




Proč koupit |
---|
Ikonický design Dlouhý dojezd Provoz bez lokálních emisí Skvělá dynamika Moderní výbava Špičková konektivita |

O vozidle
Model S je vlastně vůz, který definoval automobilku Tesla. Po trochu extravagantním a okrajově zaměřeném se totiž stal Model S prvním masověji zaměřeným vozem značky, které se mezi příznivci elektrické mobility stala legendou. Masověji proto, že Model S je velký elektromobil se špičkovou výbavou a výkonnými bateriemi i pohonem, takže nikdy nešlo o vyloženě cenově dostupný elektrický vůz. Ale od tohoto modelu se Tesla odrazila k dalším autům: na model S navázaly další typy, Model 3 a SUV Model Y a Model X.
Všechny sdílejí elegantní aerodynamický design, se kterým přišel jako první právě Model S. Design je natolik nadčasový, že i když auto prodělalo od svého uvedení na trh v roce 2012 dva facelifty (v roce 2016 a v roce 2022), změny byly v podstatě minimální. Model S také pomohl definovat priority Tesly, tedy minimalistické ovládání se zaměřením na velký dotykový displej, výkonné pohony a množství pokročilých asistenčních systémů. U Modelu S může mít zákazník ve výbavě prakticky cokoli, co moderní technika umožňuje, včetně pokročilého automatizovaného řízení AutoPilot. Dalším charakteristickým prvkem je moderní baterie, která využívá články podobné těm, používaným u běžné spotřební elektroniky, třeba u laptopů.
Za roky, kdy je Tesla Model S ve výrobě, se různě měnila paleta nabízených provedení. V zásadě lze říci, že z hlediska pohonu je na výběr ze tří provedení: verze s pohonem zadních kol nekladou takový důraz na dynamiku, jsou ale velmi efektivní, byť je Tesla nenabízela s těmi největšími kapacitami baterie. Jde o provedení 65, 85 a P85 s baterií o kapacitě 65 nebo 85 kWh a výkonem motoru až 310 kW. Další v nabídce jsou verze s pohonem všech kol, který zajišťuje dvojice elektromotorů, tato provedení lze snadno poznat podle označení D. V nabídce se můžeme setkat s verzemi 60D, 70D, 85D, P85D, P90D, P100D, nejsilnější verze má výkon 588 kW a nabízí dojezd za hranicí 500 kilometrů na jedno nabití. Specialitou je pak provedení Plaid se třemi motory, které žene výkon za hranici tisíce koní. Konkrétně to je 1 020 koní, tedy 760 kW. Tato verze fascinuje zrychlením z nuly na 100 km/h za 2,1 sekundy a maximální rychlost činí 322 kilometrů. V evropském cyklu WLTP přitom tato verze zvládá dojezd 600 kilometrů na jedno nabití. Při nabíjení je trumfem jak nabíjecí výkon až 250 kW, tak samozřejmě možnost nabíjet na vlastní síti Tesla Supercharger.
Při všech těchto výkonech je Tesla Model S zároveň velmi praktický elektromobil a to nejen díky svému dojezdu, který stále patří na špičku toho, co takto velké elektromobily nabízejí. Díky platformě s plochou podlahou je uvnitř opravdu spoustu místa a posádku hýčká veškerá myslitelná komfortní výbava, pro zavazadla je tu k dispozici 793 litrů a objevit můžeme i verze, které mají v zavazadlovém prostoru proti směru jízdy umístěnou výklopnou lavici pro dva cestující.
Výbava
I po mnoha letech od uvedení na trh patří Tesla Model S k nejmodernějším a nejlépe vybaveným autům na trhu. Zejména v oblasti moderních řešení, jako je konektivita a asistenční systémy nemá výbava Tesly Model S příliš konkurenci. Na druhou stranu se výbava jednotlivých provedení může různit podle toho, za co byl ochoten zaplatit původní majitel. Tesla sice umožňuje dodatečnou aktivaci některých funkcí a prvků výbavy, nicméně to nemusí být vždy jistota, podmínky aktivace se u konkrétních vozů z různých let mohou trochu lišit.
Design
Tesla Model S má design, který se v podstatě stal ikonickým. Minimalistické a výrazně aerodynamické tvary těží z toho, že vůz s pohonem na elektřinu nepotřebuje tradiční nasávací otvory pro přísun vzduchu k motoru a pro mnohé je synonymem elegance a moderního vzhledu. Model S přitom rozhodně nepůsobí futuristicky, i když krátce po svém uvedení to bylo trochu zjevení. Tvary ale časem vyzrály a ukázaly se být nadčasové.
Spotřeba
U modelu S automobilka Tesla poprvé ukázala, co to znamená efektivita pohonu. Důraz na skvělou aerodynamiku a verze s různými konfiguracemi baterie a pohonu znamenají, že se spotřeby jednotlivých verzí mohou výrazně lišit, ale prakticky vždy patří k tomu nejlepšímu v dané kategorii. Třeba u nejmodernějšího provedení Model S s dojezdem až 634 km na jedno nabití udává Tesla spotřebu 17,5 kWh na 100 kilometrů. Za 15 minut na nabíječce Supercharger se přitom auto dobije až na dalších 322 kilometrů jízdy.
Jízdní vlastnosti
Baterie nízko položené v podlaze a výkonné motory znamenají, že Tesla Model S umí ve všech svých provedeních nabídnout opravdu zajímavé svezení a to i z řidičského hlediska. Impozantní je především zrychlení silných verzí, kde fascinace vrcholí modelem Plaid s výkonem přes 1 000 koní, ale i běžná provedení překvapí. Jíž zmíněná moderní verze po druhém faceliftu umí zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhé 3,2 sekundy.
Bezpečnost
Tesla Model S je neoddiskutovatelným průkopníkem v oblasti autonomního řízení. I když se jeho funkčnost může trochu model od modelu lišit, je Model S zárukou toho, že tu uživatel dostává to nejlepší, co umí Tesla nabídnout. Kromě funkce Autopilot jsou tu třeba i možnosti automatického parkování nebo funkce Summon pro přivolání vozidla. V klasických bezpečnostních testech Euro NCAP pak Tesla Model S v roce 2022 obhájila pětihvězdičkové hodnocení s tím, že v oblasti asistentů má neuvěřitelné skóre 98 %.
Praktičnost
Plochá podlaha a velké vnější rozměry znamenají, že je Tesla Model S také velmi praktické auto. Cestující tu mají opravdu královský prostor a pro zavazadla je tu silně nadprůměrných 793 litrů. Existují provedení s trochu nouzovými sedadly pro šestého a sedmého cestujícího v zavazadlovém prostoru, tato sedadla jsou umístěna proti směru jízdy.
Komfort
Tichý elektrický pohon, vytříbená aerodynamika a špičková výbava znamenají, že Tesla Model S je velmi komfortním vozem, ať už zákazník zvolí jakoukoli variantu. U některých verzí cestovní komfort vylepší třeba vzduchové odpružení, Tesla však celkově dělá pro hýčkání posádky u tohoto vozu maximum.
Provozní náklady
I když je to elektromobil, který může za ideálních podmínek jezdit s nízkou spotřebou elektrické energie, za kterou třeba uživatel nemusí ani nic zaplatit, celkově je potřeba počítat u Tesly Model S s vyššími provozními náklady. Ty sice budou nejspíš trochu nižší, než u podobně velkého prémiového vozu se spalovacím motorem, ale pořád je Tesla Model S relativně drahé a velké prémiové auto, které jisté peníze na provoz vyžaduje.