Proč koupit |
---|
Relativně příznivé ceny Dobrá nabídka prostoru Efektivní pohon Dlouhý dojezd na jedno nabití Tichá jízda Vysoký výkon |
O vozidle
Tesla Model Y patří k nejprodávanějším elektromobilům vůbec a na mnoha trzích pravidelně atakuje příčku nejprodávanějšího auta. A není se vlastně čemu divit, protože v sobě kombinuje celou řadu vlastností, které zákazníkům rozhodně imponují. Model Y vychází z platformy sesterského sedanu Model 3, na rozdíl od něj je to ale klasické středně velké SUV. A to je právě to, co na voze zákazníky láká: jen za relativně malý příplatek nabízí Model Y mnohem praktičtější provedení, které je navíc v současnosti vlastně i v módě.
Přitom díky perfektní aerodynamice a efektivnímu elektrickému pohonu, který vozy značky Tesla používají, je dopad vyšší stavby karoserie vozu na dojezd jen minimální. Model Y je k dispozici ve třech provedeních. Základní verze s pohonem zadních kol má menší baterii a dojezd solidních 454 kilometrů na jedno nabití, provedení Long Range s dvojicí elektromotorů (jeden pro zadní a jeden pro přední nápravu) má už větší baterii a dojezd až 533 kilometrů. O trochu méně (514 kilometrů) pak ujede výkonné provedení Performance, které nabídne výkon až 340 kW a zrychlení z 0 na 100 kilometrů za hodinu za 3,7 sekundy (po odečtení takzvaného rolloutu, tedy prvního pootočení kola). Výhodou elektromobilů Tesla je i rychlé nabíjení, silnější verze podporují nabíjecí výkon až 250 kW, varianta s pohonem zadních kol pak nabídne výkon až 170 kW. Díky tomu si mohou řidiči na cestách užívat výtečné dynamiky všech verzí, protože dobití baterií na zbytek jejich cesty je otázkou krátké chvíle.
Co se praktičnosti týče, Tesla Model Y se chlubí celkovým objemem zavazadlových prostorů 2 158 litrů. To je hodnota, která platí při sklopení zadních sedadel a Tesla do ní zároveň počítá i zavazadlový prostor pod přední kapotou. Samotný objem zavazadlového prostoru Tesla neudává, ale Model Y rozhodně nedostatkem místa netrpí. To ostatně platí i pro všechny členy posádky.Místa je tu po všech stránkách víc, než v již tak dobře prostorném sedanu Model 3. Interiér je příjemně vzdušný a má celkově svěží a moderní atmosféru.
Tu podporuje technologická výbava, které uvnitř dominuje patnáctipalcový tablet palubního systému, přes který se ovládají prakticky všechny funkce auta. Infotainment a celé auto jsou neustále on-line a řidiči si mohou na dálku dokupovat i některé konkrétní funkce. V některých případech dokonce i ty, za které si původní majitel nezaplatil, při koupi ojetého auta tak není nutné konkrétní výbavu řešit tak do detailu, jako u některých jiných vozů. Tesla je známa i svými aktualizacemi, které přináší například i vylepšení efektivity pohonu nebo přesnosti fungování různých asistenčních systémů. I na tomto poli patří Tesla k průkopníkům, byť tvrzení, že její auta zvládají plně automatizovanou jízdu je možná trochu přehnané. Jako asistent na dlouhých cestách je ale Tesla Autopilot nepřekonatelný.
Výbava
Minimalistické pojetí vzhledu auta i interiéru rozhodně neznamená, že by Tesla Model Y měla chudou výbavu. Opak je pravdou: v základu najdeme veškeré potřebné komfortní prvky, nechybí samozřejmě i pokročilý on-line infotainment a špičkové asistenční systémy. Výhodou je, že u některých provedení vozů lze dodatečně dokoupit výbavu a funkce, které si s autem původní majitel neobjednal.
Design
Elektromobily značky Tesla jsou na první pohled jasně rozpoznatelné, jejich oblý design bez masky chladiče je skutečně charakteristický. Model Y má těchto oblin právě ze všech modelů nejvíce, jeho kabina je velmi vzdušná díky hodně bohatému prosklení. Interiér tak i přes minimalistické pojetí působí velmi příjemným dojmem.
Spotřeba
Díky skvělé aerodynamice a dlouhodobě dobře vyladěnému pohonu se může středně velké SUV Teala Model Y pochlubit spotřebou na úrovni často mnohem menších elektromobilů. U základního provedení s pohonem zadních kol udává Tesla WLTP spotřebu 15,7 kWh/100 km, čtyřkolka Long Range má normovanou spotřebu 16,9 kWh/100 km a verze Performance pak 17,3 kWh/100 km.
Jízdní vlastnosti
Tesla nabízí u svých elektromobilů už v základu spíše nadstandardní výkon (verze s pohonem zadních kol má 220 kW), což přináší autům výtečnou dynamiku. Na druhou stranu svá auta ladí spíš na solidní komfort a nehledá cesty, jak řidičům nabídnout kdovíjak sportovní jízdní zážitky. Řízení je příjemné, ovladatelnost auta bezproblémová, ale i přes nabízený vysoký výkon asi nejde středně velké SUV Model Y označovat za sportovní elektromobil.
Bezpečnost
Testy organizace Euro NCAP prošla Tesla Model Y v roce 2022 a získala v nich plný počet pěti hvězdiček. K tomu autu pomáhá jak pokročilá konstrukce karoserie, tak skutečně bohatá nálož bezpečnostních a asistenčních systémů. Díky tomu patří skóre Modelu Y k nejvyšším vůbec a v kategorii bezpečnostních asistentů dokonce ve své době auto vytvořilo rekord.
Praktičnost
Možná trochu překvapivě se u svého elektrického SUV střední velikosti Tesla nechlubí objemem zavazadlového prostoru, udává jen celkový objem 2 158 litrů po sklopení zadních sedadel. Do tohoto čísla počítá automobilka i prostor pod přední kapotou. Nicméně místa je tu ve všech ohledech víc než v sedanu Model 3, ze kterého Model Y vychází, rozhodně je tak toto SUV praktičtější volbou.
Komfort
Tichý a plynule vyladěný elektrický pohon a výtečná aerodynamika znamenají, že na palubě Tesly Model Y panuje klid a pohoda. Interiér je příjemně prostorný a vzdušný, i to přispívá k celkově dobrému pocitu posádky. Podvozek je rovněž naladěn tak, aby poskytoval dobrý cestovní komfort a řidiči v práci pomáhají špičkové asistenční systémy.
Provozní náklady
Stejně jako u sourozenců je potřeba i u Tesly Model Y počítat s tím, že jde o prémiový elektromobil, který bude přeci jen vyžadovat vyšší náklady, než vozy některých jiných značek. Na druhou stranu efektivita pohonu a dlouhodobé zkušenosti Tesly s ním znamenají například příjemně nízké náklady na samotnou spotřebovanou energii.