OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Alfa Romeo 159 (2005–2011)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Výborné jízdní vlastnosti, Dobrý komfort , Nádherný design, Široké množství verzí, Sportovní interiér s kvalitními materiály, Zajímavé ceny

O vozidle

Alfa Romeo 159 vyráběná od roku 2005 patří k nejkrásnějším vozům střední třídy a vůbec nejhezčím autům novodobé produkce. Dokazuje to i množství ocenění, která za design Alfa Romeo dostala. Ovšem 159 je také důkazem toho, že krásný vzhled není zárukou komerčního úspěchu. Typ 159 tak v praxi nedosáhl úspěchů předchozího modelu 156. Přitom je na první pocit po všech stránkách vyváženějším autem a design měl 159 prodávat v podstatě sám.
 
Pravý důvod neúspěchu je v tom, že italští konstruktéři chtěli od 159 příliš mnoho. Postavili vcelku robustní vůz střední třídy se širokou nabídkou verzí. K sedanu se brzy přidalo combi SW, široká byla paleta benzinových i vznětových motorů, a k dispozici byla dokonce i provedení s pohonem všech kol. Jenže tato celková vyspělost nejspíš příliš neoslovila tradiční cílovou skupinu zákazníků značky, kteří krátce po uvedení začali žehrat na vysokou hmotnost auta, a tudíž i zbytečně vysokou spotřebu motorů. A propad zájmu nedovedla Alfa kompenzovat ziskem zákazníků jinde. Navíc image těžkého vozu se 159 jen složitě zbavovala, a to i přesto, že poměrně brzy, v roce 2008, přišla modernizace, která auto nadváhy částečně zbavila.
 
Pro znalce je tak dnes Alfa Romeo velmi zajímavou příležitostí, jak si pořídit dynamický, dobře vybavený a kvalitní sedan střední třídy za zajímavé částky. Ke krásnému vnějšímu designu se tu přidává i velmi povedený interiér, který je doslova dokonalou lekcí sportovního pojetí běžného sedanu. Místa je tu, jak je na takový vůz obvyklé, spíše průměrné množství, ovšem vyloženě stěžovat si posádka nebude. Naopak pochvalu zaslouží sedadla a řidič bude mít radost z volantu ideálního průměru i tloušťky věnce. Ten naznačuje, že ovladatelnost je pro 159 vším. Řízení je přesné, italští inženýři se tentokrát nenechali strhnout ani ke zbytečně velkému účinku posilovače řízení. Řízení je tak příjemně strmé, přesné a docela komunikativní. Ve střední třídě budeme i dnes jen těžko hledat podobně skvěle ovladatelnou předokolku. To platí i pro modely před faceliftem, po modernizaci a odtučňovací kúře je 159 ještě obratnější a agilnější. Jízdní vlastnosti jsou perfektní, limity podvozku leží hodně daleko a chování auta je dobře čitelné a předvídatelné. Přitom netrpí ani jízdní komfort, který je rovněž na velmi dobré úrovni.
 
Pod kapotou 159 se objevila celá řada motorů. Základem je benzinová osmnáctistovka s výkonem 103 kW. Zajímavější je motor 1,9 JTS se 118 kW, který si s autem poradí s příjemnou dynamikou. Silnější 2,2 JTS s výkonem 136 kW už je žíznivější. To částečně platí také o přeplňovaném motoru 1,8 TBi s výkonem 147 kW, který ovšem nabízí opravdu dynamické svezení. Vrcholem je pak šestiválec 3,2 litru, který má výkon 191 kW.
 
Turbodiesely začínají u motoru 1,9 JTDM s výkonem 88 kW, což je důstojný základ. Jeho silnější verze má výkon 110 kW. Modernější dvoulitr, který agregát později nahradil, je k dispozici ve verzích s výkonem 100 nebo hezkých 125 kW. Špičkou je pak pětiválec 2,4 JTDM s výkonem 147 nebo později po modernizaci 154 kW. 

Výbava

Alfa Romeo 159 dostala také slušnou výbavu. Od základu tu najdeme manuální klimatizaci, centrální zamykání, elektrickou výbavu a další prvky. Bohatší výbavy pak přinášejí i hodně zajímavé prvky jako tempomat nebo vyhřívaná sedadla, za příplatek se dodával navigační systém, špičkové audio Bose, Bluetooth a mnoho dalšího. Výbava jednotlivých kusů se tak může dost lišit. 

Design

Alfa Romeo patří dodnes k nejkrásnějším běžným sériovým modelům, však za její design také automobilka sklidila velké pochvaly a získala celou řadu cen. Navíc dynamicky a krásně nepůsobí jenom sedan, ale i velmi povedené provedení combi. Líbí se i interiér, který používá kvalitní materiály a zpracování posouvá také k mnohem lepším úrovním. 

Spotřeba

Alfa Romeo 159 vykazuje o trochu vyšší spotřebu než většina jejích konkurentů, může za to celkově vyšší hmotnost auta. Ačkoli se ji podařilo v roce 2008 snížit, spotřeba se příliš neumravnila. Vznětové motory však drží spotřebu v rozumných mezích, u benzinových je pak dobré se kvůli úspoře vyhnout nejsilnějším motorům – přeplňovanému TBi, šestiválci, ale i jednotce 2,2 JTS. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti 159 jsou excelentní, auto patří k nejlépe ovladatelným modelům s pohonem předních kol vůbec. V zatáčkách leží limity podvozku hodně daleko a jejich příchod je dobře čitelný. Těžší modely před modernizací však jsou o trochu nervóznější. Řízení je přesné, posilovač nemá přehnaný účinek a volant dovede zprostředkovat i rozumnou zpětnou vazbu. 

Bezpečnost

V nárazových testech Euro NCAP si Alfa Romeo 159 v roce 2006 připsala maximální skóre pěti hvězdiček. Za výsledek vděčí i tuhé karoserii, tady se vyšší hmotnost auta trochu vyplatila. Dobrá bezpečnostní výbava čítá čelní, boční i hlavové airbagy. 

Praktičnost

Praktičnost nepatří k nejlepším stránkám 159. Interiér sice nabízí slušné množství místa, pro zavazadla jej však je méně. Sedan pojme pouze 405 litrů nákladu, combi o něco lepších 445 litrů. I tak jde v dané třídě o dost podprůměrnou hodnotu. 

Komfort

Na to, jak sportovně je zaměřena, přináší 159 i slušný jízdní komfort. Podvozek je sice tužší, avšak třeba rozbité silnice zvládá překvapivě dobře. Horší je úroveň tlumení jednotlivých výraznějších nerovností, tady jako by podvozek nestihl zareagovat. Modely před modernizací a snížením hmotnosti jsou z tohoto hlediska trochu nervóznější. 

Provozní náklady

Provozní náklady Alfy Romeo 159 budou trochu vyšší než třeba u běžných modelů třídy a možná i německých soupeřů. I přes značný pokrok v kvalitě totiž za nimi Alfa stále trochu zaostává ve spolehlivosti a vyšší spotřeba paliva pak rozdíl završí. 



Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací