Proč koupit |
---|
Dobrý vnitřní prostor
Dobré odhlučnění
Solidní jízdní vlastnosti
Nízké provozní náklady |
O vozidle
Volkswagen Fox navázal na evropském trhu v roce 2006 na malý model Lupo. Zatímco Lupo byl model vyvinutý v německé režii, Fox má původ v Brazílii. Proto je na první pohled jednodušší, avšak zároveň účelnější. V segmentu nejmenších vozů patří k těm největším, ostatně napovídá to i vnější design – Fox je na poměry třídy relativně bachratý a vysoký vůz, což má pozitivní vliv na vnitřní prostor. Ten je přístupný bohužel výhradně dvojicí dveří a výklopným víkem zavazadlového prostoru. Uvnitř auta je překvapivě dobré množství místa, podílí se na tom i fakt, že je Fox čtyřmístný, podobně jako řada dalších vozů kategorie. Mezi zadní sedadla se vešly držáky na pití, což je příjemný detail. Celkově si však sedadla nevyslouží velkou pochvalu, u konkurenčních aut najdeme možná pohodlnější. Interiér Foxu je vcelku jednoduše řešený, najdeme tu řadu prvků a ovladačů z koncernových vozů – základ palubní desky pochází z modelu Polo, což znamená kvalitní použité materiály i dobré zpracování. To však není perfektní ve všech případech – především karosářské díly jsou vyrobeny mnohdy s různorodým slícováním, což prozrazuje původ vozu na trhu s větší cenovou senzitivitou.
Tento původ prozrazuje i výbava auta – ta základní není moc bohatá, chybí v ní například i posilovač řízení. Na druhou stranu, třeba ABS a dvojice airbagů jsou standardem. Nechybí ani trojblik a jiné moderní funkce. Fox je příjemně obratným vozem, který v městské džungli bude snadno kličkovat. A to i díky přesnému řízení a dobrým jízdním vlastnostem. Ty jsou dány podvozkem, který je společný třeba se soudobou Fabií nebo Polem. Mezi malými automobily je to tedy opět dospělejší řešení. Jízdní vlastnosti Foxu jsou tedy velmi jisté, a to i přes výraznější náklony auta v zatáčkách. Stopu drží velmi dobře a překvapivě i na dálnici ve vysokých rychlostech je jeho směrová stabilita nadstandardní. Auto není ani přes vyšší stavbu přehnaně citlivé na boční vítr a i celkové odhlučnění potěší.
V našich končinách se Fox nabízel s jedinou, českým motoristům důvěrně známou pohonnou jednotkou. Jde o tříválec 1,2 HTP s výkonem 40 kW. Na malé auto je to výkon relativně dostatečný, Fox těží především z dobré pružnosti motoru. Ani s dálničním tempem nemá problém. Motor se tu podařilo utlumit trochu lépe než ve Fabii, jeho spotřeba je o něco nižší, nicméně opět dost závislá na jízdním stylu. Na některých evropských trzích se Fox prodával i se silnějším motorem 1,4 s výkonem 55 kW nebo také s turbodieselem 1,4 TDI o výkonu 51 kW. Později dostal model modernizované provedení motoru HTP s výkonem 44 kW, ani toto provedení se však na český trh nedostalo.
Výbava
Podobně jako u většiny malých aut, i výbava Foxu je dost základní. Najdeme v ní dva airbagy a ABS, chybí třeba i posilovač řízení. Za něj, stejně jako za spoustu dalších prvků se však dalo připlatit. Takže je dobré si konkrétní výbavu auta ověřit.
Design
Volkswagen Fox je jednoduše řešený a elegantní automobil segmentu nejmenších vozů. Jeho design je především účelný, na druhou stranu pro Volkswagen také typicky nadčasový. Oproti soupeřům ve třídě je Fox mohutnější a působí o trochu dospělejším dojmem, tento pocit může zesílit v interiéru, který používá prvky většího modelu Polo.
Spotřeba
V našich podmínkách se setkáme s VW Fox prakticky výhradě v provedení se známým tříválcem 1,2 HTP ve verzi s výkonem 40 kW. Pružný agregát umí jezdit úsporně, ovšem jak známe z Fabie, je také citlivější na zacházení. Ve třídě nejmenších vozů je Fox jedním z největších aut. Se základní hmotností 978 kilogramů je o něco lehčí než Fabia, což pomůže držet spotřebu v rozumnějších mezích.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti patří k přednostem Foxu. Je to díky podvozku, který vychází z větších modelů. Fox totiž používá shodnou techniku jako Polo nebo Fabia, takže celkově působí dospělejším dojmem. Zatáčí ochotně, byť se při tom více naklání, na dálnici dobře drží stopu i ve vyšších rychlostech.
Bezpečnost
V nárazových testech organizace Euro NCAP si v roce 2005 VW Fox vysloužil solidní čtyřhvězdičkové hodnocení. Vzhledem k tomu, že od té doby již nějaká doba uplynula a že bezpečnostní výbava je vcelku standardní, bude dnes Fox patřit jen k průměrně bezpečným autům své třídy.
Praktičnost
Mezi malými auty má VW Fox jeden z největších interiérů, je to dáno mimo jiné použitou podvozkovou platformou. I tak je to čtyřmístný vůz, což není v této třídě nic neobvyklého. Zavazadlový prostor má solidní objem 260 litrů. Praktičnost snižuje snad jen fakt, že Fox je k dispozici jenom jako třídveřový.
Komfort
Fox se může pochlubit také docela dobrým jízdním komfortem. Odpružení zvládá filtraci nerovností v rámci možností dobře, příjemným překvapením je také celkové odhlučnění auta. Tříválec je sice v otáčkách slyšet, avšak je tu lépe utlumen než v soudobé Fabii.
Provozní náklady
Provozní náklady Foxu zůstanou v relativně rozumných mezích. Je to vcelku jednoduché auto s docela úsporným motorem – byť je tříválec docela náchylný na jízdní styl. Mezi Volkswageny však jistě jde o model s nejnižšími náklady na provoz, v dané třídě však budou i finančně méně náročná auta.