Bi-xenony

Bi-xenony je označení pro světlomety, které používají svit xenonové výbojky pro tlumená i dálková světla.

U klasických xenonových světel je svit xenonové výbojky použitý pouze pro potkávací neboli tlumená světla. Dálkové světlo obstarávají běžné halogenové žárovky s vyšším výkonem, přičemž xenonové výbojky svítí stále stejnou intenzitou. Bi-xenonové světlomety ale používají bílý svit xenonových výbojek pro oba režimy svícení. 

Existuje několik druhů bi-xenonových světlometů. Předně je nutné zmínit, že bi-xenony v žádném případě nenalezneme u světel bez čoček. Jinak řečeno, světlomety pouze s volnou odrazovou plochou nemívají na rozdíl od xenonů uzpůsobený světlomet tak, aby pro jak potkávací, tak dálkové světlo používal svit xenonových výbojek. Každý bi-xenonový světlomet je pak vybaven systémem chlazení a samostatným odstřikovačem světla. Bi-xenony jsou stejně jako xenony zapojeny pod vysokým napětím a proto je jejich případnou výměnu velmi důležité svěřit odborníkům
 
Bi-xenony
 
Prvním druhem velmi složitých bi-xenonů je uskupení dvou samostatných xenonových čoček spolu se dvěma výbojkami ve světlometu. Systém dvou xenonových výbojek ve světlometu tak ve své podstatě ani není pravým bi-xenonem, nýbrž dual xenonem. Toto řešení není zcela obvyklé a v současné době se již kvůli své nákladnosti a náročnosti na údržbu nevyrábí. Vůz má tedy ve světlometu obsaženy dvě čočky a dvě xenonové výbojky. Jedna čočka je zalomena pro použití k tlumenému svícení, druhá je uzpůsobena k maximálnímu dosvitu. Tento systém má velkou nevýhodu ve složitosti a náročnosti na provoz, jelikož xenonovým výbojkám škodí časté rozsvěcování a zhasínání, takže pro samostatné použití k dálkovému svícení nejsou dvakrát ideální. Výhodou tohoto systému je obrovský světelný výkon a z něho plynoucí komfort při rozsvícených dálkových světlech.
 
Druhým, a na konci uplynulého desetiletí nejčastěji používaným typem bi-xenonů, jsou světla s jedním reflektorem zakončená čočkou, která obsahují xenonovou výbojku elektromagnet a pohyblivou clonku. Ty ke svitu tlumených světel využívají neustále probíhající výboj v xenonové žárovce. Díky cloně, kterou obsahují, je světlo tlumeno tak, aby neoslňovalo protijedoucí řidiče. V případě zapnutí dálkových světel se pomocí elektromagnetu clona zvedne a pustí ven plný výkon xenonové výbojky. Toto řešení je oproti výše zmíněnému mnohem jednodušší na náročnost a údržbu a vyniká i rychlejšími přechody mezi dálkovými a potkávacími světly, jelikož je xenonová výbojka stále rozsvícena. Nevýhodou je však vyšší riziko „oslepnutí“ jednoho ze světlometů, jelikož se spoléhá na svit pouze z jedné výbojky. Dřívější typy podobných bi-xenonů byly navíc vybaveny i halogenovými žárovkami ve volné odrazové ploše, které pomáhaly maximálnímu světelnému účinku při zapnutí dálkových světel. Toto řešení bylo nutné především kvůli nižšímu světelnému výkonu tehdejších xenonových výbojek. U těchto bi-xenonů se také začal nezřídka objevovat systém adaptivního natáčení světlometů k dosažení maximálního osvitu nejen na rovině, ale i v zatáčkách.
 
Posledním a nejmodernějším typem bi-xenonů jsou světlomety, které ke směřování světelného účinku pomocí čočky používají uvnitř umístěný systém klapek a clon. Ty mají za cíl plynule měnit osvit vozovky před vozidlem v závislosti na jízdních podmínkách. V případě aktivace dálkových světel se čočky ve světlometech natočí do vzpřímené pozice a aktivují maximální světelný účinek. Tento systém je zároveň vždy kombinován s adaptivní funkcí bi-xenonových světlometů, která je charakteristická dynamickým zatáčením světla v zatáčkách nebo změnami režimů svícení v závislosti na rychlosti jízdy, počasí a na mnoha dalších faktorech. Typ zmiňovaných bi-xenonů disponuje rovněž pouze jednou xenonovou výbojkou, která dosahuje vyššího výkonu, takže při plném svitu nepotřebuje pomoc halogenových žárovek. Výbojky navíc obsahují elektronickou regulaci výkonu, čímž se značně prodlužuje jejich životnost. Nejmodernější bi-xenonové světlomety mají ovšem jednu nevýhodu v podobě prodlevy při zapnutí dálkového světla. Elektromotory řídící směr čočky jednoduše nejsou tak rychlé jako elektromagnetem řízená clona, takže je aktivace dálkových světel mnohem pomalejší a mnohdy se (zvláště v městském provozu, kde jsou čočky natočené do stran kvůli maximálnímu osvitu chodců) podobá spíše divadelnímu představení než rychlému probliknutí dálkového světla.
 
Bi-xenony jsou velmi oblíbené pro barvu vyzařovaného světla, které je mnohem více podobné dennímu, než jak je tomu u klasických halogenových žárovek. Díky vyššímu světelnému účinku je také noční cestování mnohem bezpečnější a příjemnější záležitostí, což zvyšuje nejen bdělost řidiče, ale i bezpečnost celé posádky.
Vyberte si vůz s bi-xenony z naší nabídky


Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací