Proč koupit |
---|
Atraktivní design
Dobrá výbava
Vysoká úroveň bezpečnosti
Úsporné motory |
O vozidle
Od roku 2012 vyráběný kompaktní hatchback Volvo V40 vlastně tak trochu končí jednu a načíná druhou kapitolu v historii automobilky. A to nejenom proto, že je to kompaktní hatchback, a nikoli kombi, jako tomu bylo u předchozího modelu se shodným označením (vyráběl se v letech 1995–2004). Nové Volvo V40 je totiž zřejmě poslední vůz postavený na technice koncernu Ford, další modely by už měly přijíždět s novou, vlastní architekturou švédské automobilky. Technika převzatá od původního majitele automobilky ovšem v tomto případě rozhodně není na škodu. Vždyť základem je podvozek Fordu Focus třetí generace a také řada jeho osvědčených pohonných jednotek. To znamená, že nové V40 je velmi jistým vozem s úspornými pohonnými jednotkami. Zachovává pro Volvo také typickou úroveň bezpečnosti a vysoce kvalitní zpracování interiéru, kterému tentokrát vévodí jedna technická novinka – přístrojový štít kompletně složený z displejů. Majitelé některého z dosavadních vozů značky Volvo budou i tak uvnitř jako doma. Interiér působí hodnotným a útulným dojmem, místa na rozdávání tu však není – vzadu je ho vcelku málo nad hlavou a trojice cestujících se tu vedle sebe posadí také jen stěží. Ani zavazadlový prostor velikostí neexceluje. Z auta je také horší výhled, což je dáno celkově mohutnou konstrukcí karoserie s masivními sloupky. Tady se projevuje důraz na bezpečnost auta – ta je tu nadevše.
V40 tedy ctí řadu tradičních hodnot automobilky, ovšem zvenku jej tradicionalisté snad ani nepoznají. Už model řady 60 přinesl nový, atraktivnější a agresivnější design, který dal sbohem silně konzervativním linkám, V40 pak nový vizuální styl rozvíjí zcela naplno. Je to jeden z nejstylovějších hatchbacků nižší střední třídy, linky jsou dynamické, až agresivní, přitom velmi líbivé a elegantní. V40 si také s žádným jiným vozem nespletete. Změnou prošly také jízdní vlastnosti, V40 stále není závoďák, je však podstatně jistější než dosavadní Volva a podvozek je také tužší.
Pod kapotou najdeme převahu motorů s objemem 1,6 litru. Benzinové zastupuje základní varianta s výkonem 88 kW a přeplňované verze tohoto motoru s výkonem 110 a 132 kW. Benzinovou špičkou je pak pětiválec 2,5 litru s výkonem 187 kW. Ten už ovšem není tak úsporný jako šestnáctistovky, které dovedou palivo spořit až překvapivě. Diesely zastupuje motor 1,6 s výkonem 84 kW a dále dvoulitry se 110 nebo 130 kW.
Výbava




Volvo V40 je v základu vcelku bohatě vybavený automobil, důraz je tu ovšem kladen především na bezpečnostní prvky. I těch komfortních není málo, ale řada z nich je za příplatek. Zajímavé je, že výbavové stupně přidávají spíše estetická vylepšení interiéru, samotné prvky aktivní výbavy vozu jsou součástí různých příplatkových balíčků. Proto je při koupi ojetého V40 dobré i konkrétní výbavě věnovat pozornost.
Design




Z hlediska designu patří Volvo V40 mezi nejatraktivnější hatchbacky své třídy, zcela bez uzardění se může měřit se soupeři jako Mercedes A, BMW 1 a Alfa Romeo Giulietta. Design je opravdu neotřelý a najdeme u něj řadu opravdu originálních detailů, V40 tak rozhodně není tuctový vůz. Tradiční fanoušci značky ovšem mohou konzervativní projev postrádat.
Spotřeba




Drtivá většina motorů pod kapotou Volva V40 je opravdu úsporných. Zážehové šestnáctistovky s přeplňováním mají na auto dostatek síly a v praxi nespotřebují o mnoho více paliva než základní nepřeplňovaný motor. Diesely jsou úsporné tak nějak samozřejmě. Jediný na palivo náročnější motor je tak pětiválec 2,5 litru, který ovšem poskytne dynamiku spotřebě více než odpovídající.
Jízdní vlastnosti




Volvo V40 dostalo podvozek Fordu Focus třetí generace, takže se může pochlubit velmi dobrými a jistými jízdními vlastnostmi. K absolutní špičce se neřadí jen proto, že Volvo nemá tak bohaté zkušenosti s tvrdším naladěním podvozku, a ten se tak na samotném limitu chová malinko nervózněji než například u dárce techniky. Příjemné je vcelku přímé řízení s proměnlivým nastavením posilovače.
Bezpečnost




Úrovní bezpečnosti patří Volvo V40 s přehledem na absolutní vrchol své kategorie. Volvo si tradičně na bezpečnosti zakládá a V40 má nejen velmi robustní konstrukci, ale také hodně nadstandardní bezpečnostní výbavu. Specialitou je například airbag pro chodce, už v základu najdeme také systém pro nouzové brzdění před překážkami v městském provozu a další vymoženosti.
Praktičnost




Volvo V40 patří k největším hatchbackům své třídy, přesto však není příliš prostorné. Podepisuje se na tom mohutná konstrukce, která dává důraz na bezpečí posádky, prostor je až druhořadý. Proto není V40 zrovna praktické auto, dozadu se trojice cestujících vejde jen stěží a zavazadlový prostor pojme podprůměrných 335 litrů nákladu. Místa tu není mnoho ani nad hlavou.
Komfort




I v oblasti jízdního komfortu dělá V40 trochu kompromisy. Podvozek auta je totiž na Volvo až nezvykle přitvrzen, což nemusí sedět každému. Z hlediska komfortu pro dospělé cestující není ideální ani prostornost auta, tady mohou s pohodlím počítat jen cestující vpředu. Naopak celkové provedení interiéru a použité materiály dojem výrazně vylepšují.
Provozní náklady




S úspornými motory by se měly provozní náklady Volva V40 držet v příznivých mezích. Jelikož jde o relativně mladý vůz, ani náklady na opravy by nemusely být vysoké, u V40 se také dá vzhledem k prověřené technice a postavení automobilky očekávat velmi dobrá úroveň spolehlivosti. Náklady tak zvýší jen tradičně trochu vyšší ceny servisních úkonů a dílů.
Volvo V40
Další vozy