OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Citroën Saxo (1996–2003)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Nízké ceny, Jednoduchá a spolehlivá technika, Lehká konstrukce, Příjemná spotřeba paliva, Dobrý vnitřní prostor, Komfortní odpružení

O vozidle

Citroën Saxo nahradil v roce 1996 v segmentu malých vozů neméně populární model AX. Jednoduché a vcelku elegantní malé auto je dnes k dostání za nízké ceny, přitom má stále své nepopiratelné kvality. Saxo je totiž na francouzský vůz až nečekaně trvanlivé a spolehlivé, jeho technika je prověřená a servis většinou velmi snadný. Saxo se tak může stát skvělým vozem pro méně náročné motoristy, z dnešního pohledu totiž vůz nestíhá především z hlediska bezpečnosti a výbavy. Vnitřní prostor malého modelu je solidní, byť vzadu samozřejmě není místa na rozdávání. Mezi soudobými soupeři ovšem patří Saxo k lepším vozům. Navíc jeho zavazadlový prostor pojme velmi solidních 280 litrů nákladu, což je na danou třídu dobrý výsledek i dnes. Interiér auta už sice bude působit trochu zastarale a obyčejně, zpracování nepatřilo k jeho kladům ani v době aktivního života modelu. Více kritiky si ovšem možná vyslouží až příliš měkká sedadla.
 
Dosti ovšem interiéru, pojďme se podívat, jak Saxo jezdí. Chování auta je překvapivě dobré, a to jak z hlediska jízdních vlastností, tak komfortu. Především komfort je na malý vůz až nečekaně dobrý, odpružení dovede filtrovat i výrazné nerovnosti našich vozovek. Jízdní vlastnosti přitom také nejsou k zahození, ačkoli se v zatáčce Saxo trochu více naklání, stopu drží velice dobře a výborně se ovládá. Je to dáno mimo jiné i nízkou hmotností auta a také vcelku pokročilou konstrukcí zadní nápravy s torzní tyčí. Toto řešení je ovšem méně trvanlivé, a tak si zaslouží vaši pozornost (opravy nejsou příliš problematické). 
 
Pod kapotou Saxa se střídají víceméně prověřené agregáty. Různých výkonových verzí je možná více, než by se dalo u malého modelu čekat. Základem nabídky byl od počátku čtyřválec s objemem 1,1 litru a výkonem 44 kW (později se dodávala i slabší 40kW verze), který na lehké auto dobře stačí. Dokonce i litrový čtyřválec o výkonu 37 kW, který se stal základní jednotkou v roce 1998, k pohonu Saxa dostačuje. Silnější volbou byla čtrnáctistovka s 55 kW. Motor 1,6 pak v osmiventilové verzi přinesl výkon 66 kW. Špičkou nabídky byla šestnáctiventilová verze tohoto agregátu s výkonem 88 kW. Ta se dodávala do sportovního provedení VTS, které se vyznačuje i vylepšenými jízdními vlastnostmi a velmi zábavným projevem. Saxo může mít i vznětový motor, jde o relativně nezničitelný agregát 1,5 D s výkonem 43 kW.  

Výbava

Saxo se vyznačuje v podstatě jen základní výbavou, jedním z mála komfortních prvků je centrální zamykání. Obvyklá je i elektrická výbava. Ovšem tím téměř možnosti končí, klimatizaci má jen velmi málo modelů. 

Design

Citroën Saxo je tvarově vcelku jednoduchý a elegantní malý automobil. Dnes je na něm věk vidět, ovšem nedá se říci, že by s ním na své eleganci Saxo něco ztratilo. V roce 2000 se konzervativnější tvář auta proměnila a dostala trochu líbivější výraz. Sportovní verze Saxa vypadají dodnes hezky dynamicky. 

Spotřeba

Prověřené a spolehlivé agregáty řady TU i jediný turbodiesel v nabídce dovedou být v praxi příjemně úsporné. Především u maloobjemových agregátů hlásí majitelé dlouhodobě nízké hodnoty spotřeby, ani silnější benzinové motory ovšem nemusejí být na palivo nutně nepřiměřeně náročné. 

Jízdní vlastnosti

Citroën Saxo dovedl umně zkombinovat jízdní komfort a překvapivě dobré jízdní vlastnosti. Na těch má velký podíl vcelku pokročilá zadní náprava s torzní příčkou a také nízká hmotnost auta, která mu dodává na agilním chování a posouvá jeho možnosti přilnavosti v zatáčkách. 

Bezpečnost

Jestli někde Saxo zaostávalo i za soudobými soupeři, šlo o oblast bezpečnosti. V nárazových testech Euro NCAP získal tento malý vůz v roce 2000 (tedy po faceliftu) pouhé dvě hvězdičky, což vzhledem k věku konstrukce a minimální bezpečnostní výbavě (standardem nebyl ani airbag řidiče) dnes znamená minimální ochranu. 

Praktičnost

Vnitřní prostor malého Citroënu Saxo je solidní, byť vzadu samozřejmě není místa na rozdávání. Mezi soudobými soupeři ovšem patří Saxo k lepším vozům. Navíc jeho zavazadlový prostor pojme velmi solidních 280 litrů nákladu, což je na danou třídu dobrý výsledek i dnes. 

Komfort

Citroën Saxo patřil ve své době k nejkomfortnějším malým vozům, odpružení se technikům automobilky podařilo naladit opravdu dobře. Ke komfortu měla přispět i sedadla, ta jsou ovšem až zbytečně měkká. 

Provozní náklady

Saxo je překvapivě spolehlivý francouzský vůz, v podstatě těží z toho, že jím použitá technika byla už předtím prověřena staršími modely a pro použití v Saxu byla jen řádně modernizována. Opravy jsou většinou jednoduché a finančně nenáročné, malé motory si s autem dobře poradí a mají přitom nízkou spotřebu. 

Citroen Saxo



Nenechte si ujít 4.12. od 14 do 15 hodin Mikulášskou fotbalovou auto-gramiádu s hráči první ligy v Praze a Brně.

×
Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací