OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Fiat Croma (2005–2011)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Velký vnitřní prostor , Jízdní komfort , Úsporné a silné turbodiesely, Příznivé ceny

O vozidle

V roce 2005 oživil Fiat modelové označení Croma. Dostal jej neobvyklý automobil střední třídy, který můžeme jeho koncepcí označit za crossover. Croma se totiž prodávala pouze jako combi. To se ovšem vzhledově tváří jako přerostlý hatchback a z hlediska vnitřního prostoru nemá daleko do mnohých MPV. Netradiční koncepce vozu se podepsala na tom, že příliš velký úspěch na trhu nezaznamenal. O to více může těšit zájemce o prostorný a praktický ojetý vůz pohled do ceníků Cromy v současnosti. Relativně mladá auta jsou k dispozici za atraktivní ceny a navíc často s velmi dobrou výbavou. Croma je na první pohled netypická svou vysokou stavbou karoserie, která se tváří právě jako nafouklý hatchback kompaktní třídy. Toto řešení nemusí být po chuti každému, ovšem na druhou stranu je v dané třídě rozhodně originální a Croma působí mohutným a solidním dojmem, což zase bude celé řadě řidičů vyhovovat. Pod rozměrným kabátem se pak ukrývá především velmi prostorný interiér. Místa tu je dostatek opravdu ve všech směrech a cestující se tu rozhodně nebudou tísnit, i prostor nad hlavou je doslova nadbytečný. Interiér je velmi vzdušný a působí komfortním dojmem. Podepisují se na tom rozměrná pohodlná sedadla, která ovšem postrádají výraznější boční vedení. Přístrojová deska je tvarována rovněž elegantně a je sestavena z na pohled kvalitních materiálů. Ovšem trochu se tu projevuje mírně zhoršená kvalita zpracování a některé exponované prvky interiéru nejsou úplně trvanlivé. 
 
Po jízdní stránce je Croma především pohodlný vůz, který zvládá velmi dobře filtrovat nerovnosti. Měkčí odpružení se ovšem projevuje ve výraznějším náklonu v zatáčkách, ke kterému přispívá i oproti soupeřům mírně vyšší poloha těžiště. Jízdní vlastnosti nejsou kdovíjak excelentní, většina vozů je vybavena turbodieselovými motory, se kterými je vůz těžší na předek a brzy se projevuje nedotáčivost. Nejvíce to platí pro silný pětiválec 2,4 JTD. Chování auta však není v žádném případě jakkoli záludné, spíše není Croma určena pro sportovní jízdu a vyhoví klidnějším povahám. To dobře ladí s praktickým zaměřením auta.
 
Základním motorem pro Cromu je šestnáctiventilový čtyřválec 1,8 MPI s výkonem 103 kW. Ten je pro auto vcelku adekvátní pohonnou jednotkou a spotřebu dovede na benzinový agregát držet v rozumných mezích. Silnější motor 2,2 MPI se 108 kW není o mnoho silnější, dynamika je téměř shodná a spotřeba výrazně vyšší. Ideálem pro Cromu jsou turbodiesely, se kterými se také na trhu ojetých vozů vyskytuje nejčastěji. Základem je motor 1,9 JTD s výkonem 85 a později 88 kW. I ten je vcelku dostačující, byť dynamika není oslnivá. Lepší svezení nabídne silnější provedení motoru s výkonem solidních 110 kW. Vrcholnou motorizací je již zmiňovaný pětiválec 2,4 JTD s výkonem 147 kW. Ten je kombinován výhradně s automatickou převodovkou, která trochu krotí jeho temperament a zvyšuje spotřebu. Jde ovšem o velmi komfortní konfiguraci. 

Výbava

Fiat Croma se už od základního provedení prodával s velmi dobrou výbavou. Základem je bohatá kolekce bezpečnostních prvků, ani ty komfortní ovšem nezůstávají příliš pozadu. Základem je manuální klimatizace a kompletní elektrická výbava, ve vyšších stupních jsou i další vyloženě komfortní prvky. 

Design

Fiat Croma je na svou kategorii velmi svébytným vozem s hodně netypickou vyšší stavbou karoserie. Vůz je vcelku elegantní a působí originálním dojmem, přitom zbytečně nebudí pozornost. Croma vypadá jako ve všech směrech zvětšený hatchback nižší střední třídy. 

Spotřeba

Pod kapotou ojetých modelů Fiat Croma v drtivé většině případů najdeme vznětové motory s dostatečným výkonem. Čtyřválce 1,9 JTD dovedou být opravdu úsporné, ovšem Croma přece jenom i kvůli vyšší stavbě spotřebuje mírně více paliva než konvenční soupeři. Silnější pětiválec kombinovaný s automatem si žádá větší přísun paliva, podobně jako zážehové jednotky. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti Cromy jsou jen průměrné. Auto se v zatáčkách docela naklání a nedotáčivost se především u vznětových verzí dostavuje velmi brzy. Auto tak stopu opouští dříve než mnozí soupeři. Na druhou stranu je chování nezáludné. 

Bezpečnost

Croma si v roce 2005 připsala v nárazových testech Euro NCAP špičkové pětihvězdičkové skóre. Ačkoli jsou dnes nároky přísnější, dobrá bezpečnostní výbava a robustní konstrukce dodnes zajišťují velmi dobrou ochranu posádky. Standardem je sedm airbagů (čelní, boční, hlavové a kolenní u řidiče) a nechybí ani aktivní opěrky hlav vpředu. 

Praktičnost

Fiat Croma je především velmi praktický vůz střední třídy. Interiér je velmi prostorný a pasažéři se tu nikde nebudou tísnit. Zavazadlový prostor má velmi solidní základní objem 500 litrů. Disponuje také zdvojenou podlahou, pod kterou se vejde další slušná porce nákladu. Po složení sedadel je k dispozici přepravní kapacita až 1610 litrů. 

Komfort

Jízdní komfort Cromy je velmi dobrý. Podvozek je naladěn měkce a velmi dobře zvládá filtrovat nerovnosti vozovky. Cestující mají v interiéru dostatek místa ve všech směrech a sedadla jsou velmi pohodlná. Dobře lze hodnotit i odhlučnění vozu, ovšem ve vyšších rychlostech je úroveň aerodynamického hluku trochu vyšší než u konkurence. 

Provozní náklady

Croma navzdory pověsti automobilky nepatří k vyloženě problematickým automobilům. Snad jen některé části podvozku a interiéru jsou méně trvanlivé. Provozní náklady ovšem zvyšuje mírně vyšší spotřeba paliva a také v podstatě nevelké rozšíření automobilu. 

Fiat Croma



Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací