Proč koupit |
---|
Agilní jízdní vlastnosti
Elegantní design
Pružné a úsporné motory
Dobrý vnitřní prostor
Zajímavé prvky výbavy |
O vozidle
Volkswagen Up! je jedním z trojice téměř identických malých koncernových modelů takzvané New Small Family. Vzniká společně se sourozenci Škoda Citigo a Seat Mii v továrně na Slovensku. Na našem trhu je právě především kvůli působení Škody podstatně méně obvyklým jevem a v bazarech bývá zatím vzácností. Ovšem i přes identickou techniku a velmi podobnou výbavu má Up! odlišnosti, které mohou při výběru minivozu hrát roli.
Stále jde o opravdový moderní městský minivůz, který má nabídnout překvapivě dobrou užitnou hodnotu. Ceny jsou oproti Škodě mírně vyšší, ovšem místy je lepší i výbava. Navíc Up! je z trojice sesterských modelů vzhledově asi nejvyváženějším a nejatraktivnějším kouskem. Ačkoli jsou základní tvary karoserie shodné se sourozenci, jiné řešení bočního panelu je trochu odlehčenější a čelní maska malého VW vypadá ze všech tří příbuzných asi nejsympatičtěji. Pokud tedy hledáte esteticky zajímavé městské miniauto, Up! může být překvapivě skvělou volbou.
Jednoduché základní tvary karoserie ocení především posádka uvnitř vozu. Tady je totiž na danou kategorii překvapivě dost místa, malý Up! v oblasti prostoru pro ramena dokonce překonává i některé o třídu větší vozy. Ani místa na hlavu nebo pro kolena tu není málo, byť samozřejmě čtveřice dlouhánů bude v tomto voze cestovat trochu se sebezapřením. Interiér působí velmi solidním dojmem, ovšem překvapí tu některé levné detaily jako vynechané lakování na zraku primárně ukrytých místech (třeba v zavazadlovém prostoru), nemožnost stažení okna spolujezdce z místa řidiče a některé další podobné zbytečnosti, které sice ušetřily při návrhu a výrobě vozu pár korun, ale jsou otravné. Na druhou stranu třeba zavazadlový prostor má na danou třídu rekordní objem 251 litrů a auto může překvapit některými opravdu pozoruhodnými a velmi praktickými prvky výbavy. Byť jsou za příplatek, ceny bývají docela rozumné, takže u ojetých vozů se s nimi setkat lze. Jde především o bezpečnostní systém City Safe Drive, který dovede zamezit kolizi při rychlosti do 30 km/h, nebo praktickou přenosnou navigaci, která se umí propojit s palubním systémem vozu.
Jízdní vlastnosti VW Up! jsou velmi agilní, však je vůz také příjemně lehký. V zatáčkách tak s ním je zábava, chování je téměř motokárové a podvozek dobře sedí. Přitom netrpí jízdní komfort, byť je jasné, že malý vůz má v tlumení nerovností vrozené nevýhody. Pod kapotou najdeme zbrusu nový tříválcový motor o objemu jeden litr. V základním provedení má výkon 44 kW, což sice nevypadá jako mnoho, ovšem je nečekaně pružný, a tak pro Up! plně dostačuje. Navíc se chlubí opravdu nízkou spotřebou paliva. Silnější verze s 55 kW přidá trochu na dynamice, ale pocitově není zlepšení tak výrazné, jako se zdá z papírových údajů. Pořídit se dá také provedení s pohonem na CNG, to pak má 50 kW.
Výbava
Výbava VW Up! je v základu o něco málo bohatší než u sesterské Škody Citigo, ovšem většina vlastností je vozům společná. Základní verze nemají ani klimatizaci nebo stabilizační systém ESP či elektrické stahování oken. Důraz je tu kladen spíše na bezpečnostní výbavu, komfortní a praktické prvky jsou spíše ve vyšších stupních a za příplatek. Jednotlivá auta se tak mohou hodně lišit. Opravdu dobře vybavená auta ovšem nemají u konkurence obdoby.
Design
Ačkoli design VW Up! používá shodné základní tvary jako Citigo, celkově působí malý Volkswagen daleko sympatičtějším dojmem než konzervativně tvarovaná škodovka. Snaha maximálně využít obestavěný prostor se tu tak setkává s překvapivě elegantními tvary.
Spotřeba
Pod kapotou malých koncernových modelů New Small Family najdeme výborný, překvapivě kultivovaný tříválec 1,0 litru o výkonu 44 nebo 55 kW. Motor je především ve slabší verzi opravdu příjemně úsporný. Kdo chce spořit ještě více, může hledat verzi s pohonem na CNG s výkonem 50 kW.
Jízdní vlastnosti
Z hlediska jízdních vlastností patří Volkswagen Up! a jeho sourozenci na vrchol třídy malých vozů. Relativně široký rozchod kol dává vozu v zatáčkách jistotu, náklony jsou přiměřené a ovládání snadné. Up! se dobře drží asfaltu a dovede být zábavný.
Bezpečnost
To, že jde o moderní vůz, dokazuje Up! i velmi dobrou úrovní ochrany posádky. Základní výbava tak obsahuje nejen čelní, ale i kombinované boční airbagy, které ochrání i hlavu cestujících vpředu. V nárazových testech Euro NCAP si vůz v roce 2011 vysloužil plné skóre pěti hvězdiček a patří k nejbezpečnějším v segmentu. Navíc překvapí například příplatkovým systémem City Safe, který je schopen zabránit kolizi při rychlosti do 30 km/h.
Praktičnost
Jednoduché tvary karoserie přinášejí posádce uvnitř VW Up! až nečekané množství místa. Rovněž zavazadlový prostor s objemem 251 litrů patří na špičku třídy, ovšem dojem trochu kazí vysoká nakládací hrana a fakt, že prostor je spíše hluboký než dlouhý. Po sklopení sedadel ale Up! pojme překvapivě slušné množství nákladu.
Komfort
Ačkoli jde o velmi malý automobil, poskytuje Up! překvapivě dobrý jízdní komfort. Podílí se na tom jak dobře naladěný podvozek, tak i kultivovaný motor s dobrým odhlučněním za jízdy. Vzhledem k velikosti vozu tu ovšem určité ústupky očekávat musíte.
Provozní náklady
Malé a relativně jednoduché auto se vyznačuje opravdu příjemně nízkými provozními náklady. Začíná to už u nás nejnižší sazbou povinného ručení, pokračuje příjemně nízkou spotřebou kultivovaného tříválce a končí u nenáročného servisu.
Volkswagen Up!