Proč koupit |
---|
Celková kvalita zpracování Dostatečný vnitřní prostor Variabilita interiéru Úsporné turbodiesely Komfort odpružení |
O vozidle
Teprve v roce 2003 se automobilka Volkswagen rozhodla odpovědět na velmi úspěšné kompaktní MPV Scénic od Renaultu. Tou dobou se již dostávala na trh druhá generace Scénicu, VW ale připravilo svůj premiérový model Touran. Ten se vyznačuje velmi konzervativním designem, variabilním a prostorným interiérem i úspornými turbodiesely. To v podstatě platí i pro modernizované provedení, které v roce 2006 dostalo tehdy pro VW typické čelní světlomety s komplikovanějším tvarem. Auto těží z velmi dobré image značky Volkswagen, ostatně zpracování i spolehlivost jsou vysoko nad průměrem třídy. Velmi dobrá je i nabídka vnitřního prostoru, Touran se dodával ve verzích s pěti nebo sedmi sedadly. Častěji na trhu ojetých vozů narazíme na klasické pětimístné provedení, ostatně to sedmimístné není příliš praktické. V tomto uspořádání totiž vůz nepojme prakticky žádná zavazadla, je to tedy jen řešení pro občasnou přepravu většího množství lidí. I proto si málo zákazníků za třetí řadu sedadel připlácelo. Pokud tu je, dá se pochopitelně složit nebo vyjmout, takže o celkovou přepravní kapacitu nepřijdete. A že toho jinak Touran uveze opravdu hodně. Zavazadlový prostor v pětimístném uspořádání má totiž obrovský objem 695 litrů a nikdo na sedadlech uvnitř vozu se přitom rozhodně nebude tísnit. Jízdním projevem je Touran první generace, založený na technice pátého Golfu (podvozek přinesl Touran právě jako první), komfortní vůz. Od dané kategorie nelze ani očekávat snahu o cokoli jiného. Celkově je Touran vyhledávaným vozem své kategorie, ale na rozdíl třeba od Golfu si nedovedl vydobýt pozici etalonu.
Touran se na trhu objevil s řadou motorů. Paleta se navíc v průběhu života modelu obměňovala. Zážehové motory mnoho nadšení nevzbudí. Základní šestnáctistovka s výkonem 75 kW dostačuje tak akorát a vzhledem k přepravní kapacitě auta může být pro někoho příliš slabá, silnější motor 1,6 FSI s 85 kW má zase vyšší spotřebu. Dvoulitr FSI je na tom podobně, ale aspoň přináší solidní výkon 110 kW. Motory 1,4 TSI se objevily ve verzích s výkonem 103, 110 (verze s pohonem na CNG) a 125 kW. Tyto motory jsou pro pohon Touranu skvěle dimenzované. Daleko vhodnější jsou pro pohon Touranu turbodiesely. Na výběr je mezi agregáty 1,9 TDI s výkonem 66, 74 nebo 77 kW a dvoulitrem se 100 nebo 103 kW.
Výbava
Volkswageny z doby vzniku Touranu nemívají v základních verzích kdovíjak bohatou výbavu. Na druhou stranu, oblíbená provedení s motory TDI už většinu běžně požadovaných prvků mají, takže celkově lze hovořit o dobré úrovni výbavy ojetých vozů.
Design
Volkswagen Touran je velmi konzervativně tvarovaný automobil. Design je jednoduchý a i přes konzervativní linky působí dnes už trochu zastaralým dojmem. Účelnost tu jednoznačně dostala přednost a mezi kompaktními MPV najdeme určitě pohlednější vozy.
Spotřeba
Benzinové motory TSI i základní šestnáctistovka dovedou jezdit úsporně, samozřejmostí je nízká spotřeba turbodieselů. Jenže motory TSI jsou také docela náchylné na jízdní styl, šestnáctistovka zase na zatížení a její verze FSI úsporná v praxi není. Turbodiesely jsou tak rozumnou volbou.
Jízdní vlastnosti
Touran první generace přebírá techniku od VW Golf páté generace, podvozek z Golfu mu tak dodává jisté a čitelné jízdní vlastnosti. Ovšem vzhledem k vyšší stavbě je nutné počítat s většími náklony karoserie.
Bezpečnost
Nárazové testy Euro NCAP si Touran v podstatě prošel dvakrát. Nejprve krátce po uvedení do prodeje získal čtyřhvězdičkové hodnocení, automobilka VW poté přidala do výbavy připomínač nezapnutých pásů, což v opakovaném hodnocení už stačilo na zisk pěti hvězdiček. Strukturálně se ale vozy neliší, a tak je úroveň ochrany posádky u obou provedení shodná – a tedy dobrá.
Praktičnost
Volkswagen Touran se vyznačuje vysokou úrovní praktičnosti. Auto může mít i sedm sedadel, v této konfiguraci ovšem neodveze žádná zavazadla. V pětimístném uspořádání (sedačky lze vyjmout) pojme zavazadlový prostor ohromujících 695 litrů nákladu. I přes velkou přepravní kapacitu najdeme ve třídě i o něco praktičtější konkurenty, kteří umějí více kouzlit se sedadly, prostornost Touranu je ale velmi dobrá.
Komfort
Malé MPV Volkswagenu je orientováno především na pohodlí a odpovídá tomu nejen nabídka vnitřního prostoru, ale také naladění podvozku a celkový cestovní komfort. Ten je na velmi dobré úrovni, jen je potřeba v zatáčkách počítat s tím, že se vůz bude více naklánět. Interiér auta působí na Volkswageny tradičně hodnotně.
Provozní náklady
Volkswagen Touran je mechanicky vcelku spolehlivý vůz, který ovšem mohou občas potrápit motory. Jednotky TSI mají potíže s řemenem, dvoulitrová TDI disponuje vícerem různých nešvarů. Volbou jednotek 1,9 TDI se lze většině problémů vyhnout, a i díky jejich nízké spotřebě tak lze získat provozně vcelku nenáročný automobil.
Názor odborníka
Touran oslovuje zákazníky nejen logem výrobce na kapotě, ale také decentním designem karoserie a prostorným, variabilním a kvalitně zpracovaným interiérem s množstvím odkládacích ploch. Poptávka po Touranu na trhu ojetin je velká, a ceny proto klesají pomaleji než u konkurenčních modelů. Velký podíl ojetých Touranů pochází z dovozu, kupující by proto neměl podcenit významnost prověření původu vozu, stavu tachometru a servisní historie. Přibližně 90 % nabídky tvoří dieselové verze. Doporučit lze zejména slabší, ale oproti dvoulitru mnohem méně problémový motor 1,9 TDI, který svou vyšší hlučnost vynahrazuje bezkonkurenční spotřebou. Pozitivem je vcelku odolný podvozek zajišťující dobré jízdní vlastnosti při zachování solidního komfortu. Mezi kompaktními MPV představuje Touran skvělou volbu, rizikem oproti konkurenci je ale zvýšený zájem zlodějů.