Proč koupit |
---|
Spolehlivost Dynamické motory Výborný vnitřní prostor Nízká spotřeba Dobré jízdní vlastnosti Kvalitní zpracování Dobrá výbava |
O vozidle
Třetí generace Toyoty Yaris se začala vyrábět už v roce 2010, to ovšem pouze pro japonský trh. Do Evropy se dostala až se závěrem roku 2011, a tak ji v současnosti lze sehnat jako velmi mladou ojetinu, která může těžit z výhody tříleté záruky pro japonské vozy tak typické. Opět by se měla potvrdit nadstandardní spolehlivost japonských vozů. Oproti generaci předchozí udělala ta třetí výrazný krok kupředu. Zatímco soupeři už většinou k růstu nových generací vozů segmentu B nesahají, třetí Yaris přece jenom povyrostl. Ale to vlastně jen proto, aby dohnal mírnou ztrátu, kterou měla předchozí generace. Ta se však řadila k velmi slušně prostorným vozům své třídy, takže třetí provedení je na tom ještě lépe. Vnitřní prostor se může rovnat některým o pár let starším modelům kompaktní třídy. Výrazně atraktivnější je design auta, Yaris třetí generace je jedním z prvních modelů Toyoty, který plní plán nabízet dynamičtěji pojaté vozy. Ještě lépe pak působí interiér, jehož provedení se kvalitativně hodně posunulo. Nevýrazný vzhled vystřídaly propracované a příjemné linky, nepraktická středově umístěná kaplička je ta tam, přístrojový štít je klasický a uprostřed případně najdeme velký displej palubního systému Toyota Touch. Výbava auta je také slušně bohatá, i když v ní najdeme trochu paradoxy. Základ má sedm airbagů, okna jsou ovšem jenom na kličky a klimatizace za příplatek. Vyšší verze však nabídnou opravdu špičkové prvky, které často nenajdeme ani v o mnoho větších autech.
Paleta motorů byla v podstatě převzata z předchozí generace, což svědčí o kvalitách pohonných jednotek a napovídá to cosi o jejich spolehlivosti. Yaris ovšem přece jenom povyrostl a motory jsou mírně přiškrceny nejnovějšími eko normami, takže se místy trochu zvedla spotřeba paliva a ani dynamika už není taková jako u druhé generace. Yaris ale stále patří v obou oblastech k nadprůměru. Jen základní litrový tříválec je vhodný opravdu spíše jen do města. Třináctistovka VVT-i disponuje výkonem 73 kW a je pro Yaris dostatečně dynamickou volbou. Diesel je opět zastoupen jednotkou D4-D s výkonem 66 kW, tentokrát tu i přes vysokou cenu dává trochu větší smysl, Yaris totiž může díky solidní prostornosti a celkově dospělému jízdnímu chování sloužit i k cestování na delší vzdálenosti. Další pohonné jednotky (alespoň prozatím) nejsou v nabídce. Pokud tedy nepočítáme nejnovější hybridní provedení, které se prodává opravdu krátce. To má pod kapotou patnáctistovku pracující s Atkinsonovým cyklem o výkonu 55 kW a elektromotor s výkonem 45 kW. Celkově ze sebe ústrojí vydá 74 kW, mělo by ale být výrazně úspornější než standardní třináctistovka. Poněkud vyšší je ale i cena.
Výbava
Toyota se snaží v podobě Yarisu třetí generace nabídnout nadstandardně vybavený automobil. Ovšem u levnějších verzí je potřeba někde šetřit, což vede k některým paradoxům. Základní provedení tak nemá elektrické ovládání oken nebo klimatizaci, sedm airbagů nebo ovládání audiosystému na volantu je však standardem. Vyšší verze mohou mít vymoženosti v podobě navigace, tempomatu, parkovací kamery, bezklíčkového přístupu a další luxusní prvky.
Design
Třetí generace Toyoty Yaris se může pochlubit atraktivním a velmi dospělým designem, který podobně jako u konkurenčního VW Polo tak trochu přerůstá hranice třídy. Velmi povedený je také interiér, který opět poněkud opouští zvyklosti nejmenších vozů.
Spotřeba
Ačkoli třetí Yaris povyrostl a motory přidusily eko normy, spotřeba zůstává stále ve velmi příznivých mezích. Pohonné jednotky netrpí přehnanou žíznivostí ani při vyšších dynamických požadavcích řidiče. Navíc je tu ještě úsporný turbodiesel a také zcela nové hybridní provedení.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti třetí generace Yarisu patří na absolutní špičku třídy, a potvrzují tak jen celkovou vyspělost vozu. Stabilita je příkladná a auto se velmi jistě chová nejen na klikatých okreskách, ale také ve vysokých rychlostech na dálnici. Škoda, že u Toyoty nebyly ochotni i trochu přitlumit účinek posilovače a zlepšit jinak už docela dobrou zpětnou vazbu od předních kol.
Bezpečnost
Už druhá generace Toyoty Yaris patřila k nadprůměrně bezpečným vozům své třídy, třetí generace klade na tuto oblast mimořádný důraz. Dokazuje to jak zisk plného počtu pěti hvězdiček v testech Euro NCAP (Yaris vyhoví i přísnější metodice pro rok 2013), tak přítomnost sedmi airbagů i v té úplně nejzákladnější výbavě.
Praktičnost
Velmi dobrý vnitřní prostor je jen jednou z praktických stránek Toyoty Yaris. Zavazadlový prostor s objemem 286 litrů také není špatný, ale jde spíše o obvyklý průměr. Celkovou praktičnost ještě zvyšují především různé příjemné prvky výbavy vozu.
Komfort
Výborné jízdní vlastnosti Yarisu jsou opět doplněny i velmi dobrým jízdním komfortem, který patří k tomu nejlepšímu ve třídě. K němu přispívá i dobrá nabídka vnitřního prostoru, byť cestující vzadu by ocenili o trochu delší sedáky. Ke komfortu přispívá i bohatá výbava mnoha modelů.
Provozní náklady
Yaris třetí generace je prozatím mladá ojetina, u které lze ovšem očekávat, že se bude opakovat trend spolehlivosti předchozích generací. Díky tomu a příznivé spotřebě motorů se provozní náklady drží příjemně nízko, navíc Toyota u aktuálních modelů láká i na předem vcelku jasně dané ceny pravidelných servisních prohlídek, uživatele tak nic nepřekvapí.