Proč koupit |
---|
Příznivé ceny
Nízké provozní náklady
Silný a úsporný motor
Dobrá spolehlivost
Solidní jízdní vlastnosti i komfort
Originální design |
O vozidle
Toyota Aygo je jedním z kolínských trojčat – tedy malých automobilů vyráběných v továrně TPCA v Kolíně. Jeho sourozenci jsou ještě Citroën C1 a Peugeot 107. V Česku vyráběné automobily nejsou na našich silnicích tak běžné, jak by domácí původ napovídal, a Aygo je asi nejméně obvyklým. Důvod je jednoduchý, místní řidiči těm nejmenším vozům nepřišli úplně na chuť, navíc z počátku výroby nepatřila „kolíňata“ k nejlevnějším modelům. Naopak na sklonku modelového cyklu tomu tak je. Však se také trojice modelů vyrábí od roku 2005 bez jakýchkoli zásadních změn techniky, jen se dvěma facelifty, které inovovaly především vzhled vozu. Toyota Aygo je tak i po letech výroby vcelku originálním automobilem. A to přesto, nebo právě proto, že u Ayga se facelift vždy projevil nejméně. Celkově je Aygo asi nejelegantnějším modelem kolínské trojice. Originální tvary pokračují i v interiéru, avšak tady se projevuje konstrukční věk vozu. Například dveře nejsou zcela čalouněny a použité materiály jsou tvrdé a jednoduché plasty s jen průměrným slícováním. Na druhou stranu celková kvalita zpracování je dobrá a Aygo i jeho sourozenci se mohou pochlubit solidní spolehlivostí. Ostatně, techniky, která by se mohla pokazit, tady mnoho není. A dobře dimenzovaný podvozek toho vzhledem k nízké hmotnosti vozu pouze okolo 900 kilogramů také vydrží hodně. Vnitřní prostor pro cestující je na předních sedadlech zcela dostačující, sedadla, která nemají boční vedení, jsou překvapivě pohodlná i na delších cestách. Ne každý ovšem ocení jejich integrované opěrky hlav. U třídveřové verze je také trochu nemilé, že sedadla si nepamatují svou původní polohu a je nutné je vždy znovu nastavit. Pětidveřová varianta je ovšem obvyklejší. Vzadu není místa na rozdávání, ale kratší cesty po městě tu přežijí i vyšší cestující. Zavazadlový prostor je však velmi malý a navíc hůře přístupný – otevírá se pouze zadní sklo, takže nakládací hrana je vysoko a předměty uložené v kufru je nutné z něj lovit.
Aygo a jeho kolínští sourozenci příjemně překvapí jízdním komfortem a vlastnostmi. Odpružení docela dobře zvládá filtrovat nerovnosti a auto až překvapivě dobře drží stopu. Jeho jízdní vlastnosti jsou zábavné a hravé a chování celkově krásně čitelné. Pravda, modernější soupeři se tváří celkově stabilněji a řízení je docela přeposilované, ale přesné – s malým Aygem tak může být překvapivě zábava. Navíc nemá větší problémy se směrovou stabilitou ve vyšších rychlostech, což bývá častý nedostatek nejmenších vozů.
Motory se objevily pod kapotou Ayga dva. Zdaleka nejobvyklejší je ovšem vcelku pochopitelně základní litrový tříválec s velmi solidním výkonem 50 kW. Na poměry tříválcových motorů je kultivovaný a na malý automobil má dostatek výkonu. I proto jsou převody těžší, a Aygo tak vcelku komfortně zvládá i jízdu dálniční rychlostí, kdy už má řada soupeřů motor vytočen opravdu do vysokých otáček. Pětistupňová manuální převodovka ovšem rozhodně nepatří k nejpřesnějším a robotické ústrojí označované Multi Mode zase k nejspolehlivějším a nejkomfortnějším. Druhou možností pod kapotou je podstatně vzácnější turbodiesel 1,4 HDi. U Ayga se toto provedení vyskytuje asi nejméně ze všech kolínských vozů.
Výbava




Výbava řady vozů z kolínské série je pouze základní, na druhou stranu se na trhu ojetých vozů dá narazit i na velmi slušně vybavené exempláře. Modely se mohou lišit už v tom, zda mají, nebo nemají dělená zadní sedadla. Překvapivě není složité sehnat vůz vybavený klimatizací.
Design




Kolínské minivozy patří dodnes k originálním vozům té nejmenší velikosti. Toyota Aygo je nejelegantnějším vozem trojice a dodnes má vcelku originální design. Vůz prošel v průběhu modelového života hned dvojicí faceliftů – ten první dostal v roce 2009 a druhý pak zkraje roku 2012. V obou případech byly ovšem změny spíše kosmetické a oproti sourozencům zdaleka nejméně výrazné.
Spotřeba




Oba dva možné motory pod kapotou Toyoty Aygo jsou velmi úsporné. U turbodieselu 1,4 HDi to můžeme brát jako samozřejmost, výborný pružný litrový tříválec pak spotřebou příjemně překvapí. Proto není příliš mnoho důvodů volit vznětové provedení.
Jízdní vlastnosti




Ačkoli se dnes nejmodernější malé vozy chovají při jízdě trochu dospěleji, Aygo má stále na poměry třídy velmi dobré jízdní vlastnosti. Chování auta je dobře čitelné a hravé, schopnost držet stopu i přes měkčí odpružení až překvapivá. Klíčem k úspěchu je nízká hmotnost vozu, se kterou si podvozek hravě poradí.
Bezpečnost




Kolínské minivozy se nárazovým testům Euro NCAP podrobily hned dvakrát. Nejprve na počátku výroby získala trojice modelů čtyřhvězdičkové hodnocení. Nakolik však nároky v oblasti bezpečnosti pokročily, ukázal test modelu po druhém faceliftu v roce 2012 – to už totiž konstrukce stačila jen na zisk trojice hvězdiček. Bezpečnostní výbava je většinou základní, byť u lepších modelů mohly být i boční airbagy a některé další vymoženosti.
Praktičnost




Toyota Aygo je jedním z nejmenších automobilů na trhu, vnitřní prostor tomu v podstatě odpovídá. Vpředu je situace bezproblémová, vzadu ovšem dospělí cestující budou ochotni absolvovat spíše jen kratší cesty. Auto je homologováno jako čtyřmístné. Malý je zavazadlový prostor s objemem pouhých 139 litrů a nevalným přístupem skrze výklopné zadní sklo.
Komfort




Na třídu malých vozů nabízí Toyota Aygo i docela solidní jízdní komfort. Odpružení je docela pohodlné, byť se na sérii nerovností nelze vyhnout určitému poskakování vozu. Překvapí i méně hlučný motor, ovšem na druhou stranu hluk od podběhů se projevuje výrazněji.
Provozní náklady




Kolínské minivozy patří k solidně spolehlivým vozům, navíc při množství použité techniky nejde o složité automobily. Údržba je tak velmi nenáročná a vzhledem k úsporným motorům je Aygo jedním z provozně nejméně náročných automobilů. Ve statistikách spolehlivosti se navíc Aygo drží před svými soupeři, na což má nejspíš vliv servisní péče.