Zkratka TDI je všeobecné označení pro vznětové motory s přímým vstřikem paliva vybavených turbodmychadlem.
Nejedná se tak pouze o obchodní označení koncernu VW, jak si mnozí myslí, ale o název technické vlastnosti vznětového agregátu. VW se sice marně snažilo zapsat označení TDI jako svou obchodní značku, nicméně Úřad pro harmonizaci ve vnitřním trhu (ÚHVT) tuto žádost zamítl a jeho rozhodnutí následně posvětil také Soudní dvůr Evropské Unie.
Spojení tří písmen TDI pochází z anglických slov Turbocharged – přeplňované turbem, Direct – přímé, Injection – vstřikování. Motory se systémem TDI nedisponují koncepcí komůrkového spalování, jak tomu bylo dřívějších vznětových agregátů, ale palivo je vstřikováno pod velkým tlakem přímo do spalovacího otvoru vytvořeného na dně pístu ve válci. Díky vysokému tlaku je palivo ve dobře rozprášeno a tvoří zde homogenní směs, která zajišťuje hladší průběh reakce vznícení a tím i plynulejší chod celého motoru.
Řízení vstřikování paliva stejně jako dostatečný plnící tlak turbodmychadla zajišťuje řídící jednotka. Díky elektronické regulaci bylo možné dosáhnout u motorů TDI velmi příznivých hodnot výkonu a nízké spotřeby.
Označení TDI je v současnosti přesto neodmyslitelně spojeno s koncernem VW. Koncern tuto zkratku používá již od roku 1989, kdy uvedl na trh první takto uspořádaný motor, jež nesl označení TDI. Jednalo se o 2.5 litrový pětiválec o výkonu 120 koní a byl v rámci VW group představen v modelu Audi 100. Přitom první vznětový motor s přímým vstřikem paliva přišel na trh již o tři roky dříve. Vyvinut byl italskou automobilkou Fiat a jednalo se o 1.9 TDI o výkonu 94 koní.
Od té doby urazila technologie TDI pořádný kus cesty a získala si především na starém kontinentě nespočet příznivců a obdivovatelů, kteří motory s touto koncepcí dodnes vyhledávají. Převratná změna nastala v roce 1999, kdy se do motoru 3.3 TDI dostala poprvé technologie
Common-rail. Ta je používána dodnes. Motory TDI vynikají přes nízkou spotřebu vysokým výkonem. I díky tomu se tak s motorem TDI povedlo automobilce Audi několikrát vyhrát závod Le Mans 24 hodin.