OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / BMW 3 (1990–1998)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Elegantní vzhled, Skvělé jízdní vlastnosti, Množství karosářských verzí, Nízké ceny, Agilní zážehové motory

O vozidle

BMW 3 E36 je už třetí generací dnes již legendárního mnichovského modelu střední třídy. V současnosti představuje relativně dostupnou možnost, jak si pořídit BMW se skvělými jízdními vlastnostmi i agilními motory a stále vcelku moderní technikou. Vzhledem k věku a celkovému zaměření vozu je však řada ojetin v zanedbaném stavu a bude vyžadovat poměrně vysoké investice, takže lákavou první cenovkou se nenechte zmýlit. Kvalitně udržované exempláře budou podstatně dražší. Trojkové BMW třetí generace však i přes svůj pokročilý věk jistě je atraktivní ojetinou. A to třeba už po stránce designu, v době svého vzniku to bylo první BMW, které přineslo výraznou změnu vzhledu mnichovských vozů. Od ostrých hran a negativně skloněné masky se BMW přiklonilo k oblejším a elegantním tvarům, které dodnes prokazují svou vysokou nadčasovost. Vybírat navíc můžete z širokého množství karosářských verzí – trojka třetí generace se prodávala jako sedan, kupé, kabriolet, combi a zkrácené třídveřové provedení Compact.
 
Vzhledu auta mohou uškodit různé úpravy, hledejte tedy především originální kousky. Na vzhledu konkrétního auta se také mohla výrazně podepsat rez – E36 totiž ještě neměla pozinkovanou karoserii, takže je nutné péči o ni věnovat více pozornosti. Zachovalá E36 je ovšem dodnes velmi elegantní auto, což překvapivě platí i o interiéru. Na něm se sice doba vzniku pozná, avšak vysoká původní kvalita zpracování i kvalitní použité materiály znamenají, že celkově zastaral méně a ani opotřebení nemusí být na věku auta tak výrazné. Co se prostornosti týče, E36 je na tom spíše průměrně, to však asi zájemce o tento model trápit nebude. Stejně jako často poměrně chudá výbava vozů, prakticky vše se totiž dodávalo za příplatek. 
 
Trojkové BMW E36 je totiž hlavně o jízdních vlastnostech a projevech motoru. Klasická koncepce s pohonem zadních kol a legendární řadové šestiválce, které pod přední kapotou převládají, znamenají zábavné svezení. Ovšem opět v případě, že je technika v pořádku, což rozhodně není u staršího auta samozřejmostí. Trojkové BMW třetí generace například nadstandardně rychle opotřebovává čepy a silentbloky přední nápravy, při opravách u zkušených automechaniků (avšak ne v drahém autorizovaném servisu) nemusí jít o nijak nákladnou opravu. E36 v dobrém stavu bude jízdně opravdu lahůdkou. Vzhledem k roku původu není auto svázané přísnými ekonormami ani bezpečnostními předpisy, což mimo jiné znamená, že je na dnešní poměry lehké. V zatáčkách tak na auto nepůsobí přehnané setrvačné síly a podvozek drží směr překvapivě dlouho. Když už dojde k přetáčivému smyku, dá se krásně kontrolovat. Řízení je také velmi přesné, rychlé a komunikativní.
 
Podobně, jako je široká nabídka karosářských variant, je bohatá i nabídka motorů. Nejprve zmiňme turbodiesely, u kterých je situace jednodušší. Jejich popularita nebyla v devadesátých letech tak  vysoká jako dnes, agregáty 1,7 TDS v modelu 318tds a šestiválec 2,5 litru v typu 325tds musejí stačit. Slabší motor má pouhých 66 kW a k BMW se moc nehodí, šestiválec existuje ve variantách 85 a 105 kW a je překvapivě kultivovaný. A také docela trvanlivý, i když se mu nemusejí vyhnout problémy s netěsností hlavy.
 
Tou  pravou volbou jsou ovšem pro E36 benzinové šestiválce. Základní benzinové čtyřválce v modelech 316i (75 kW), 318i (85 kW) a 318is (103 kW) nejspíš nechají fanoušci bez povšimnutí, i když nejsilnější z nich už dovede nabídnout opravdu zajímavé svezení. Kultivovanost šestiválců a jejich výtečný projev ve vysokých otáčkách jsou však větším lákadlem. Šest válců v řadě má už dvoulitrový motor v provedení 320i, jeho 110 kW zajistí dostatek zábavy. Zlatým středem nabídky jsou provedení 323i a 328i o výkonech 125 a 142 kW, nejzajímavější je však nejspíš 325i s výkonem 141 kW. Tato verze bývá vyhledávána pro své vyvážené vlastnosti. Špičkou je provedení M3. To nejprve dostalo třílitrový šestiválec vyladěný na 213 kW, v roce 1995 pak došlo k vylepšení, šestiválec má objem 3,2 litru a výkon 236 kW.  

Výbava

Výbava BMW E36 nemusí být nijak bohatá. V základu například nebylo ani elektrické ovládání oken, airbag byl jen u řidiče. Za veškeré komfortní prvky se připlácelo, a jednotlivé vozy na trhu tak mohou mít hodně rozdílnou výbavu. Některé však mohou být vybaveny vcelku bohatě. 

Design

BMW 3 E36, tedy třetí generace mnichovského modelu střední třídy, je dodnes velmi elegantní a nadčasově tvarovaný vůz. Na jeho vzhledu se sice věk pomalu projevuje, větší šrámy však mohly zanechat různé úpravy karoserie nebo případně koroze. I interiér je dodnes příjemný, což je s ohledem na věk vozu docela nezvyklé. 

Spotřeba

Starší trojkové BMW si jen málokdo bude kupovat kvůli nízké spotřebě. S tím, že ekologickými normami nesvázané motory budou mít trochu vyšší spotřebu paliva, je nutné počítat. Spotřeba není přehnaná, avšak vyloženě úsporně se především se šestiválci jezdit nedá. Turbodiesely dovedou spotřebu srazit, avšak i u nich je na dnešní poměry spotřeba vyšší. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti patří dodnes k největším přednostem BMW 3 E36. Auto v dobrém stavu dovede nabídnout opravdu skvělé jízdní zážitky – minimální náklony v zatáčkách, čitelné, přesné, rychlé a komunikativní řízení a pohon zadních kol znamenají skvělou ovladatelnost auta.  

Bezpečnost

Nárazovými testy Euro NCAP prošlo BMW E36 v roce 1997, tedy krátce před koncem výroby. A moc dobrý výsledek z toho nebyl. Pouhé dvě hvězdičky, z toho jedna přeškrtnutá za vysoká rizika zranění, znamenají jen opravdu základní ochranu posádky. Vzhledem ke konstrukčnímu věku auta je nutné se s tím smířit, vždyť airbag tehdy vůbec nebyl běžnou věcí a E36 mělo standardně jen ten u řidiče. 

Praktičnost

Zrovna tak jako se u E36 nekouká na spotřebu, většinou se neřeší ani praktičnost auta. Místa je uvnitř průměrně, zavazadlový prostor má také spíše průměrný objem. U sedanu je to 425 litrů, u combi dokonce jen 370, ale zase jej lze lépe využít. Kupé nabízí slušných 405 litrů, kabriolet pak 230 litrů a zkrácená verze Compact pojme 300 litrů nákladu. 

Komfort

Jízdní komfort E36 je vcelku dobrý, i když auto má převážně sportovní charakter. Na druhou stranu nelze vzhledem k věku očekávat zázraky. Tlumení nerovností je solidní, avšak rozbitou silnici cestující pocítí, akustický komfort je dán tím, že tlumicích hmot se v době vzniku auta také nepoužívalo tolik jako dnes. 

Provozní náklady

Postarší BMW nemusí být servisně zásadně problematické auto, přesto je potřeba s vyššími výdaji počítat. Auto bude vyžadovat pravidelnější péči a oproti běžné konfekční konkurenci tu přece jenom ceny dílů i oprav budou vyšší, a to i v případě, že vůz svěříte namísto autorizovanému servisu některému šikovnému mechanikovi. 



Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací