Proč koupit |
---|
Kvalita zpracování Prostornost a praktičnost Široká nabídka verzí Úsporné a spolehlivé vznětové motory |
O vozidle
Volkswagen u tradičního modelu střední třídy Passat volí vcelku zajímavou strategii obměny generací. Passat nechává žít relativně dlouho s tím, že nový model je většinou výraznějším faceliftem předchozí generace a teprve další typ je technicky nový. To je i případ modelu Passat B5.5, který byl představen koncem roku 2000 coby modelový ročník 2001. Jde vlastně o facelift předchozí verze B5 původem z roku 1996. Ta tehdy přišla s velmi moderním designem, který o rok později trochu napodobila druhá generace Audi A6. Proto byly retuše nové verze jenom kosmetické, na povedeném elegantním automobilu nebylo nutné mnoho měnit. Více změn se proto odehrálo v technické oblasti.
Byly ku prospěchu věci a dodnes platí tento Passat za vcelku trvanlivý a spolehlivý automobil. Zákazníci si mohou vybírat z nepřeberného množství variant. K dispozici jsou karosářské varianty sedan a combi, pohon předních, nebo všech kol a široká paleta benzinových a naftových motorů. Diesely jsou celkově oblíbenější a stálicí a jistou volbou je motor 1,9 TDI. Jeho základní provedení s výkonem 66 kW je legendární z hlediska trvanlivosti i spotřeby, s velkým Passatem má ovšem docela dost práce. To se projevuje na dynamice. Navíc ve spotřebě se slabšímu provedení docela snadno vyrovnají výkonnější verze motoru. Zajímavou volbou mohou být také vznětové šestiválce s výkonem 110 nebo 132 kW. Lepší je silnější provedení, které netrpí přílišným turboefektem. Benzínové motory jsou o poznání méně populární, mezi nimi patří k ideálním motorizacím agregát 1,8 Turbo. Má vcelku příznivou spotřebu a autu propůjčuje solidní dynamiku. Konstrukčně starší atmosférický dvoulitr ani novější dvacetiventilová osmnáctistovka neoslní ani dynamikou, ani spotřebou. Passat může mít pod kapotou i motory s větším množstvím válců, pětiválec 2,3 VR5 a šestiválec 2,8i jsou však vzácnější. Opravdovou raritou je pak osmiválec W8, který se do Passatu montoval v letech 2001–2004.
Výbava
Vzhledem k zařazení do střední třídy lze u Passatu počítat s dobrou základní výbavou, ve které nechybí především řada bezpečnostních prvků. U základních motorizací prodávaných jen v nejnižších stupních výbavy ovšem mohou chybět některé komfortní prvky, na druhou stranu takové vozy nebývají příliš obvyklé.
Design
Passat B5.5 je elegantní vůz vyvážených proporcí. Design bez výstřelků působí i dodnes moderním, přesto však distingovaným dojmem. Této generaci Volkswagenu střední třídy ovšem nelze upřít ani určitou optickou lehkost. Passat je velmi běžný automobil, který nebudí pozornost, což opět můžeme řadit k jeho přednostem.
Spotřeba
Vznětové motory Volkswagenu jsou nízkou spotřebou doslova proslaveny. A Passat jich může mít pod kapotou celou řadu, od klasických čtyřválců 1,9 TDI přes 2,0 TDI (až v závěru produkce) až po šestiválce 2,5 TDI. Spotřeba je předností všech z nich, jen nejslabší varianta se 66 kW má s autem více práce, a v praxi tak moc paliva neuspoří. To platí i pro základní benzinovou 1,6. Naopak lákavou volbou je 1,8 turbo, která propůjčuje vozu dobrou dynamiku a přitom se s ní dá v praxi jezdit s příznivou spotřebou.
Jízdní vlastnosti
Volkswagen Passat nikdy nebyl žádným sportovním vozem a to se projevuje i na naladění podvozku. Ten má spíše plavnější charakter, zůstává však přiměřeně jistý a tuhý. Passat je ideální dálniční expres, přesto však neztrácí obratnost ani na okreskách, u vznětových motorů je však potřeba počítat s výraznější nedotáčivostí.
Bezpečnost
Volkswagen Passat páté generace získal v nárazových testech Euro NCAP v roce 1997 jenom trojici hvězd s jen průměrnými výsledky crashtestů. Vylepšený model B5.5 z roku 2001 už dosáhl na daleko obvyklejší čtyřhvězdičkové hodnocení, a to především díky konstrukčním změnám, které snížily úroveň deformace a zlepšily funkčnost zádržných systémů. I proto je vylepšený Passat lepší volbou než původní model B5.
Praktičnost
Prostorný a praktický, tak se dá stručně charakterizovat interiér Passatu. A to i přesto, že například jeho zavazadlový prostor rozhodně netrhá objemové rekordy. Sedan pojme 475 litrů a combi 495 litrů zavazadel. To jsou dostačující hodnoty. Pozor ovšem na verzi s pohonem všech kol, ta odveze „jen“ 400 litrů zavazadel. Cestující mají ve všech případech místa dost, dlouhý rozvor je velkorysý i k cestujícím na zadních sedadlech.
Komfort
Spousta místa pro posádku, plavný podvozek a vcelku bohatá výbava jsou přednostmi Passatu. Vůz se po silnici elegantně nese a posádku hýčká. Posádce bude vyhovovat i velmi dobrá ergonomie. Faceliftovaný model B5.5 také dostal v interiéru příjemnější a trvanlivější materiály, což znamená luxusnější pocit z pobytu ve voze i delší trvanlivost jednotlivých dílů.
Provozní náklady
Volkswagen Passat je velmi běžný automobil, se kterým si poradí široká servisní síť. Vzhledem ke slušné spolehlivosti nejsou servisní náklady příliš vysoké, pohybují se na standardní úrovni jako u řady konkurentů v dané třídě a věkové kategorii. Spotřeba většiny motorizací je příznivá.
Názor odborníka
Passat B5 má na tuzemském trhu odjakživa punc nadstandardního vozu. Uctívané „tédéíčko“ je snem mnoha českých zájemců o ojetinu a faceliftovaná verze (někdy chybně označovaná jako B6) patří k vůbec nejžádanějším modelům na plochách autobazarů. Ročník 2001 se dá pořídit za velmi lákavé částky, čímž se sen o koupi někdejšího manažerského vozu stává uskutečnitelným pro široké spektrum kupujících. Natrefit na zachovalý exemplář se solidní historií je však mnohem větší problém, než by se mohlo zdát. A prodávající si obvykle za takový klenot nechá pořádně zaplatit. Mnoho ojetin ale pochází z dovozu, často mají za sebou nejednu havárii a obvyklý nájezd 130 tisíc kilometrů svítí na jejich počítadlech už po několikáté. Z lákavé koupě se často vyklube buď exemplář krátce před smrtí, vůz v exekuci, bývalý taxík, či dokonce rovnou auto s pozměněnými identifikátory. Koupě Passatu tak občas připomíná spíše ruskou ruletu, zejména pokud zájemce vybírá v nedůvěryhodných bazarech či na inzerát od soukromé osoby.