Proč koupit |
---|
Celková kvalita zpracování Velký vnitřní prostor Skvělé vznětové motory Odolný podvozek Široká nabídka verzí Skvělý motor 2,5 TDI |
O vozidle
Volkswagen Transporter T4 je oblíbený neúnavný pracant a prostorná rodinná dodávka. Čtvrtá generace užitkového a velkoprostorového Volkswagenu přišla v roce 1990 poprvé se zásadní změnou koncepce. Doposud totiž všechny tři generace měly méně praktickou koncepci s pohonem zadních kol a motorem vzadu. T4 dostala motor vpředu napříč a pohon předních kol, k tomu navíc přidala i velmi moderní a na užitkový vůz vcelku neobvyklé řešení podvozku. Lichoběžníková náprava vpředu s odpružením podélnými torzními tyčemi i zadní kyvadlová úhlová náprava se šikmou osou kývání totiž vozu přinesly na dodávku nebývale dobré jízdní vlastnosti a celkově jsou řešení navíc velmi trvanlivá. Moderní a prostorný interiér je dodnes velkou předností auta, byť vzhledem k věku je tu stejně jako u mechanických částí potřeba počítat s často velkou měrou opotřebení. Transporter už v generaci T4 můžeme potkat také pod několika dalšími názvy. Původní označení typicky značí čistě užitkovou verzi, u které šířka provedení sahá od dodávek a pick-upů až po minibusy. Verze s názvem Multivan je naopak spíše luxusnější MPV, Caravelle je něco na půl cesty a pohodlí jednotlivých cestujících mění za větší počet míst. Verze California je pak cestovním obytným vozem.
Transporter T4 byl od počátku dodávkovým vozem s velmi moderní koncepcí, nevýhodou modelu však byla poměrně chabá nabídka motorů. Šlo o čtyř- a pětiválce s nevalným výkonem. Základem byl dvoulitr starší koncepce s výkonem pouhých 63 kW, následoval pětiválec 2,5 litru s výkonem 81 kW (po roce 1996 85 kW). Zatímco čtyřválec nestačí dynamikou, pětiválec má zase vysokou spotřebu. Vznětové motory zastupoval pětiválec 2,4 litru s výkonem 57 kW, který se vyznačuje velmi dlouhou životností. Pozor je ovšem potřeba dávat na stav rozvodů. Lepší je hledat modernizované verze T4 vyráběné po roce 1995. Ta přinesla podstatně lepší pohonné jednotky a taky možnost zvolit verzi s pohonem všech kol. Pod kapotu se především dostal skvělý vznětový pětiválec 2,5 TDI. Původní verze má výkon 75 kW, v roce 1998 pak byla paleta rozšířena ještě o slabší provedení s 63 kW a naopak i výkonnou verzi se 111 kW. Modely s nejsilnějším turbodieselem jsou dnes nejvyhledávanější. Silnou benzinovou alternativou se stal šestiválec VR6, který měl výkon 103 kW, po modernizaci v roce 2000 pak dokonce 150 kW. Motor však rozhodně není úsporný a je potřeba si dát pozor na stav rozvodů, které jsou řešeny řetězem.
Výbava
Transporter T4 mohl být především ve verzích Caravelle a Multivan vybaven v podstatě tak jako běžný osobní automobil té doby. To znamenalo, že v dané oblasti dodávkových vozů a velkokapacitních MPV měl výrazný náskok nad konkurencí a dnes se dají zakoupit výborně vybavené vozy, které uspokojí i dnešní nároky.
Design
Volkswagen Transporter T4 je koncepčně moderní dodávkový vůz s velmi jednoduchým a účelným designem, který ovšem moc nezastaral. Obzvláště lépe vybavené vozy mladších ročníků mají elegantní vizáž. Na druhou stranu je T4 důkazem, že u účelných dodávek s velkou plochou boků příliš mnoho místa pro vyspělý design není.
Spotřeba
Potíží T4 byla z počátku výroby velmi chabá nabídka pohonných jednotek, které navíc nebyly příliš úsporné. V podstatě všechny zážehové motory (i VR6 po modernizaci) jsou na palivo velmi náročné a ani základní diesel se nemůže s modernějšími soupeři rovnat. Dobrou spotřebu tak vykazuje pouze motor 2,5 TDI.
Jízdní vlastnosti
Na dodávkový vůz má Transporter T4 velice solidní jízdní vlastnosti. Je to dané vcelku neobvyklým technickým řešením přední i zadní nápravy, která navíc v praxi prokázala i velmi dobrou trvanlivost. Od dodávkového vozu nelze očekávat jakékoli sportovní chování, ale T4 je jízdně jistý a nezáludný.
Bezpečnost
Oproti starším generacím Transporteru je T4 v oblasti bezpečnosti doslova revolucí. Z koncepce s motorem i pohonem vzadu a vlastně nulovými deformačními zónami vpředu totiž patřily starší Transportery k vozům, ve kterých opravdu nebylo radno bourat. Koncepce „vše vpředu“ u T4 bezpečnost výrazně vylepšila, auto dostalo deformační zóny a postupně se také lepšila bezpečnostní výbava.
Praktičnost
Schopnost pojmout náklad je u T4 až neuvěřitelná. Je jasné, že u jednoduše a účelně tvarované karoserie bude využití obestavěného prostoru perfektní. T4 ovšem především skvěle poslouží v mnoha situacích, ať už jako pohodlný přepravní prostředek pro velké rodiny, nebo jako stěhovák s velmi slušnou kapacitou pro náklad. Na výběr je celá řada verzí a provedení a interiér vozu je skvěle variabilní.
Komfort
Obrovský vnitřní prostor je hlavní výhodou T4, navíc se k tomu přidává velká variabilita interiéru a řada nabízených verzí. Některé z nich dovedou posádku hýčkat opravdu bohatou výbavou, která do té doby neměla u dodávkových vozů obdoby. Velmi dobrý je i samotný jízdní komfort.
Provozní náklady
Volkswagen Transporter T4 je spolehlivý a velmi trvanlivý vůz, pokud navíc zvolíte jako pohonnou jednotku turbodiesel 2,5 TDI, bude rozumná i spotřeba. Vzhledem k popularitě auta není problém s jeho servisem, ať už z hlediska dostupnosti náhradních dílů, nebo kvalifikovaných opravářů.