Proč koupit |
---|
Výborný komfort Kvalitní zpracování a materiály Široká paleta úsporných motorů Dobrá výbava Univerzálnost Výborné jízdní vlastnosti |

O vozidle
Volkswagen Golf je stálicí na trhu a jinak to není ani při jeho osmé generaci, která ovšem přichází s mnoha inovativními prvky – zejména pak v oblasti interiérového designu a úplně nového přístupu k jeho ergonomii. Stále je to ale ten Golf, který můžete vzít na nákupy, na vesnici nebo do divadla, všechny tyhle výzvy zvládne s přehledem. I když se vnější vzhled změnil ve větší míře a model byl zpočátku prodáván jako “nejpokročilejší Golf historie”, ve skutečnosti jde spíše o velmi velkou modernizaci jeho sedmé generace. Model teď stojí na evoluci platformy MQB zvané MQB Evo, motorizace prodělaly různé stupně elektifikace, ale pořád jde o rozsháhlou modifikaci známých jednotek s objemem 1,5 nebo 2,0 litru. Novinkou v osmé generaci Golfu je nedostupnost třídveřové karoserie, kterou si Golf v sedmé generaci ještě udržel, byť zájem zákazníků o ni meziročně výrazně klesal. Nedá se ale říct, že by v poslední generaci Golfu chyběla diverzifikace – k dispozici je pětidvéřový hatchback, kombi verze, zvýšená, oplastovaná kombiverze s pohonem všech kol Alltrack, plug-in hybridní model GTE a několik stupňů performance verzí GTI, R, GTD nebo R-line.
Paleta benzinových motorů začíná na tříválcových litrových jednotkách 1,0 TSI se 66, resp. 81 kilowatty, dále pokračuje mild-hybridním pohonem s označením eTSI a objemem jeden a půl litru. Tahle motorizace je dostupná s výkony 81 kW, 96 kW a 110 kW, na doplnění přichází také dva plug-in hybridní modely. První varianta má kombinovaný výkon 150 kW, druhá, s označením GTE, zase 180 kW, přičemž oba využívají sil agregátu 1,4 TSI a disponují dojezdem čistě na elektřinu kolem šedesáti kilometrů. Vrchol benzinové nabídky představuje několik variant dvoulitru z řady EA888, především pak modely GTI se 180 kilowatty a GTI Clubsport s 221 kilowatty. Absolutní špičkou je ale varianta R s výkonem 235 kW a pohonem všech čtyř kol 4Motion s “driftovací funkcí”. V nabídce je také varianta s pohonem na zemní plyn (CNG) – 1,5 TGI s 96 kilowatty výkonu.
Co se týče turbodieselů, tady je paleta o poznání jednodušší. Vždy půjde o variant motoru 2.0 TDI, jen s 85 kilowatty, 110 kilowatty a konečně, variant GTD se 147 kilowatty a průměrnou spotřebou 5,2 - 5,9 litru paliva na sto kilometrů.
Výbava
Golf osmé generace je ještě lépe vybaven, než jeho předchozí generace. A i ta měla výbavu hodně bohatou, takže novým standardem pro Golf se od roku 2019 stalo vyhřívání předních sedadel a kapacitního volantu, standardem je také dosud největší množství aktivních asistenčních systémů. Každý nový Golf také dostal digitální panel přístrojů, a co se týče verzí s automatickou převodovkou, ty dostaly nový, daleko kompaktnější volič směru jízdy. Na rozdíl od četné konkurence ale Golfům pravidelně chybí couvací kamera nebo měkčené plasty na viditelných místech v oblasti zadních pasažérů.
Design
Standardem se v osmé generaci stalo LED denní svícení vpředu, LED technologii bychom našli také na zadních světlometech. Ze všech generací Golfu má právě osmá největší porci stylingu a vizuálních prvků, které se nedají nazvat jako nezbytné. I tak ale stárne s grácií a vypadá to, že bude stejně nadčasovou volbou jako jeho sedm předchozích generací.
Spotřeba
Volkswagen masivně zapracoval na úspornosti svých motorů – díky zpřísňujícím se emisním normám ostatně ani neměl na výběr. Díky skutečně efektivním jednotkám a výborné aerodynamice si Golf v oblasti spotřeby nezadá s těmi nejlepšími v segmentu, zejména to ale platí pro turbodiesely TDI. Kde však musíte počítat s vyšší spotřebou, to je opět benzinový dvoulitr, zvláště pak v rychlých verzích GTI a R, výrazněji potáhnout z nádrže ale umí i zvýšený benzinový Alltrack.
Jízdní vlastnosti
V oblasti jízdních vlastností je Golf jednoznačným etalonem třídy a jinak tomu není ani v jeho poslední generaci – a to napříč všemi verzemi. Pro běžné jezdění můžete Golf považovat za téměř referenční vůz, překvapí jen občas, a to chováním jeho dvouspojkové převodovky DSG, zejména pak v mírném kopci. Verze GTI, GTD a R pak nabízejí ještě větší porci zábavy za volantem, pořád však v překvapivém komfortu díky nastavitelnému podvozku.
Bezpečnost
Golf osmé generace je referenčním vozem také v oblasti bezpečnosti – při nárazových testech v roce 2019 získal až 95 procent při ochraně dospělé posádky a 89 procent v případě ochrany dětí. Kromě plného počtu pěti hvězdiček si odnesl také označení “Euro NCAP Advanced”.
Praktičnost
Stejně jako u Golfu sedmé generace, i Golf osmé generace je etalonem ve využití obestavěného prostoru. Díky speciálně vzdušnému designu interiéru je na tom osmá generace ještě o něco lépe; své místo si v autě najde nejen hodně vysoký řidič, ale také pasažér sedící za ním. V kufru narostl využitelný objem až na 380 litrů, v případě verzí kombi je to až 611 litrů. Za speciální zmínku pak stojí, že kombiverze Golf Variant (a teda také verze Alltrack) dostala také delší rozvor. Zadní cestující se tak mohou těšit z pěti centimetrů místa pro kolena navíc.
Komfort
Golf je referenčním vozidlem pro svůj segment také v oblasti komfortu. Sedačky jsou měkčí než v minulosti, odhlučnění je na výborné úrovni a komfort odpružení je také vynikající. Jediným kompromisem je tady menší prostor pro chodidla vzadu a použití výhradně tvrdých plastů pro okolí cestujících vzadu. Ti vepředu se ale rozhodně nemají na co stěžovat – maximálně na nově navrženou ergonomii ovládacích prvků auta, která se soustřeďuje především na dotykové ovládaní centrálním displejem a slidery umístěnými v jeho okolí. Tohle řešení může být moderní, ale vyžaduje počáteční trpělivost.
Provozní náklady
S úspornými a spolehlivými motory, širokou servisní sítí a relativně nízkým věkem (a tedy i nájezdem) je Golf osmé generace autem, které rozhodně nepůjde do astronomických provozních nákladů. U velké části kusů jde pořád spoléhat na tovární záruku, dbejte proto na pravidelné servisní intervaly a plnou historii.