Asistent rozjezdu do kopce označovaný také zkratkou HSA (Hill – kopec, Start – rozjezd, Assist – asistent) je systém napomáhající plynulému rozjezdu ve svahu bez nechtěného couvnutí.
Při rozjezdech v zejména prudkých svazích docházelo kvůli obtížnosti práce se spojkou k drobným nehodám. Nezkušeným řidičům dělá rozjezd do prudkého kopce dlouhodobě značný problém a neobejdou se při něm bez pomoci ruční brzdy. Tu při zastavení v kopci zatáhnou a při rozjezdu ji v momentě záběru kol plynule uvolňují. To jim umožní plynulý rozjezd. Bohužel ani takto jednoduchý úkon mnohým nestačí ke správnému provedení, čehož si všímají i automobiloví výrobci. Ti se tak pomocí nejmodernějších systémů snaží práci při rozjezdech řidičům co nejvíce ulehčit. Proto byl systém HSA vyvinut a následně použit ve velkém množství dosud vyrobených vozů. Asistent rozjezdu do kopce funguje v podstatě na obdobném principu, jaký jsem zmínil již výše při práci řidiče s ruční brzdou. Hlavní výhodou tohoto systému je uživatelská nenáročnost. Díky asistentu rozjezdu do kopce se rozjezd do kopce (oproti rovině) liší pouze množstvím přidaného plynu.
Asistent rozjezdu do kopce funguje jednoduše řečeno na principu vodováhy, ale lze jej aktivovat i pomocí silného stlačení brzdového pedálu při stání v nastartovaném vozidle. Automobil díky tomuto principu tedy zjistí, že stojí v kopci a vyhodnotí nutnost aktivace rozjezdového asistentu. Pak už řidič pouze jednoduše pouští spojkový pedál a přidává plyn, aniž by vůz jakkoliv couvl. Ve voze je tedy umístěn malý servomotor, který pomocí táhel v případě činnosti systému zablokuje zadní kola. HSA nechá zablokovaná zadní kola po dobu 2,5 sekundy, což je čas, za který by se měl každý řidič plynule rozjet. Asistent rozjezdu do kopce je velmi často spojen také s elektrickou parkovací brzdou. Ta dokáže při svém zatažení posloužit stejně, protože zablokovaná zadní kola při přidání dostatečného množství plynu uvolní též. Přítomnost elektrické parkovací brzdy ovšem není nutností.
Díky asistentu rozjezdu do kopce bylo zamezeno mnoha drobným nehodám, přičemž systém je účinný zvláště při rozjezdech v kopcích za podmínek se sníženou přilnavostí. Příkladem za všechny je zledovatělý kopec, na kterém vám byť jen sebemenší couvnutí značně zkomplikuje rozjezd.
foto: www.skoda-auto.com