od řízení také nečekejte kdovíjakou zpětnou vazbu nebo přesnost. 

Bezpečnost

První Freelander se do nárazových testů Euro NCAP pustil v roce 2002, kdy už za sebou měl drobnější modernizace. I přesto auto nepodalo příliš přesvědčivý výsledek, trojice hvězdiček není z dnešního pohledu mnoho. Ukázalo se, že Freelander nemá příliš tuhou karoserii. 

Praktičnost

Land Rover Freelander první generace přináší vcelku slušný vnitřní prostor, jen cestující na zadních sedadlech se musejí spokojit s trochu kratšími sedáky. Zavazadlový prostor o objemu 354 litrů neohromí, na druhou stranu je vcelku prakticky řešen a v rámci třídy patří ke standardu. 

Komfort

Jízdní komfort Freelanderu je solidní. Podvozek má sice tužší naladění, ale velké terénní pneumatiky zvládnou odfiltrovat řadu nerovností samy. Odhlučnění je na víceméně standardní úrovni, podobně jako nabídka místa. Jen sedadla by mohla být trochu pohodlnější. 

Provozní náklady

Land Rover Freelander bohužel nepatří mezi nejspolehlivější kompaktní SUV, v tomto ohledu jsou jeho japonští soupeři lepší volbou. Ačkoli má jednodušší techniku než větší sourozenci, ceny některých oprav jsou i nadále docela vyšší. Ani spotřeba motorů není kdovíjak nízká, což opět náklady zvyšuje. 



Nenechte si ujít 4.12. od 14 do 15 hodin Mikulášskou fotbalovou auto-gramiádu s hráči první ligy v Praze a Brně.

×
Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací