O vozidle
V závěru druhého desetiletí 21. století se řada automobilek rozhodla pro výrazné přepracování některých svých důležitých modelů. Patří k nim i Toyota, která zcela přehodnotila svou strategii v nižší střední třídě, tedy v Evropě stále velmi populárním segmentu kompaktních vozů. Toyota se totiž u této generace svého kompaktního modelu rozhodla do Evropy navrátit pojmenování Corolla, zatímco po dvě předchozí generace používala jméno Auris. Samozřejmě je to jen formalita, ale naznačuje důležitost a význam změn u novinky provedených.
Základní recept na kompaktní model sice zůstal věrný léty prověřenému postupu, z globálního hlediska již dvanáctá generace modelu Corolla ovšem získala nový důraz na kategorie jako jsou design nebo jízdní vlastnosti, které doposud nemusely být takovou prioritou. Corolla tak dostala atraktivnější a přitom mnohem vyváženější design s dynamickými linkami, nová platforma TNGA, na které model stojí, pak umožnila snížení těžiště a výrazné zlepšení jízdních vlastností a ovladatelnosti auta. Výrazným vylepšením prošla i kabina vozu, která má teď daleko blíže k prémiovým modelům Lexus a je celkově velmi příjemným místem k pobytu.
Globálně a i na evropském a tedy i českém trhu nabídla Toyota dvanáctou Corollu ve třech karosářských provedeních, které mají sice základní společné rysy, ale v řadě detailů se docela liší. Základem nabídky se stal klasický pětidveřový hatchback, třídveřové provedení součástí nabídky není. Hatchback stojí na podvozku s rozvorem náprav 2 640 mm a s délkou 4 370 mm patří ke kompaktnějším modelům své třídy. Naopak sedan a kombi, což jsou další dvě karosářské varianty, mají rozvor 2 700 mm, což zvětšuje nabídku míst na zadních sedadlech a celkově umožňuje intenzivnější využití vnitřního prostoru. Kombi se v tomto ohledu vlastně ani netají myšlenkou, že má být kromě Aurisu Touring Sports (stejný přídomek má teď i Corolla kombi) náhradou i za model Avensis, který ve variantě kombi na evropských trzích jinak skončil bez náhrady. Sedan nabízí na stejně dlouhé variantě podvozku o něco konzervativněji pojatý design (v detailech) a klade větší důraz na jízdní komfort.
Kromě těchto novinek se Corolla z roku 2018 vyznačuje i novým přístupem k pohonným jednotkám. Corolla tohoto ročníku totiž poprvé vyznává strategii dvou hybridních motorizací namísto dosavadní jediné. K základní hybridní jednotce s benzínovým hybridním ústrojím o objemu 1,8 litru a výkonu 122 koní přibylo výkonnější provedení s dvoulitrovým hybridním ústrojím o objemu 184 koní. Zatímco základní provedení bude vyhovovat klidným řidičům, silnější varianta uspokojí i dynamičtěji založené jedince a celkově posouvá Corollu do trochu vyšších sfér. Tato silnější motorizace je ovšem k dostání pouze v provedeních hatchback a kombi, sedan si musí vystačit se slabším hybridem. Jedinou nehybridní volbou v nabídce je pak základní motorizace s agregátem 1.2 Turbo o výkonu 116 koní, sedan je ale opět specifický a nabídne v tomto případě atmosférickou šestnáctistovku s výkonem 132 koní.
Výbava
Japonské automobilky si na přílišné množství výbav nepotrpí a i když je Corolla z řady dostupnějších aut, i u ní je už základní výbava vcelku bohatá. Zákazníci navíc s oblibou volí lepší verze s opravdu bohatou výbavou, takže není problém na trhu ojetých vozů najít i špičkově vybavené kusy.
Design
Toyota Corolla v roce 2018 výrazně prokoukla, auto dostalo design věrný nové dynamičtější filosofii značky, přesto neodradí ani konzervativní zákazníky. Corolla je tedy elegantní a působí hodnotným dojmem, proporce všech karosářských variant jsou i díky odlišnému rozvoru hatchbacku ostatní verzí velmi vyvážené a Corolla působí vyspělým dojmem. Povedl se i design interiéru.
Spotřeba
U celkově dvanácté generace modelu Corolla vsadila Toyota téměř vše na hybridní pohon. Ten tvoří páteř nabídky a díky tomu jsou moderní Corolly velmi úsporné. Slabší hybridní provedení je samozřejmě nejúspornější a svým nenáročným provozem dovede překvapit hlavně ve městě, kde vyniknou hlavní výhody pohonného ústrojí Toyota Hybrid Synergy Drive.
Jízdní vlastnosti
V předchozích generacích dbaly kompaktní Toyoty především na dostatečný jízdní komfort a solidní jízdní vlastnosti byly jakousi povinností. Corolla vyráběná od roku 2018 ale vsadila na dynamičtější pojetí s nízkým těžištěm a výtečnou ovladatelností. Schopnosti podvozku dalece předčí to, k čemu řidiče pustí i nejvýkonnější pohonná jednotka v podobě silnějšího hybridu.
Bezpečnost
V bezpečnostních testech organizace Euro NCAP si Toyota Corolla odnesla v roce 2019 plné hodnocení pěti hvězdiček, což je očekávaný výsledek. Podílí se na něm jak tuhá konstrukce daná novou platformou, tak špičková bezpečnostní výbava s řadou asistenčních systémů.
Praktičnost
Dvanáctá generace Corolly nabízí tři různé přístupy k tématu praktičnosti. Hatchback patří spíše ke kompaktnějším modelům své třídy a tak potěší třeba i dobrou manévrovatelností v městském provozu, zavazadlový prostor s objemem 361 litrů je spíš průměrný. Mnohem lépe je na tom kombi, které i díky delšímu rozvoru náprav nabízí kromě většího zavazadlového prostoru (598 litrů) i výrazně více místa na zadních sedadlech. Celkově je to příjemně prostorné auto. Sedan pak láká na 471 litrů místa pro zavazadla, ale přístup k nim je samozřejmě horší než u kombi a hatchbacku.
Komfort
I když je nový podvozek na platformě TNGA postaven tak, aby Corolla skvěle poslouchala svého řidiče, jízdní komfort zůstal velmi důležitou součástí celkové rovnice modelu. A tak nemá Corolla potíž ani s rozbitou vozovkou a posádka se uvnitř bude cítit pohodlně za každé situace. O třídu výš v tomto ohledu posouvá Corollu silnější dvoulitrové hybridní ústrojí, které je v běžném jízdním projevu úžasně tiché a má dostatek síly, takže není třeba motor vytáčet. Díky charakteru hybridních jednotek je navíc jízda s Corollou krásně plynulá.
Provozní náklady
Důraz na hybridní pohon znamená v případě Toyoty Corolla i nízké provozní náklady. Spotřeba paliva se drží opravdu zkrátka a v městském provozu umí hybridy příjemně překvapit, na dálnici pak spotřeba odpovídá výkonu vozu. Corolla bude tradičně spolehlivá, což z dlouhodobého hlediska snižuje náklady na servis vozu.