OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / BMW 3 (2005–2012)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Skvělé jízdní vlastnosti, Atraktivní design, Prémiová image, Bohatá nabídka úsporných motorů, Široká nabídka provedení, Možnost pohonu všech kol, Kvalita zpracování, Kvalitní manuální i automatické převodovky

O vozidle

Trojkové BMW patří dlouhodobě ke stálicím mezi prémiovými modely střední třídy. Generace E90 vyráběná v letech 2005–2012 je už pátým provedením tradičního mnichovského zástupce s pohonem zadních kol. Automobil je vyhledáván především řidiči, kteří touží po kvalitním svezení se sportovním nádechem. Excelentní jízdní vlastnosti dané klasickou koncepcí pohonu jsou tu spojeny s překvapivou úrovní komfortu. Trojkové BMW je k sehnání v bezpočtu provedení, kromě sedanu je k dispozici kupé (E92), cabriolet (E93) nebo praktické combi (E91). Na výběr je široká paleta zážehových a vznětových motorů, manuální nebo automatické převodovky a pohon zadních nebo všech kol.

Pátá generace BMW řady 3 nese rukopis designéra Chrise Bangla, který jí dal trochu neobvyklý, ale nadčasový vzhled. Proto auto vizuálně nestárne. Krom řady karosářských verzí si mohou zákazníci vybírat i z velkého množství motorizací, které začínají zážehovým provedením 316i a končí u špičkové vrcholné verze M3 s úchvatným čtyřlitrovým osmiválcem o výkonu 309 kW. Existuje i vzácnější provedení M3 GTS se stejným motorem vyladěným na 331 kW. Všechny motorizace trojkového BMW jsou oproti soupeřům nad očekávání úsporné. Platí to především pro turbodiesely, které kombinují vysoký výkon s opravdu nízkou spotřebou. Vznětová provedení jsou tak výbornou volbou pro ty, kdo tráví za volantem opravdu hodně času. Schopností neúnavně polykat kilometry vyniká především verze 330d se silným přeplňovaným šestiválcem. Benzinové verze zase nadchnou milovníky řízení, trojkové BMW E90 je posledním provedením, do kterého bylo možné objednat charismatické a sametové atmosférické šestiválce s krásně lineárním průběhem výkonu. Právě ty budou vyhledávány mezi znalci. Vzhledem k charakteru vozu je u ojetých trojkových BMW dobré dávat pozor na jejich celkový stav. Ačkoli jsou to trvanlivé vozy, nezřídka se stává, že se k nim předchozí majitel choval vcelku nevybíravě, což se mohlo podepsat například na stavu komponent podvozku.

Výbava

Trojkové BMW je prémiový automobil a tomu odpovídá i výbava. Pozor ale na zcela základní provedení, která mohou disponovat jen tím nejnutnějším, BMW je známo tím, že do všech verzí nabízí hodně bohatou příplatkovou výbavu. Především v silnějších motorizacích však není nouze o opravdu luxusní prvky, které zpříjemní cestu a usnadní používání vozu.

Design

Trojkové BMW řady E90 vzešlo z pera designéra Chrise Bangla a patřilo k jeho umírněnějším kreacím. Navíc čas ukazuje, že Bangle byl docela vizionář a jeho auta nestárnou a líbí se i po mnoha letech. Horší je to s provedením interiéru, které čas od času schytá kritiku pro své levně působící plasty.

Spotřeba

Motorářská škola BMW je ve světě vyhlášená, a to nejen kvůli schopnosti vydolovat z motorů vysoké výkony. BMW patří na špičku i v oblasti spotřeby a z toho těží i trojková řada E90. Jednotlivá provedení jsou oproti konkurenci často výrazně úspornější a třeba méně výkonné turbodiesely dělají z BMW řady 3 jedno z vůbec nejúspornějších aut své třídy. Skvělé výkony předvádí třílitrový turbodiesel, který k pořádné porci koní přidává i příjemně nízkou spotřebu. Překvapivě však tvrzení o nízké spotřebě platí i pro benzinové verze.

Jízdní vlastnosti

Motor vpředu, pohon zadních kol. To je jasná volba milovníků sportovního svezení. Trojková BMW vždy v oblasti jízdních vlastností excelovala a ani u řady E90 tomu není jinak. Stále patří na špičku, sportovní charakter s přesným a komunikativním řízením přitom nejde na úkor komfortu. Zákazníci mohou volit také verze s pohonem všech kol a k dispozici byly i různé úrovně naladění podvozku.

Bezpečnost

Prémiové BMW patří i k nadstandardně bezpečným automobilům, což je dáno jak propracovanou konstrukcí vozu, tak jeho kompletní bezpečnostní výbavou. V testech Euro NCAP si BMW řady 3 E90 vysloužilo plný počet pěti hvězd. Řidiči, kteří chtějí mít při řízení opravdu jistotu, mohou zvolit bezpečnější provedení s pohonem všech kol X-Drive.

Praktičnost

Trojkové BMW se zaměřuje více na styl a jízdní projev než na praktičnost. Nabídka místa uvnitř je tak pouze průměrná a například ani provedení combi nemá kdovíjak objemný zavazadlový prostor (460 litrů). Na druhou stranu se ve voze posádka rozhodně nebude úplně tísnit.

Komfort

Špičkové jízdní vlastnosti BMW řady 3 rozhodně neznamenají, že z posádky automobil vytřese duši. Na druhou stranu většina trojkových BMW vyjíždí do světa na nízkoprofilových run-flat pneumatikách, které celkový komfort trochu snižují. Jde spíše o akustický projev, pneumatiky příliš dobře netlumí rázy od děr ve vozovce, a ty se tak výrazně ozývají v interiéru.

Provozní náklady

Trojkové BMW E90 je i v případě ojetiny vcelku drahé auto, které navíc vyžaduje v případě servisu vyšší investice. Vyšší jsou jak ceny náhradních dílů, tak samotných servisních prací. Při koupi ojetiny je potřeba dávat pozor na stav vozu, ačkoli je trojkové BMW celkově spolehlivý a trvanlivý vůz, hrubé zacházení předchozího majitele se na něm mohlo podepsat. Dražší servis je v praxi vykoupen nízkou spotřebou motorů, ovšem pozor, některé benzinové jednotky vyžadují výhradně dražší Natural 98.

Názor odborníka

Trojkové BMW vždy bylo jasnou volbou těch, kdo řízení nepovažují jen za nutné zlo, ale kvůli potěšení z řízení jsou ochotni skousnout i nějaký ten ústupek na vrub praktičnosti. Na cenovém dně bazarové nabídky zpravidla stojí vozy, které sloužily v zahraničních firemních flotilách. Jejich společným jmenovatelem jsou základní motorizace, vyšší nájezd kilometrů a absence jakékoliv záživné příplatkové výbavy. Jak už to u řidičsky orientovaných „bavoráků“ bývá zvykem, benzinové šestiválce si trh náramně cení. V záplavě služebních dieselů (2/3 trhu) nebo základních čtyřválců jich je totiž jako šafránu. Zhruba třetina ojetin na trhu je vybavena automatickou převodovkou, necelou polovinu trhu tvoří kombíky označované jako Touring a jen 15 % „Trojek“ disponuje pohonem všech kol. Sportovně založení řidiči vyhledávají především verzi 330i s manuálem, která je na trhu spíše vzácností, ale požitkem z řízení se jí žádný konkurent nevyrovná. Pro dálniční stíhače je jasnou volbou 335d, která jezdí pod 10 l / 100 km a přitom v běžném provozu udrží krok i s kultovní M3. Většina vozů nabízených na českém trhu pochází z dovozu, kupující by se proto měl mít na pozoru před vozy s podezřele nízkým udávaným nájezdem a bez doložené servisní historie. Při nákupu od nepříliš důvěryhodného prodejce by měla být samozřejmostí prohlídka vozu v doprovodu zkušeného rádce či rovnou automechanika, který odhalí případné stopy po vážné havárii. Ať už svítí na tachometru vyhlédnutého vozu jakkoli optimistická cifra, ostražitost je namístě. U sedmiletých naftových ojetin tohoto druhu je totiž potřeba mít na paměti, že prvních 100 tisíc kilometrů najely zpravidla během prvních 3 let. Občas se vyskytují vozy s českým původem. Za transparentní historii si ale kupující pochopitelně musejí připlatit.

BMW 3

Další vozy


Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací