OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / BMW 5 (1995–2004)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Cestovní komfort, Dobré jízdní vlastnosti, Slušný vnitřní prostor, Stále elegantní design , Kvalitní zpracování , Příznivé ceny

O vozidle

Pětkové BMW řady E39 je čtvrtou generací velkého manažerského sedanu a combi německé značky. V dnešní době je dostupnou alternativou, jak získat velký, prostorný a reprezentativní vůz prémiové značky za příznivou cenu. Vyznačuje se také ještě přece jenom trochu jednodušší technikou než modernější vozy, což snižuje riziko opravdu nákladných oprav. To ovšem neznamená, že by provoz pětkového BMW byl levný, starší automobil vyžaduje péči a ta ne vždy bývá cenově příznivá. Design pětky E39 mohou mnozí považovat za trochu usedlý, ovšem taková BMW tehdejší doby opravdu byla. Mnozí naopak klasický neokázalý vzhled, který však Pětku přiblížil velkému sedmičkovému modelu, ocení. To platí i pro provedení interiéru, které ani dnes nepůsobí vůbec zastaralým dojmem. Pětka také zaujme ty, kdo hledají prostorný automobil. Na rozdíl od menší Trojky u ní totiž nehrozí nedostatek místa, posádka se tu rozhodně netísní. Dostatečně veliký je i zavazadlový prostor. Ke kladům vozu patří i jízdní vlastnosti a cestovní komfort. Velké BMW jednoduše zvládá elegantně tlumit nerovnosti a hýčká posádku jako v bavlnce, přitom má jisté a pevné chování v zatáčkách a dovede poskytnout i sportovní svezení.

Pod kapotou pětkového BMW E39 najdeme tradičně širokou paletu motorů, která se skládá ze zážehových i vznětových jednotek. Základem jsou sice čtyřválce 2,0d se 100 nebo 110 kW, ostatní jednotky však mají více válců. U vznětových motorů jsou to pouze šestiválce, a to konkrétně v provedeních 525 tds se 105 kW, 525d s výkonem 120 kW a 530d s výkonem 135 a později 142 kW. Vznětový čtyřválec a slabší šestiválec ovšem nejsou příliš vhodné motorizace jak z hlediska výkonu, tak spolehlivosti. Silnější motory by měly být bezproblémovější. U zážehových motorů se pod kapotou BMW 5 setkáme převážně se šestiválci. V provedení 520i je základem nejprve dvoulitr se 110 kW, později jednotka 2,2 litru s výkonem 125 kW. Následují verze 523, 525 s 2,5litrovým šestiválcem o výkonu 125 a 141 kW, provedení 528i mělo motor 2,8 litru s výkonem 142 kW. Šestiválcovou špičkou je třílitr v modelu 530i o výkonu 170 kW. Pětkové BMW však dovede uspokojit i ještě náročnější řidiče. Vidlicové osmiválce tu zastupují motory 3,5 litru s výkonem 173 kW a 4,4 litru s 210 kW. Vrcholem je pak pětilitrový osmiválec o výkonu 294 kW v legendárním provedení M5, které ve své době platilo za nejrychlejší cestovní limuzínu vůbec. Není snad třeba dodávat, že osmiválcové motory mají vysokou spotřebu a jsou na trhu opravdu vzácné.

Výbava

Opět platí, že pro BMW pětkové řady se rozhodovali většinou majitelé, kteří byli schopni připlácet za všemožné prvky nadstandardní výbavy. Ta standardní totiž příliš bohatá nebyla, a u ojetých vozů se tak může výbava dost lišit. O dobře vybavená auta by však neměla být nouze.

Design

Vzhled pětkového BMW řady E39 můžeme řadit ještě ke staré designérské škole mnichovské automobilky. Následující modely se už vyznačují složitějšími a agresivnějšími linkami, E39 ještě vyznává klasické jednoduché a uhlazené tvary. Dnes už není nejmladší, přesto stále vypadá velmi elegantně.

Spotřeba

BMW patří k automobilkám s nejlepší motorářskou školou na světě. Není proto divu, že jeho agregáty jsou úspornější než stejně výkonná konkurence z téže doby. Proto lze spotřebu Pětky hodnotit kladně, ovšem nelze počítat s tím, že vůz bude vyloženě spořivý. S turbodiesely se ovšem dá dosahovat velmi zajímavých hodnot, benzinové jednotky jsou náročnější, ale poskytnou větší radost z jízdy.

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti patří k přednostem pětkového BMW. Podvozek, který musel zvládat krotit i 400 koní extrémního modelu M5, dovede na takto velký vůz nabídnout překvapivě agilní chování v zatáčkách. Jistě, menší Trojka je v tomto ohledu daleko lepší, ale Pětku stále můžeme označovat za sportovní, obzvláště s přihlédnutím k současnosti, kdy se do zatáček příliš ochotně nevrhají ani vozy o třídu nebo dvě menší. Zadní náhon ovšem především v horších povětrnostních podmínkách vyžaduje zkušenější ruku.

Bezpečnost

V roce 1998 získalo BMW 5 řady E39 v nárazových testech Euro NCAP čtyřhvězdičkové hodnocení, což byl v té době velmi dobrý výsledek. Z dnešního hlediska můžeme bezpečnost hodnotit stále velmi dobře, a to díky robustní karoserii a slušné bezpečnostní výbavě, na moderní vozy ovšem Pětka E39 prostě nemá.

Praktičnost

Pětkové BMW jako rodinný stěhovák? Inu, proč ne. U E39 je to možné, jednoduché tvary karoserie a menší svázanost různými normami a požadavky znamenají, že E39 je velmi prostorná. Cestující se tu rozhodně netísní a i pro zavazadla je místa dostatek. Sedan pojme průměrných 460 litrů, combi však uveze opravdu slušných 520 litrů nákladu.

Komfort

BMW 5 čtvrté generace přináší posádce skvělý jízdní komfort. Velký sedan i combi žehlí nerovnosti silnice a vůz přitom zůstává jistý a nemá zbytečně houpavý projev. Výborné je také odhlučnění a posádka si může užívat komfortní a dobře vybavenou kabinu.

Provozní náklady

Pro pětkové BMW E39 platí totéž, co pro téměř každý starší prémiový automobil. Jeho provoz rozhodně nebude levný, pokud však vozu věnujete dostatečnou péči a do potřebných oprav budete investovat pravidelně, neměly by vás překvapit extrémní poruchy. Spotřeba motorů je u BMW 5 lepší než u konkurence, ovšem u velkého auta je stejně potřeba počítat s větším přísunem paliva.

BMW 5



Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací