Proč koupit |
---|
Nízké ceny
Široká nabídka verzí
Povedené sportovní verze
Trvanlivé benzinové motory |
O vozidle
Od roku 1995 se vyrábělo poslední provedení kompaktního modelu Ford Escort. Vůz, který bývá často označován jako Mark VII, tedy sedmá generace, je vlastně druhým faceliftem generace páté. S ní má společný technický základ i mnoho motorů, rovněž vzhled vozu je jen postupnou evolucí původního pátého provedení. Dnes představuje Escort především levnou ojetinu s vysokou užitnou hodnotou. Vzhledem k věku a častému většímu vytížení vozů, někdy i kvůli zanedbané údržbě, je nutné počítat s přece jenom spíše průměrným mechanickým stavem auta. Při nevelké investici do solidních náhradních dílů se však může z Escortu stát spolehlivý služebník. Navíc zákazníci si mohou vybírat z celé řady karosářských provedení. K dispozici je tří- a pětidveřový hatchback, sedan, praktické a velmi oblíbené combi a také méně obvyklý kabriolet, či dokonce provedení van.
Escort sedmého provedení se může pochlubit dobrou nabídkou vnitřního prostoru, však také auto pochází konstrukčně z dob, kdy se ještě tolik nehledělo na robustnost konstrukce kvůli ochraně posádky. Namísto výztuh tak půdorys auta co nejvíce vyplňuje interiér. Zavazadlový prostor má i z dnešního hlediska velmi nadprůměrný objem. Hatchbacky totiž pojmou skvělých 380 litrů nákladu, sedan až 490 litrů a do combi se po roletku vejde velmi dobrých 460 litrů zavazadel. Ani kabriolet na tom není s 322 litry vůbec špatně. Především u combi uživatelé ocení nízko položenou nakládací hranu, rovnou podlahu a velmi pravidelný a skvěle využitelný tvar. Co se samotného interiéru vozu týče, jeho provedení je dnes už esteticky i technicky pochopitelně za zenitem, avšak neurazí.
Z jízdního hlediska můžeme Escorty rozdělit na dvě skupiny. Tou početnější jsou běžné modely s měkkým odpružením a dosti odtažitým řízením, kterému navíc nepomáhá ani podvozek. Ten v zatáčkách příliš nedrží stopu, a Escort je tak určen pro klidnější jízdu. Pravým opakem jsou ovšem sportovní provedení, v případě posledního Escortu konkrétně verze RS. Ta má výborně vyladěný podvozek se zábavnými jízdními vlastnostmi, které autu dodávají hravé chování.
Paleta motorů pod kapotou je poměrně široká, nejčastěji se však u ojetin setkáme s velmi trvanlivou a vcelku silnou šestnáctistovkou. Disponuje výkonem 66 kW, a ačkoli najdeme u konkurence i úspornější motory, celkově jde o provozně nenáročné provedení. I ostatní benzinové motory platí za velmi trvanlivé, byť s o něco vyšší spotřebou, než je obvyklé. Motor 1,3 s výkonem 44 (a někdy dokonce jen 37) kW je ovšem spíše opravdu laciným základem, to čtrnáctistovka s 52 nebo 55 kW je lepší volbou. Z běžných provedení je nejsilnější osmnáctistovka s výkonem 85 nebo 96 kW. Jízdně i dnes velmi zábavné provedení RS, které je ovšem opravdovou vzácností (vzniklo jej pouhých 500 kusů), pak pohání dvoulitr se 110 kW. Špičkové provedení RS Cosworths se už v Escortu od roku 1995 nenabízelo, tady musejí zájemci sáhnout po starších vozech. Diesely jsou také oblíbenou volbou, dovedou ovšem zlobit trochu více než benzinová provedení. Navíc od nich nelze očekávat kultivovanost. Základem je slabý atmosférický motor 1,8 D se 44 kW, následuje 1,8 TurboD s 51 kW a nakonec 1,8 TD s dobrými 66 kW.
Výbava
Ani výbavou dnes Ford Escort nijak nepřekvapí. Často bývá opravdu základní, ovšem najít auta, která mají klimatizaci, centrální zamykání a některé další komfortní prvky, není v dobrém výběru ojetin příliš složité.
Design
Escort je dnes už na první pohled starší automobil, ovšem jeho poslední provedení je důkazem toho, že původní pátá generace byla vzhledově velmi povedená. I její facelift, který představuje generaci sedmou, byl stále vcelku elegantní, a Escort tak nepůsobí dojmem, že byly některé prvky na karoserii doroubovány dodatečně.
Spotřeba
U Escortu jsou jistotou zážehové motory, které se ovšem zrovna nemohou pyšnit kdovíjak nízkou spotřebou paliva. Ta je tedy spíše vyšší než průměr. Situaci mohou trochu zachránit dieselové motory s nižší spotřebou, ani ty ovšem oproti mnohé konkurenci úplně neobstojí.
Jízdní vlastnosti
Běžné verze Escortu jsou naladěny hodně komfortně a jízdní vlastnosti šly tak trochu stranou. Auto nemá příliš dobré řízení a podvozek se pouští zvolené stopy až nečekaně ochotně. Escort se nechová záludně, jen je to spíš vůz pro klidnou a pohodovou jízdu.
Bezpečnost
V závěru své kariéry v roce 1999 prošel Ford Escort Mark VII i nárazovými testy Euro NCAP. Výsledek se vzhledem k původu konstrukce z konce osmdesátých let dal očekávat, pouhé dvě hvězdičky nejsou překvapením. Z dnešního hlediska je bezpečnost vozu pouze základní, podobně jako samotná bezpečnostní výbava.
Praktičnost
Co Escort ztrácí v jízdním projevu a bezpečnosti, to dohání v oblasti praktičnosti. Je to prostorné a jednoduché auto, které bude svému majiteli dobře sloužit. Velmi oblíbené je především provedení combi. Objem prostoru pro zavazadla 460 litrů sice není rekordní, ale zavazadlový prostor má nízko položenou nakládací hranu, rovnou podlahu a je skvěle využitelný. Navíc se do něj při naskládání až po střechu vejde pochopitelně daleko větší množství nákladu.
Komfort
Podvozek Fordu Escort je naladěn hodně komfortně, takže pokud má vůz podvozkové skupiny v dobrém stavu, nabídne solidní jízdní komfort. Pochopitelně nelze od auta očekávat pohodlí nebo třeba odhlučnění podstatně modernějších vozů.
Provozní náklady
Starší Escort sice bude nejspíš vyžadovat nějaké investice do oprav a motory auta nejsou úplně úsporné, avšak celkové provozní náklady by měly být rozumné. Náhradní díly jsou totiž levné a opravovat Escort není náročná práce.