Proč koupit |
---|
Velký vnitřní prostor
Elegantní design
Výborný jízdní komfort
Bezpečnost
Kvalitní zpracování |
O vozidle
Volvo XC90 je první SUV švédské značky. Vůz, který si získal zákazníky osobitým a elegantním vzhledem, prostorným, variabilním a výborně zpracovaným i vybaveným interiérem a tradičním důrazem na bezpečnost, se vyrábí jen s malými změnami už nezvykle dlouho. Na trhu je od roku 2002 a aktuální plán automobilky zní tak, že nástupce přijde až koncem roku 2014. To znamená výrobu po dlouhých 13 let, což je v dnešní hektické době rychlých modelových obměn opravdu neobvyklý počin. I přes modernější konkurenty přitom XC90 stále nemá o zákazníky nouze a i na trhu ojetých vozů je to automobil, který nového majitele nehledá příliš dlouho. Je to právě díky jeho přednostem.
Za zmínku stojí především interiér a jeho provedení. Volvo XC90 se může pyšnit opravdu kvalitním zpracováním a luxusním provedením interiéru, které rozhodně nezaostává ani za mnohem modernější konkurencí. Velmi pohodlná jsou sedadla a ve voze je ve všech směrech opravdu dostatek místa. Pro velké rodiny může být lákadlem i variabilita interiéru, který může mít pěti- nebo sedmimístné uspořádání. Třetí řada sedadel se dodává na přání a je určena spíše dětem. Také ubere trochu místa, které lze jinak pod dvojitou podlahou využít k odložení menšího množství nákladu. Zbývá tu jen menší místo pod dvojitou podlahou v úplně zadní části zavazadlového prostoru. Ten je kvůli dvojité podlaze, která případně ukrývá i třetí řadu sedadel, trochu mělký, proto nepřekvapí v podstatě spíše průměrný objem 483 litrů, v sedmimístném uspořádání pak 249 litrů. Úložné místo pod podlahou však využitelnost výrazně vylepšuje. Sklopením zadních sedadel získáte prostor o objemu 1837 litrů. Praktické je také dělené víko zavazadlového prostoru, jeho spodní část se sklápí do roviny s podlahou zavazadelníku a lze takto vytvořit opravdu hodně dlouhou ložnou plochu.
Elegantní Volvo XC90 přežilo mnoho konkurenčních vozů jen s minimálními změnami vzhledu, k dílčím modernizacím došlo v roce 2009 a 2012. Nějak zásadně se neměnila ani technika modelu. Počítat je nutné s tím, že podvozek je spíše komfortní a že se Volvo s vysokou stavbou i vysoko položeným těžištěm v zatáčkách výrazně naklání. Sportovní jízdní projev nelze od vozu očekávat, naopak plavná jízda se skvělým přehledem o dění v okolí je jeho doménou.
Pod kapotou můžeme najít vcelku zvláštní sestavu motorů. Základem byl zážehový motor 2,5 litru s výkonem 154 kW, následuje šestiválec 3,2 litru s výkonem 175 kW a dále přeplňovaný šestiválec 2,9 T6 s výkonem 200 kW. Absolutním vrcholem je pak osmiválec 4,4 litru s výkonem 232 kW. Silné benzinové motory mají spíše prestižní účel, XC90 může být rychlé akorát v přímce. Jejich spotřeba je opravdu vysoká. Jednotlivé zážehové motory byly postupně z nabídky vyřazovány, až do současnosti zůstal jen šestiválec 3,2 litru, který v aktuálním provedení dává 179 kW.
Nabídka dieselů je podstatně chudší a čítá pouze pětiválec 2,4 litru. V provedení D (později označované D4) má výkon 120 kW, což není na velké SUV mnoho, ale většině zájemců o XC90 to bude stačit. Verze D5 měla výkon 136 kW, v novější verzi pak 147 kW, což už je velmi rozumná porce.
Výbava
Už základní výbava velkého XC90 je příjemně bohatá, samozřejmostí je dvouzónová klimatizace, tempomat, šest airbagů, zpožděné zhasínání světlometů a další komfortní prvky. Na trhu přitom není nouze ani o výrazně lépe vybavené modely, které mají kožené čalounění, výkonné audiosoustavy a další komfortní záležitosti.
Design
Volvo XC90 je designově mimořádně povedené velké SUV, u kterého ani po více než deseti letech výroby nejsou takříkajíc vidět vrásky. Vzhled auta je elegantní, až majestátní a XC90 působí opravdu hodnotným dojmem. Jak dokazují jen minimální úpravy při faceliftech, design je opravdu nadčasový a XC90 nebude výrazně stárnout ani nadále.
Spotřeba
Věk se na velkém SUV od Volva projevuje na jiných místech. Dnes je například moderní úspora hmotnosti, XC90 je však opravdu těžký vůz s vysoko položeným těžištěm. To se projevuje i na spotřebě motorů. V praxi nejúspornější turbodiesely spotřebují okolo deseti litrů nafty na 100 kilometrů, což je více než modernější konkurenti. Benzinové motory jsou pak vyloženě žíznivé.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti XC90 nepatří k přednostem vozu, podvozek je však rozhodně nezáludný. Pohon všech kol auto podrží v nepříznivých podmínkách. Rychlé změny směru a razantní průjezdy zatáček nejsou parádní disciplínou XC90, auto se výrazně naklání a nechá se rozhoupat, častěji jej musí krotit stabilizační systém. Stabilita v přímém směru je však velmi dobrá.
Bezpečnost
Vysoká úroveň bezpečí je jednou z hlavních předností XC90. V crashtestech Euro NCAP získal vůz plné pětihvězdičkové hodnocení už v roce 2003, avšak dodnes patří k opravdu bezpečným vozům. Podílí se na tom robustní a tuhá konstrukce karoserie a pochopitelně i průběžně vylepšovaná bezpečnostní výbava.
Praktičnost
XC90 nabízí posádce téměř nadbytek prostoru, a má dokonce i dobré možnosti vnitřní variability. Vůz byl k dispozici i v sedmimístném provedení, třetí řada sedadel je však pochopitelně určena spíše pro menší cestující. Skládá se do podlahy, pod kterou je jinak úložný prostor. Dvojitá podlaha se nachází i v zadní části zavazadlového prostoru, lze tak výrazně vylepšit jeho přepravní kapacitu, která činí 483 litrů. Praktické je dvojité víko, které lze sklopit do roviny s podlahou prostoru. Nákladová hrana je však velmi vysoko.
Komfort
Cestovní komfort je jednou z velkých předností XC90. Vůz má komfortní odpružení, které si poradí i s opravdu rozbitými silnicemi s grácií. Počítat je však nutné s náklony v zatáčkách. Interiér se může pochlubit nejenom dostatkem místa, ale také velmi kvalitními materiály a výborným zpracováním. Cestovat v XC90 je tak opravdu příjemné.
Provozní náklady
Servis automobilů značky Volvo je finančně trochu náročnější vzhledem k hodinovým sazbám servisů i cenám náhradních dílů. XC90 se navíc především u starších ročníků vozů nemůže chlubit ani hvězdnou spolehlivostí. Spolu s vyšší spotřebou paliva je tak nutné počítat s tím, že provoz tohoto auta bude finančně trochu náročnější.
Volvo XC90