




Proč koupit |
---|
Charakteristický design Dlouhý dojezd Provoz bez lokálních emisí Dobré jízdní výkony Moderní výbava Špičková konektivita |

O vozidle
Americká automobilka Tesla je mezi příznivci elektromobilů jednoznačně velký pojem. A právě dostupnější vůz Model 3 jí zajistil i celkově velkou popularitu nejen v komunitě příznivců elektromobility. Řadě řidičů právě tento vůz ukázal, že elektromobil může být cenově relativně dostupný a zároveň nabízet dlouhý dojezd i výborné užitné vlastnosti.
Svou filosofií vychází Tesla Model 3 z většího sedanu Model S, vzhledem ke 4,7 metru dlouhé karoserii ovšem můžeme tento typ řadit někam na pomezí kompaktní a střední třídy vozů. Svým způsobem tak jde o elektrickou alternativu třeba k tradičním modelům, jako je Škoda Octavia, ale také prémiovým autům jako třeba BMW řady 3. Podobně jako ostatní vozy značky Tesla má i Model 3 celou řadu charakteristických prvků a vlastností, kterými se vymyká většině soudobé produkce. Charakteristický je pro značku Tesla už samotný design v podstatě bez masky chladiče, který takto dává najevo, že je Model 3 elektromobil. Na druhou stranu design není kdovíjak futuristický a soustředí se spíš na eleganci. Daleko futurističtěji oproti vnějšku působí Model 3 uvnitř. Tady totiž Tesla vsadila na svůj typický minimalismus s jednoduchými linkami, vzdušným provedením interiéru a naprostým minimem fyzických ovládacích prvků. Je tu v zásadě jen volant a páčky pod ním, jinak se vše ovládá prostřednictvím velkého 15,4palcového dotykového displeje palubního infotainmentu, který je u tohoto vozu umístěn na šířku. Ovládání některých funkcí je poměrně specifické a vyžaduje od řidiče zvyk. Infotainment a celé auto jsou neustále on-line a řidiči si mohou na dálku dokupovat i některé konkrétní funkce. V některých případech dokonce i ty, za které si původní majitel nezaplatil, při koupi ojetého auta tak není nutné konkrétní výbavu řešit tak do detailu, jako u některých jiných vozů.
Interiér je zároveň na danou velikost auta velmi prostorný, pocit prostoru ještě umocňuje velká panoramatická prosklená střecha. Pro zavazadla je vzadu 542 litrů dobře přístupného místa, zadní sedadla lze snadno sklopit a vznikne tak rovná ložná plocha. Celkový objem pro zavazadla ale Tesla neudává. Model 3 je jeden z nejprodávanějších elektromobilů na světě a vděčí za to mimo jiné i poměrně bohaté nabídce verzí: na trhu s ojetými vozy můžete narazit na modely s bateriemi o kapacitě od 54 kWh po nejdražší a nejsilnější provedení s 82kWh baterií. Ve všech případech se přitom mohou řidiči těšit na velmi solidní jízdní výkony, výkon elektromotoru (nebo v případě verzí s pohonem všech kol elektromotorů) začíná na 208 kW, obvyklé jsou verze s 211 kW a špičkou jsou provedení s 258 nebo dokonce 340 kW výkonu. Dojezd v cyklu WLTP začíná na hodnotě 381 kilometrů a špičkové varianty s největší baterií nabídnou normovaný dojezd i víc než 600 kilometrů na jedno nabití. Spotřeba se v závislosti na provedení pohybuje mezi 15 a 19 kWh na 100 kilometrů. Tesla Model 3 se zároveň může pochlubit i schopností opravdu rychlého nabíjení akumulátorů a to navíc i v sítí vlastních dobíjecích stanic Supercharger. Nabíjecí výkony mohou dostahovat až 250 kW.
Výbava
Vzhledem k poměrně stroze řešenému interiéru na první pohled nemusí Tesla Model 3 vypadat jako kdovíjak dobře vybavené auto, ale je to jenom zdání. Naopak, i základní provedení mají snad veškeré myslitelné komfortní prvky a nechybí ta nejmodernější technika, včetně nejpokročilejších systémů asistované jízdy. Výbava je tak opravdu bohatá a navíc se dají některé její prvky dokupovat i dodatečně přes infotainment vozu.
Design
Design Tesly Model 3 je poměrně charakteristický, navazuje na vzhled většího typu Model S, jen je celek trochu kompaktnější. Tesla si zakládá na plynulých oblých tvarech a celkovém minimalismu, zároveň na tomto typu designéři zvýraznili prosklení auta, které dodává na vzdušnosti již tak velmi prostornému interiéru. Právě interiér je pak doslova ukázkou vzhledového minimalismu.
Spotřeba
Tesla má s elektrickým pohonem mezi automobilkami asi nejbohatší zkušenosti a to se odráží i na nízké spotřebě jejích elektromobilů. Model 3 má díky vyladěnému pohonu spotřebu rozmezí od 15 do 19 kWh na 100 kilometrů a díky tomu může nabídnout v závislosti na verzi normovaný dojezd v rozmezí asi 400 až 600 kilometrů na jedno nabití. To navíc může být velmi rychlé, protože typy s největšími kapacitami baterie nabízí nabíjecí výkon až 250 kW.
Jízdní vlastnosti
Už základní provedení Model 3 má elektromotor o výkonu 208 kW a špičkové verze dosahují až 340 kW (to už s pohonem všech kol). Model 3 je tedy velmi dynamický elektromobil, zrychlení na stovku trvá u „nejpomalejších“ verzí asi 6,1 sekundy, u těch nejrychlejších pak 3,3 sekundy. Jízdně pak působí Model 3 velmi jistým dojmem a ovladatelnost auta je bezproblémová.
Bezpečnost
Tesla je průkopníkem v oblasti autonomního řízení a i Model 3 může být vybaven špičkovými systémy asistované jízdy, což je vlastně takové chytřejší rozšíření dnešních nejmodernějších asistenčních systémů. Stále to ale není na to, že by Tesla Model 3 mohla jezdit zcela sama bez dohledu řidiče, i když se to Tesla někdy snaží tvrdit. Každopádně pokročilé bezpečnostní a asistenční systémy činí jízdu velmi bezpečnou. V testech organizace Euro NCAP získala Tesla Model 3 samozřejmě všech pět hvězd.
Praktičnost
Menší sedan americké automobilky je velmi praktický. Hodnota objemu zavazadlového prostoru 542 litrů sice nezní nijak rekordně a zavazadlový prostor je také docela členitý, nicméně auto je velmi prostorné a zadní sedadla se dají sklopit do roviny s podlahou zavazadelníku. Nechybí ani praktické odkládací prostory.
Komfort
Výborná aerodynamika a pokročilý elektrický pohon zajišťují na palubě Tesly Model 3 při jízdě skvělý klid. Podvozek auta je naladěn na dobrý kompromis mezi sportovním a komfortním jízdním zážitkem s tím, že komfort má mírnou preferenci, ale auto stále působí jistým a pevným dojmem. Cestovnímu komfortu pak pomáhají i pokročilé asistenční systémy, které činí jízdu klidnější.
Provozní náklady
Tesla Model 3 je prémiový elektromobil, který bude provozně o něco dražší, než některá auta mainstreamovějších značek. Na druhou stranu spotřeba pohonného ústrojí je díky jeho skvělému vyladění příjemně nízká.