OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / BMW 1 (2011–současnost)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Skvělé jízdní vlastnosti, Přesné a komunikativní řízení, Úsporné a dynamické motory, Kvalitní zpracování, Luxusní interiér

O vozidle

Druhá generace BMW 1 se objevila na trhu v roce 2011 a v mnohém jde o evoluci předchozího provedení, které se do roku 2012 ještě vyrábělo jako kupé a kabriolet. Ve druhé generaci najdeme pouze klasický tří- a pětidveřový hatchback, kupé a otevřená verze si pro sebe zřejmě založí novou třídu 2, pokud tedy vůbec na trh přijdou. Druhá Jednička oproti té první povyrostla a dostala také celkově mohutnější tvary, nicméně stále jde o typické BMW současnosti s krásnou dlouhou kapotou. Zachován zůstal pochopitelně i pohon zadních kol a jízdní vlastnosti byly vyladěny k dokonalosti. Jedničkové BMW druhé generace tak zcela bez pochyby z hlediska jízdních vlastností patří na absolutní špičku kompaktní třídy. Auto je teď vyváženější a například odskakování zadní nápravy známé z první generace bylo potlačeno na minimum. A na špičku sahá i v ostatních oblastech. Vzhledem k nárůstu rozměrů se zlepšil vnitřní prostor, znát je to především na zadních sedadlech. Stále však platí, že Jednička patří ve své třídě k méně prostorným vozům. Kvůli prostoru si ji ovšem mnoho zákazníků kupovat nebude. Naopak jízdní komfort by už mohl roli hrát. Opět došlo k výraznému posunu kupředu, auto je sice stále tužší, avšak nerovnosti zvládá filtrovat vcelku dobře. Záleží ovšem na konkrétním provedení. BMW se totiž rozhodlo Jedničkou uspokojit co možná nejširší spektrum zákazníků, a tak auto nabízí kromě základního provedení i ve třech různých paketech. Kdo touží více po komfortu, zvolí verzi Urban Line se zajímavými designovými doplňky, luxusnějším pojetím interiéru, komfortnějším podvozkem a ideálně sametovou automatickou osmistupňovou převodovkou. Verze Sport Line si potrpí na sportovní doplňky zevnějšku i interiéru, podvozek má tužší a samozřejmě převodovka je manuální. Vrcholem jsou pak vyloženě sportovní provedení M paket s ještě přitvrzeným podvozkem a dalšími sportovními vizuálními doplňky.
 
Paleta motorů pro druhou generaci BMW 1 je podobně široká jako nabídka příplatkových prvků v ceníku. Definitivně tu však odzvonilo atmosférickým jednotkám a šestiválcům (až na jedinou výjimku). Všechny nabízené motory jsou přeplňované čtyřválce. Základem jsou provedení 114i a 114d, která navzdory označení vozí pod kapotou šestnáctistovky. Benzinová má výkon 75 kW, vznětová 70 kW. Brzdou provozu nebudou, jsou však určeny spíše klidnějším řidičům, které mimo jiné zajímá i co nejnižší spotřeba paliva. Benzinová verze 116i má tentýž motor vyladěný už na solidních 100 kW, 116d má pak rovnou dvoulitr, ovšem přiškrcený na 85 kW.  Zajímavostí je, že provedení 116d Efficient Dynamics mění dvoulitr za šestnáctistovku stejného výkonu, kombinovaná spotřeba je 3,8 litru nafty na 100 kilometrů. I provedení 118i se spoléhá na šestnáctistovku, tentokrát s výbornými 125 kW. Typ 118d má opět dvoulitrový turbodiesel, tentokrát s výkonem 105 kW. Provedení 120d pak disponuje 135 kW a lze jej mít i s pohonem všech kol xDrive. Nejsilnějším turbodieselem je provedení 125d s dvoulitrem vyladěným na 160 kW. Stejný výkon má i první benzinový dvoulitr v nabídce, který najdeme pod označením 125i (ano, 120i v řadě zatím není). Nejsilnějším modelem jedničkové řady je pak provedení M135i. To má jako jediné pod kapotou šestiválcový motor – přeplňovaný třílitr dává výkon 235 kW a lze jej kombinovat i s pohonem všech kol xDrive. 

Výbava

U jedničkového BMW opět platí, že za mnoho prvků výbavy je potřeba připlácet. Zákazníkům s různými chutěmi alespoň automobilka usnadnila práci a nabízí pakety Urban Line pro komfortněji zaměřené a Sport Line pro sportovně zaměřené jedince. Podle těchto paketů se lze orientovat i na trhu ojetých vozů. Opět platí, že i přes vyšší ceny příplatků není složité najít dobře vybavený vůz. 

Design

Druhá generace BMW 1 oproti té první trochu zmohutněla, avšak stále jde o typické BMW současnosti s dlouhou přední kapotou a dozadu posunutou kabinou. Zajímavostí je, že lze vůz získat v několika různých provedeních s celou řadou vyladěných estetických doplňků. Dynamičtěji založení jedinci nechť hledají modely s označením Sport Line, ti, kdo preferují komfort a stylovou eleganci, ať zvolí provedení Urban Line. 

Spotřeba

Atmosférickým motorům u BMW definitivně odzvonilo a Jednička druhé generace je toho důkazem. Všechny agregáty jsou přeplňované a mohou se pochlubit opravdu špičkovou spotřebou paliva. Opět platí, že i u výkonných motorů je spotřeba spíše nižší, než by dle parametrů řidič očekával. Ve vznětových provedeních patří opět Jednička k vůbec nejúspornějším vozům segmentu. 

Jízdní vlastnosti

Jízdními vlastnostmi se BMW 1 bez pochyb řadí na vrchol kompaktní třídy. Auto dostalo oproti předchozí generaci mírně prodloužený rozvor a širší rozchod kol, což přispělo ke zlepšení směrové stability. Zlepšila se i celková stabilita v zatáčkách, kde už zadní poháněná náprava neodskakuje ani při extrémních průjezdech. Skvělé je opět řízení s přesným chodem a vysokou úrovní zpětné vazby. 

Bezpečnost

I druhá Jednička si z nárazových testů Euro NCAP odvezla plný počet pěti hvězdiček. Stalo se tak v roce 2012 a suverénní skóre si vůz zachovává i podle přísnějších pravidel platných pro rok 2013. Ochrana cestujících je výborná i přesto, že v základních provedeních nejsou boční a hlavové airbagy. 

Praktičnost

S nárůstem rozměrů auta se zlepšil i vnitřní prostor. Vzadu se tak už nutně cestující nebudou tísnit, a ačkoli Jednička stále patří k méně prostorným vozům kategorie, situace tu není nijak kritická. I zavazadlový prostor s objemem 370 litrů je vcelku slušný. Interiér navíc obsahuje řadu praktických odkládacích schránek a míst. 

Komfort

U druhé generace BMW 1 došlo i k výraznému zlepšení jízdního komfortu. Podvozek je sice i v komfortnějších verzích Urban Line stále docela tuhý, ale filtrování nerovností zvládá s grácií a bez nepříjemných zvukových projevů. Na úrovni komfortu se pozitivně podepisuje opravdu kvalitní a luxusní zpracování interiéru a také lepší nabídka vnitřního prostoru. 

Provozní náklady

Z hlediska úspor paliva patří BMW 1 k nejlepším vozům svého segmentu, výkonnější varianty ovšem přece jenom dovedou být na peněženku náročnější. Jednička je zatím mladá ojetina, která vyžaduje v podstatě jen základní péči, ovšem případné výdaje na opravy a náhradní díly budou vyšší. 

BMW 1



Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací