Proč koupit |
---|
Spolehlivost Nabídka vnitřního prostoru Výborné dílenské zpracování Vyvážená paleta motorů Dobrá bezpečnost |
O vozidle
Japonské modely střední třídy to nemívají na evropském trhu příliš snadné, Toyota Avensis je však důkazem toho, že alespoň částečného úspěchu lze dosáhnout. Auto staví především na svých mechanických kvalitách, které ústí ve vysokou spolehlivost a celkově dlouhou trvanlivost vozu. Dílenské zpracování je příkladné a Avensis toho můžeme celkově vyčítat jen málo. Snad jen design neosloví zdaleka každého a může být důvodem, proč Avensis potkáme na silnicích méně často než tradiční evropské soupeře. Kdo však hledá prostorný vůz, kterým nebude příliš vystupovat z řady a který nebude vyžadovat nadměrnou pozornost servisu, najde v Avensis věrného služebníka. Druhá generace vyráběná v letech 2003–2008 byla dostupná v karosářských provedeních sedan, liftback a combi, podíl karosářských variant je na trhu ojetin vcelku vyvážený. S celkovou nabídkou je to ovšem trochu horší. Vozu se jeho majitelé často nezbavují tak brzy jako ostatních modelů, což se společně s celkově menším množstvím prodaných vozů na našem trhu musí zákonitě na množství dostupných modelů projevit. Zákazníky Avensis krom spolehlivosti a kvalitního zpracování láká také na bohatou nabídku vnitřního prostoru a vysokou úroveň bezpečí.
Na japonský vůz je také překvapivě bohatá a vyvážená nabídka motorů. Snad žádný z agregátů nelze označit za vyloženě nevhodný nebo pro pohon vozu nedostatečný. Navíc jsou motory i vcelku úsporné, což platí i pro benzinové jednotky. Ty mohou být pod kapotou celkem čtyři – základem je šestnáctistovka VVT-i s výkonem 81 kW. Ta uspokojí především klidné řidiče, rozhodně však o ní není nutné prohlašovat, že by byla vyloženě nedynamická. Druhým stupněm je motor 1,8 VVT-i s výkonem 95 kW, slušnou porci výkonu pak nabízí dvoulitr VVT-i – 108 kW. Všechny tyto motory mají rozumnou spotřebu paliva. O trochu větší přísun si řekne motor 2,4 VVT-i s výkonem 120 kW, i tady však spotřeba v podstatě zůstává v mezích nabízeného množství síly. Tato pohonná jednotka je však u nás vcelku vzácností.
Naopak běžné jsou turbodiesely – u Toyoty zastoupené motory D-4D o objemu 2,0 nebo 2,2 litru. Základní motor má výkon 85 kW, setkat se lze i s výkonnějším provedením s 93 kW. Objemnější vznětový čtyřválec pak může mít výkon 110 nebo 130 kW. Opět platí, že nejsilnější motor je na trhu ojetých vozů vcelku vzácností.
Výbava
Úroveň komfortu dovede navíc zvyšovat i velmi dobrá úroveň výbavy, v nejvyšším stupni mohl být specialitou třeba DVD systém pro cestující na zadních sedadlech. Celkově platí, že výbava je slušná, i v základním provedení je klimatizace, centrální zamykání nebo elektrická výbava. Ve vyšších verzích můžeme potkat xenonové světlomety, kožené čalounění nebo tempomat.
Design
Toyota Avensis je vcelku velký vůz střední třídy s vyváženými proporcemi, stylistické detaily ovšem nemusejí vyhovovat vkusu každého zákazníka. Je to hodně konzervativně tvarovaný automobil. Možná až příliš, protože po letech nepůsobí kdovíjak moderně, vyloženě zastaralý ovšem design také není.
Spotřeba
Avensis se může na japonský vůz pochlubit až nečekaně bohatou nabídkou motorů. Celkem můžeme najít pod kapotou osm různě výkonných jednotek, všechny se vyznačují tím, že jejich spotřeba se drží v přiměřených mezích. Vyloženě úsporné jsou pochopitelně turbodiesely, které oproti stejně staré konkurenci patří na špičku jak ve výkonu, tak právě spotřebě. Totéž vlastně platí i pro zážehové motory.
Jízdní vlastnosti
Ačkoli nepůsobí Avensis navenek nijak dynamicky, jízdní vlastnosti auta jsou na velmi dobré úrovni. Ovšem celkově je vůz naladěný spíš na komfortní notu a chtít po Avensis vyloženě sportovní jízdu nepřináší kýžené výsledky. Přesto není nijak záludný a jízdně je to velmi jistý vůz.
Bezpečnost
Avensis druhé generace patřil ve své době k nejbezpečnějším vozům své kategorie, a to díky mohutné a tuhé karoserii a bohaté bezpečnostní výbavě. Tento model byl první Toyotou vybavovanou kolenními airbagy. I dnes tak vůz splní vcelku náročná bezpečnostní kritéria.
Praktičnost
Podobně jako v oblasti bezpečí patří Avensis ke špičce své třídy a doby v disciplíně praktičnosti. Sedan i combi mají zavazadlový prostor s bohatým objemem 520 litrů, liftback nabídne o 10 litrů méně. Po sklopení sedaček se do kombíku vejde až 1500 litrů zavazadel. V kabině má posádka dostatek místa ve všech směrech..
Komfort
Avensis je prostorný a pohodlný vůz. Sedadla jsou rozměrná a velmi pohodlná, platí to jak pro ty vpředu, tak vzadu. Podvozek velmi dobře filtruje nerovnosti, jen některé nepříjemné příčné rázy do interiéru proniknou. Příkladné je také odhlučnění auta.
Provozní náklady
Toyota Avensis je nadprůměrně spolehlivý vůz, v této oblasti jeden z nejlepších ve třídě. Společně s příkladnou spotřebou prakticky všech pohonných jednotek to znamená, že provozní náklady jsou jedny z nejvýhodnějších ve třídě. Ne nadarmo tak často potkáme Avensis, který sloužil jako služební. Výtky u Toyot občas směřují k vyšším cenám dílů i servisních prací, ovšem v poslední době automobilka přestoupila na příznivější cenovou politiku i v této oblasti.