Proč koupit |
---|
Dobré jízdní vlastnosti Nadprůměrná spolehlivost Široká nabídka verzí Kvalitní zpracování Jízdní komfort |
O vozidle
Pátá generace Volkswagenu Golf je dobrou příležitostí, jak získat vcelku moderní automobil za příznivou cenu. Byť podobně jako u všech Golfů platí, že ceny ojetých vozů jsou o něco vyšší než v případě konkurenčních ojetin. Cena je však vyvážena nadprůměrnou spolehlivostí a celkovou jistotou, jíž je Volkswagen Golf synonymem. Design páté generace přinesl o něco více oblin a výraznější a větší čelní světlomety, do kterých ovšem často zatéká, což způsobuje jejich poruchy. Celkově se design drží zajetých kolejí se širokým zadním sloupkem karoserie a vyváženými proporcemi. Na interiér auta můžeme slyšet jen slova chvály. Golf používá hodnotné a kvalitní materiály, zpracování je příkladné a špičková je i ergonomie. V Golfu je tak radost se vozit i jej řídit.
Opět platí, že Golf páté generace je k sehnání ve velmi širokém množství provedení. K tří- a pětidveřovým hatchbackům se opět přidalo combi a později také zvýšená varianta Golf Plus. Na výběr jsou verze s pohonem předních, nebo všech kol. K tradičně jistým jízdním vlastnostem a výbornému jízdnímu komfortu tu můžeme ke kladům připočítat ještě velmi dobré odhlučnění vozu. Tradičně bohatá je i nabídka motorů. Za pozornost opět stojí pružná a úsporná základní čtrnáctistovka původního provedení s výkonem 55 nebo 59 kW, špatnou volbou není ani motor 1,6i s výkonem 75 kW. Nové motory FSI s přímým vstřikem nesplnily očekávání z hlediska snížení spotřeby a očekávané dynamiky. Do Golfu se v páté generaci poprvé dostaly také přeplňované motory 1,4 TSI s příznivou spotřebou, která ovšem roste s nároky na dynamiku jízdy. Diesely tu opět zastupují trvanlivé a doslova legendární jednotky 1,9 TDI (66 a 77 kW) a trochu méně ceněný dvoulitr v několika provedeních. Základem je atmosférický 2,0 SDI 55 kW, který opět považujeme za trochu slabý. Přeplňované verze (103 a 125 kW) mají výkonu dostatek.
Své místo mají v páté generaci i ostřejší verze a motorizace. Atmosférická 2,0 FSI nejspíš opět nesplní očekávání z hlediska dynamiky, její přeplňované varianty TFSI však jsou velmi dynamické. Ostatně, jinak by se nemohly dostat do tradičního provedení GTI. Přitom spotřeba je vcelku příznivá. Nejsilnější variantou je šestiválec 3,2 s výkonem 184 kW spojený výhradně s pohonem všech kol.
Výbava
Pětkový Golf je vcelku moderní vůz, i tak ale platí, že do základních verzí bylo nutné za mnoho jinak běžných prvků výbavy připlácet. Pokud se poohlížíte po turbodieselových verzích, situace je lepší, jelikož modely s vyšší cenovkou měly tradičně lepší výbavu.
Design
Volkswagen Golf páté generace pokračuje v konzervativním designovém stylu předchozích provedení. Design má tu výhodu, že je velmi nadčasový a stárne jen velmi pomalu, takže ani starší Golf nepůsobí nijak zastarale. Ostatně tento dojem je zdůrazněný tím, že i následující generace šestá používá zcela shodné základní tvary.
Spotřeba
VW Golf páté generace dovede být velmi úsporným vozem. To platí především pro motory TDI, příznivou spotřebou paliva se však pyšní i základní motor 1,4 nebo přeplňovaná 1,4 TSI. Naopak v této generaci nově zavedené agregáty FSI s přímým vstřikem paliva zásadní snížení spotřeby oproti předchozím generacím nepřinášejí.
Jízdní vlastnosti
Pátý Golf se opět může chlubit jistými jízdními vlastnostmi na špičce své třídy, přitom opět platí, že vůz je také velmi komfortní. Zábavu si užijí řidiči především u varianty GTI, která využívá podvozek na maximum a zůstává velmi agilní, zatímco těžší šestiválec s pohonem všech kol už není řidičsky tak lákavý.
Bezpečnost
Pátý Golf získal v nárazových testech Euro NCAP plný počet pěti hvězdiček. Jako již u předchozí generace tomu vděčí za tuhou a robustní konstrukci karoserie, navíc je tu ovšem i výrazně vylepšená bezpečnostní výbava. To znamená, že pětkový Golf splní i dnešní náročné požadavky na bezpečnost.
Praktičnost
U páté generace Golfu došlo k výraznému vylepšení v oblasti prostoru pro cestující na zadních sedadlech. Ti se tu už nemusejí tísnit a kolena zarývat do opěradel sedadel předních. Mohutnější konstrukce sice nedodává interiéru na vzdušnosti, ale účelné a ergonomicky čisté provedení interiéru je velmi praktické. Zavazadlový prostor má průměrný objem 350 litrů u hatchbacku, combi má nadprůměrných 505 litrů. Varianta Golf Plus s posuvnými zadními sedadly odveze podle jejich umístění 385 až 505 litrů nákladu.
Komfort
Více místa v interiéru a opět o něco vylepšený podvozek a jeho naladění znamenají, že Golf V má na svou třídu velmi nadprůměrnou úroveň cestovního komfortu. Ke kladům můžeme připočítat také velmi dobré odhlučnění, které nejspíš nemá u konkurence obdoby.
Provozní náklady
Vzhledem k úsporným motorům jsou běžné provozní náklady VW Golf páté generace na příznivé úrovni. Golf je populární auto s širokou servisní sítí a radou standardizovaných komponent. Přesto mohou být samotné platby za úkony či některé náhradní díly trochu vyšší než u soudobé konkurence, u níž cena padá výrazněji než u Golfu. Golf se však vyznačuje spolehlivostí.
Názor odborníka
Zachovalý Golf za výhodnou cenu je svatým grálem českého trhu ojetin. Všichni po něm totiž touží a přitom nic takového ještě nikdy nikdo nenašel. Ceny ojetých Golfů totiž padají snad nejpomaleji ze všech. Podezřele nízká cena má vždy svůj důvod a radost z dobré koupě nemusí trvat dlouho. Všechny generace Golfu v dobách své největší bazarové slávy patřily k rizikovým ojetinám, které přitahovaly různé podvodníky jako magnet. Na prvním místě by proto při výběru konkrétního vozu měla být důkladná kontrola legálního původu, skutečného nájezdu (obzvláště u dieselů) a případných stop po vážné havárii. Největším prodejním hitem jsou diesely tvořící dvě třetiny trhu, pro nenáročné řidiče však tajným tipem může být základní benzinová čtrnáctistovka. Je výrazně levnější, mívá mnohem méně najeto a díky vhodnému zpřevodování se s ní jezdí překvapivě příjemně.