Proč koupit |
---|
Bohatá nabídka verzí Příznivé ceny Velký vnitřní prostor Praktičnost Zázemí spolehlivé značky |
O vozidle
Toyota ProAce Verso je osobní variantou oblíbeného užitkového modelu ProAce, který japonská automobilka vyrábí ve spolupráci s koncernem Stellantis od roku 2016. Jde o úspěšný model, který pomohl Toyota definitivně v Evropě prorazit na trhu dodávkových vozů, o ojeté kusy není v nabídce nouze, na druhou stranu je řada majitelů nerada prodává, což vypovídá o kvalitách vozu. Podobně jako užitkovou variantu nabídla Toyota i osobní provedení Verso v celé řadě variant, ať už jde o velikost a uspořádání interiéru, nebo o pohonné jednotky.
Elegantně tvarovaná karoserie s maskou ve stylu řady osobních modelů Toyota (vzhled se povedlo na koncernový základ implementovat velmi dobře) tak nabídne v závislosti na provedení místo pro 6, 7, 8 nebo dokonce 9 cestujících. Nejobvyklejší je ale konfigurace s osmi sedadly, dvojicí vpředu a po třech ve dvou zadních řadách. Nejluxusnější provedení VIP pak nabízí v zadních řadách vždy po dvou samostatných křeslech (ale může mít vzadu i jednu třímístnou lavici). Interiér Toyoty ProAce Verso je vždy velmi variabilní, sedadla zadních řad lze vyjímat a vytvořit tak prostor pro převoz i poměrně rozměrného nákladu. Bez sedadel v zadních řadách pojme ProAce Verso až 4 554 litrů nákladu. Platí to pro delší verzi L2, která má 5,3 metru dlouhou karoserii, kratší provedení, které se délkou vejde těsně pod pět metrů, uveze až 3 968 litrů nákladu.
Pod kapotou ProAce Verso najdeme vznětové přeplňované motory, alternativou je pak elektrický pohon. Základem býval agregát 1.6 D-4D s výkonem 66 nebo 85 kW, ovšem daleko obvyklejší jsou pod kapotou dvoulitrové naftové jednotky. Ty mohou mít podle provedení a roku výroby různý výkon, začínal na 89 kW, silnější verze měla 112 kW, u modernějších provedení je vcelku standardem 110 kW a vozů modernizovaných v roce 2022 je to 106 kW. Nejvýkonnější provedení pak nabízí 130 kW, to už přináší i velmi zajímavou jízdní dynamiku, jinak je ale ProAce Verso laděna spíše pohodově, jako většina podobně koncipovaných modelů. Toyotu ProAce Verso lze pořídit i ve variantě s pohonem všech kol, a to s dvoulitrovým dieselem v jedné z nižších výkonových variant. Tato provedení jsou ale poměrně vzácná, pohon je odpojitelný a na zadní nápravě se nachází uzávěrka diferenciálu. Elektrická verze ProAce Verso nabízí elektromotor o výkonu 100 kW a baterii s kapacitou buď 50 nebo 75 kWh. Dojez v cyklu WLTP pak činí 230 nebo 330 kilometrů.
Výbava
Toyota ProAce Verso může mít i velmi bohatou výbavu, ve špičkovém provedení VIP nechybí například elektricky ovládané boční dveře nebo přídavné topení, které je jindy za příplatek, tato varianta má standardně i kožené čalounění a také nejpokročilejší sadu asistenčních systémů. ProAce Verso je ale jinak k mání ve třech dalších stupních výbavy, základní Kombi nabízí v podstatě to nejnutnější a ctí spíš filosofii užitkových modelů, varianty Shuttle a Family už mají i řadu komfortních prvků.
Design
Toyota dovedla na dodávku koncernu Stellantis úspěšně aplikovat svůj soudobý designový jazyk, takže ProAce Verso vypadá elegantně a zapadá do modelové řady japonské značky bez větších potíží. Tvary jsou samozřejmě jednoduché, původ velkého MPV v užitkovém voze tu designéři nijak neskrývali. Uvnitř je pak vidět uspořádání a technika koncernu Stellantis výrazněji.
Spotřeba
Silné vznětové motory pod kapotou ProAce Verso umí být také příjemně úsporné, tabulkové hodnoty spotřeby paliva začínají už pod hranicí sedmi litrů nafty na 100 kilometrů. Se 69litrovou nádrží tak auto nabízí opravdu solidní akční rádius. I verze s pohonem všech kol udává spotřebu 8,5 litru, v praxi se pak řidiči mohou bez problému u všech provedení pohybovat pod hranicí 10 litrů na 100 kilometrů. U elektrických verzí udává Toyota, že baterii jde rychlonabíjením nabít zhruba za půl až tři čtvrtě hodiny v závislosti na kapacitě baterie.
Jízdní vlastnosti
ProAce Verso je typický dodávka s platformou s předním pohonem, jízdní vlastnosti vozu jsou jisté a čitelné, velká karoserie nedává příliš prostoru pro dynamickou jízdu, ale silné vznětové motory umí i s plně naloženým autem hýbat svižně.
Bezpečnost
Pro Toyotu ProAce Verso platí pětihvězdičkové hodnocení z nárazových testů EuroNCAP z roku 2015. Organizace od té doby kritéria zpřísnila, ale ProAce Verso si vede dobře i díky nabídce asistenčních a bezpečnostních systémů. Auta mají systém varování před kolizí, rozpoznávání dopravních značek, nebo varování před opuštěním jízdního pruhu, bohatěji vybavené verze mohou mít i pokročilejší asistenty.
Praktičnost
Praktičnost je Toyotě ProAce Verso doslova vrozená, obrovská karoserie nabízí ve všech směrech dostatek místa a interiér je perfektně variabilní, takže se přizpůsobí jakýmkoli potřebám. Dvě délky kabiny nabídnou vždy dostatek místa pro cestující i zavazadla, i v plném obsazení zbývá i u kratší verze dost místa pro zavazadla.
Komfort
Komfort pro posádku Toyoty ProAce Verso zajišťuje především zmiňovaný dostatek místa ve všech směrech, cestující se tu rozhodně nemají šanci jakkoli tísnit. Zároveň patří ProAce Verso k vcelku kultivovaným „osobním dodávkám“ a auto může mít ve výbavě i řadu komfortních prvků, které cestování posádce zpříjemní.
Provozní náklady
Úsporné vznětové motory a dobré servisní zázemí japonské značky znamenají, že náklady na provoz Toyoty ProAce Verso jsou v dané třídě příjemně příznivé. Celkově je potřeba počítat s tím, že už je to větší a dražší vůz, jeho servis rozhodně nebude tak levný, jako u běžných rodinných kombi.