Proč koupit |
---|
Originální design
Prověřená velkosériová technika
Dobrá spolehlivost
Kvalitní zpracování interiéru
Dobré jízdní vlastnosti |
O vozidle
V roce 1997 odstartoval Volkswagen doslova retrománii, která od té doby polevila jen málo. Tehdy se totiž světu představila novodobá interpretace legendárního Volkswagenu Brouk. Auto, které nese oficiální název Volkswagen New Beetle, vyvolalo velkou pozornost a u ostatních automobilek snahu nabídnout zákazníkům podobně koncipovaný vůz. Kdo ví, nebýt modelu New Beetle, možná by si BMW nevzalo do parády značku Mini a Fiat by nepřišel s retro modelem 500. Volkswagen tehdy všem ukázal, jak se to má s retro vozem dělat. Linky, které zcela jasně odkazují na legendární první vůz značky, totiž obalily vcelku běžnou soudobou moderní techniku – byť v tomto případě možná zbytečně trochu větší. New Beetle totiž stojí na známé podvozkové platformě Volkswagenu Golf čtvrté generace, podobně koncipovaní soupeři jsou menšími vozy. To ovšem znamená, že z hlediska velikosti nemá New Beetle dodnes přímého konkurenta. Výrazný design okamžitě vzbudil pozornost, komerčního úspěchu se ovšem New Beetle dočkal jen na některých trzích. U nás je méně obvyklým vozem, a to především proto, že se prodával za poměrně vysoké ceny. Celkem byly k dispozici dvě karosářské varianty – uzavřená verze a kabriolet.
V retro stylu je vyveden i interiér auta, byť v tomto případě se designéři přece jenom trochu krotili a celek působí i docela solidním dojmem. Jen je škoda, že jsou tu použity převážně tvrdé plasty, na druhou stranu zpracování je velmi dobré a neměl by tu být problém s trvanlivostí. Interiér je ovšem vhodný spíše jen pro dva cestující, čímž se novodobý Brouk neliší od svých mladších a menších soupeřů. Místo vzadu omezuje především svažující se střecha, takže se sem posadí jen méně vzrostlí cestující. Vepředu je vše zcela v pořádku, ovšem řidič a spolujezdec tu budou mít trochu netradiční pocity. Sedí se hodně daleko od čelního skla, palubní deska má nezvykle velkou plochu.
Jízdní projev nového Brouka je vcelku solidní, jízdní vlastnosti jsou o krůček vpřed oproti Golfu, ovšem sportovní vyloženě nejsou. Dobrý je také komfort a ovládání auta je snadné a čitelné. Pod kapotou, oproti tomu původnímu Brouku tentokrát přední, můžeme najít na tehdejší dobu vcelku obvyklou koncernovou techniku. Základem je solidní šestnáctistovka s výkonem 74 a později 75 kW. Pro pohon docela dobře stačí. Druhým stupněm je poměrně archaický dvoulitr s výkonem 85 kW, který nenadchne ani spotřebou ani pružností a dynamikou. Lepší je to v případě přeplňovaného motoru 1,8 Turbo s výkonem 110 kW, který přináší i velmi slušnou dynamiku při zachování rozumné spotřeby paliva. Největším motorem je pak pětiválec 2,3 litru s výkonem 130 kW. New Beetle byl k dispozici také s turbodiesely. Nejprve se starším legendárním provedením 1,9 TDI s výkonem 66 kW, později se po modernizaci agregátu výkon zvýšil na 74 a následně 77 kW.
Výbava




Čtvrtá generace VW Golf nepatřila mezi kdovíjak dobře vybavené vozy, ovšem Beetle s prémiovějším zaměřením a podstatně vyšší cenou situaci trochu vylepšuje. Vzhledem ke stáří vozu (respektive jeho konstrukce) ovšem nelze očekávat kdovíjaké vymoženosti, běžné komfortní prvky v autě však najdeme vždy.
Design




Design Volkswagenu New Beetle je velmi neotřelý a i dnes budí pozornost. Ovšem od dob svého uvedení přece jenom novodobý Brouk trochu zestárl, dnešní modely dovedou retro styl nabízet trochu rafinovaněji.
Spotřeba




New Beetle byl k dispozici převážně s benzinovými motory, ovšem sehnat lze i kousky s turbodieselem 1,9 TDI. Ty jsou velmi úsporné, zatímco zážehové agregáty mají spotřebu oproti nim vyšší. Nejhůře si v tomto ohledu vede dvoulitr a pětiválec 2,3.
Jízdní vlastnosti




New Beetle stojí na podvozkové platformě čtvrtého Volkswagenu Golf. Ta patřila ve své době k absolutní špičce z hlediska komfortu a ovladatelnosti. New Beetle navíc posouvá schopnosti podvozku ještě o kousek dále, takže jízdní vlastnosti jsou stále velmi solidní.
Bezpečnost




New Beetle zdědil po čtvrtém Golfu relativně robustní konstrukci, karoserie je možná ještě o něco pevnější a robustnější. V nárazových testech organizace Euro NCAP získal tento model v roce 2000 čtyřhvězdičkové hodnocení, což je slušný výsledek. Ochrana posádky bude ovšem vzhledem k věku a velikosti auta dnes už jen průměrná.
Praktičnost




VW New Beetle rozhodně nikdy neměl být praktickým autem. Přednost před účelností tu jednoznačně dostal styl a to se projevuje na obestavění a využití vnitřního prostoru. Vpředu je vše v pořádku, vzadu je však málo místa nad hlavou a v zavazadlovém prostoru zůstává pouhých 209 litrů místa jak u uzavřené varianty, tak u kabrioletu.
Komfort




Jistý podvozek původem z Golfu se i v Beetlu vyznačuje vysokou úrovní komfortu. Tlumení nerovností je jisté, podobně jako Golf i Beetle žehlí vozovku s grácií vozů o mnoho větších a dražších.
Provozní náklady




Vzhledem k tomu, že New Beetle používá prověřenou techniku čtvrtého Golfu, jsou provozní a servisní náklady příznivé. Sehnat náhradní díly za rozumnou cenu není problém, stejně tak servisní úkony samotné nejsou příliš nákladné. Beetle má ovšem většinou silnější motory s trochu vyšší spotřebou než Golf.