Proč koupit |
---|
Elegantní vzhled
Nízké ceny
Jednoduchá a trvanlivá technika
Velký zavazadlový prostor |
O vozidle
Volkswagen Vento je ve skutečnosti třetí generací vozu, který se prakticky všude jinde po světě prodával pod označením Jetta. V Evropě ovšem Volkswagen z určitých důvodů pro třetí a čtvrtou generaci Jetty používal jiná označení. Každopádně jde o kompaktní sedan, který konstrukčně i vzhledově vychází ze třetí generace VW Golf. Celkový výraz vozu je přitom oproti Golfu docela rozdílný, příbuznost tu není vidět na první pohled, byť je Vento jasně identifikovatelné jako vůz značky VW. Designérům automobilky se tentokrát přerod hatchbacku v sedan podařil velmi dobře a díky své eleganci nepůsobí ani dnes nijak zastarale. Z dnešního pohledu může být Vento sice trochu starší, ale také o něco levnější alternativou k první generaci Škody Octavia, soudobým soupeřem byla první generace Seatu Toledo.
Vcelku konzervativní a elegantní tvary Vento zachovává i v interiéru, který ovšem už dnes může jevit, stejně jako zevnějšek a technika, výrazné známky opotřebení. Je to dáno věkem vozu i faktem, že byl často využíván k dalekým cestám a nezřídka sloužil také jako vůz taxislužby. U vozu takového věku jsou vysoké nájezdy jaksi samo sebou, ovšem Vento za sebou může mít opravdu extrémní porce kilometrů. Přesto můžeme zároveň tvrdit, že technika je vcelku trvanlivá, je ovšem nutné narazit na dobře opečovávaný exemplář, jinak je možné, že bude vůz vyžadovat vyšší investice. Vnitřní prostor Venta je solidní, vzadu ovšem mají cestující trochu méně místa pro kolena. Doslova královský je pak zavazadlový prostor, který pojme 500 litrů nákladu. Jízdní vlastnosti dnes nepřekvapí, ovšem jsou celkem solidní a dobře čitelné, slušný je i jízdní komfort, ten ovšem bude ještě více než jízdní vlastnosti záležet na stavu daného kusu.
O pohon Venta se stará celkem široká paleta motorů. Naspodu nabídky jsou agregáty o výkonu 55 kW – buď starší, ale spolehlivý 1,8, nebo novější šestnáctistovka, která také nemá se spolehlivostí potíže. Pokud ovšem můžete, raději volte provedení 1,6 s výkonem 74 kW, které je výrazně svižnější při zachování v podstatě stejné rozumné spotřeby paliva. Mezistupněm je osmnáctistovka s výkonem 66 kW, opět velmi trvanlivá. Více vrásek dovedou přidělat silnější motory – dvoulitr s výkonem 85 kW má docela vysokou spotřebu paliva, vrcholný šestiválec VR6 s výkonem 128 kW pak k vysoké spotřebě přidává i možné komplikace z hlediska spolehlivosti.
Vento se pochopitelně dodávalo i s dieselovými motory. Základem je slabý atmosférický agregát 1,9 D s výkonem 47 kW. Následovala nepříliš populární přeplňovaná varianta s výkonem 55 kW, která může majitele více pozlobit. Nejlepší dieselovou volbou je legendární provedení 1,9 TDI s výkonem 66 kW. Později bylo k dostání i silnější provedení s 81 kW.
Výbava
Od výbavy vozu, který pochází z roku 1992, toho nemůžeme příliš očekávat. Vento je tak především konstrukčně jednoduchý automobil s nenáročnou technikou, výbava bude veskrze základní. Dá se ovšem narazit i na modely s dobrou výbavou, nečekejte ovšem více než klimatizaci, elektrický paket a některé další drobnosti.
Design
Designérům automobilky se tentokrát přerod hatchbacku v sedan podařil velmi dobře a díky své eleganci nepůsobí ani dnes nijak zastarale. Vcelku konzervativní a elegantní tvary Vento zachovává i v interiéru.
Spotřeba
Se vznětovými motory může být Volkswagen Vento velmi úsporným vozem, vždyť legendární 1,9 TDI je populární právě pro své střídmé choutky. Benzinové motory jsou na palivo náročnější, ovšem pokud nebudete volit dvoulitr nebo šestiválec, je spotřeba rozumná.
Jízdní vlastnosti
Dnes už podvozek Venta svými vlastnostmi nikoho nepřekvapí, ve své době byly ovšem jízdní vlastnosti velmi dobré. Dodnes si tak auto zachovává vcelku dobrou čitelnost, ovšem zadní náprava může v zatáčkách na nerovnostech trochu odskakovat.
Bezpečnost
Samotné Vento nárazovými testy Euro NCAP nikdy neprošlo, ovšem konstrukce vycházející z VW Golf třetí generace může ledasco poodhalit. Auto je robustní, ovšem bezpečnostní výbava jen velmi základní.
Praktičnost
Vento ve své době udivovalo především kapacitou zavazadlového prostoru a dodnes je jeho objem zhruba 500 litrů jedním z lákadel vozu. V interiéru to také není s místem špatné, byť na zadních sedadlech je trochu méně prostoru pro kolena především vzrostlejších cestujících.
Komfort
Vento patřilo ve své době ke vcelku komfortním vozům kompaktní třídy, z dnešního hlediska bude komfort spíše průměrný. Solidně zpracovaný interiér totiž už bude mít nejspíš něco za sebou, stejně jako podvozek. Pokud je ten v dobrém stavu, je tlumení nerovností rovněž docela dobré.
Provozní náklady
Provozní náklady Venta se budou odvíjet od konkrétního stavu daného vozu. Technika je totiž celkově prověřená a trvanlivá, ovšem Vento za sebou může mít vysoké porce kilometrů. Pak je možné, že řada mechanických částí bude potřebovat výměnu. Ceny jsou ovšem příznivé.