Proč koupit |
---|
Robustní konstrukce Dostupný pohon všech kol Nenáročný provoz Tradiční ovládání Obratnost |
O vozidle
Suzuki Vitara je stálicí na trhu malých off-roadů a SUV. Zatímco dříve to skutečně byl takový malý „teréňáček“, časem Vitara vyspěla v příjemné malé SUV. Čtvrtá generace Vitary se na trhu objevila už v roce 2015, průběžně ale prošla modernizacemi, přičemž ta nejvýraznější prozatím poslední přišla v roce 2020. Zatímco předtím v roce 2018 se měnil vzhled, teď byly změny kosmetické, ovšem Vitara dostala novou techniku pod kapotou.
Tu reprezentuje především přeplňovaný čtyřválec 1,4 litru Boosterjet, který je spojen se 48V mild-hybridním ústrojím. Motor je obvykle spojen se šestistupňovou manuální převodovkou a na výběr jsou verze s pohonem předních nebo všech kol. Minimálně do roku 2022 bylo možné tento agregát spojit s tradiční automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem, šlo o velmi komfortní pohonné ústrojí. To ale později nahradila nová hybridní kombinace s označením 1.5 DualJet Hybrid, která je spojena právě výhradně s automatem. Toto pohonné ústrojí má kombinovaný výkon 85 kW a celkově je méně dynamické než čtrnáctistovka. Ta ale na druhou stranu dovede právě svižným a dynamickým projevem příjemně překvapit, Vitara je s ní hbitá, obratná a výborně ovladatelná, přitom je to auto, u kterého konstruktéři preferovali spíše prověřenou a trvanlivou techniku, než kdovíjak sofistikované řešení podvozku. To také znamená, že se Vitara neztratí ani v lehkém terénu, přeci jen má tohle auto trochu „drsnější“ původ než běžná malá SUV určená především do městského provozu. Právě kvůli této kombinaci vlastností, trvanlivosti a nenáročné údržbě řada řidičů Vitaru pořizuje. Mnohým se také bude líbit tradičně řešený interiér, který sice samozřejmě má infotainment s dotykovým displejem a možnostmi propojení se smartphony, ale jinak je tak trochu ze staré školy, hezky s páčkami, tlačítky a otočnými ovladači. Ovládání auta je velmi inuitivní. Vnitřní prostor Suzuki Vitara čtvrté generace je pak zcela na úrovni třídy: pro pasažéry možná dokonce i v nadprůměru, pro zavazadla je tu pak 375 litrů místa (289 litrů u hybridu).
Výbava
Suzuki Vitara je především účelné a relativně jednoduché auto, tak trochu ze staré školy. To ale neznamená, že je jeho výbava chudá, nic podstatného tu opravdu chybět nemusí, především vyšší stupně výbav mají i komfortní prvky jako vyhřívání sedadel a příjemné čalounění v kombinaci kůže a semiše.
Design
Vitara se vždy tvářila jako něco trochu víc než jen malé SUV a i když je čtvrtá generace obzvlášť po faceliftu z roku 2018 v tomto ohledu asi nejuhlazenější, pořád to není úplně takové to klasické městské SUV. Ve vzhledu si ponechává něco z DNA tradičních off-roadů a to se může řadě zájemců opravdu líbit.
Spotřeba
Vitara po modernizaci vsadila na zážehové pohony s lehkou nebo výraznější hybridní pomocí. Za pozornost stojí fakt, že v praxi obě verze, tedy jak ta mild-hybridní, tak full-hybridní, jezdí většinou s velmi podobnou spotřebou, která se podle stylu jízdy může pohybovat mezi šesti a osmi litry na 100 kilometrů. I tabulkové hodnoty jsou si nesmírně blízké a pohybují se od 5,2 do 5,9 litru na 100 kilometrů v závislosti na zvolené konfiguraci pohonu.
Jízdní vlastnosti
Svými jízdními vlastnostmi dovede Suzuki Vitara příjemně překvapit. Je to totiž výtečně ovladatelné a obratné auto s jasně čitelným chováním. Verze s pohonem 4x4 jsou v tomto ohledu ještě lepší než předokolky. A také se taková provedení rozhodně neztratí v terénu, kde toho Vitara předvede určitě víc, než většina konkurentů.
Bezpečnost
V roce 2015 prošla čtvrtá generace Suzuki Vitara testy EuroNCAP doslova bez ztráty hvězdičky, má jich tedy plný počet, pět. I když Vitara mnohdy působí trochu spartánsky, její výbava na poli bezpečnostních asistentů je překvapivě dobrá. A rodiny ocení třeba takový detail jako velmi dobře přístupné úchyty Isofix.
Praktičnost
Relativně malá Vitara umí být i velmi praktická. Interiér nabízí na danou kategorii i lehce nadprůměrné množství místa, zavazadlový prostor pak pojme slušných 375 litrů nákladu, jen u hybridního provedení je potřeba počítat trochu s omezením, to pojme 289 litrů zavazadel.
Komfort
Podvozek Suzuki Vitara je velmi dobře naladěn a tlumení nerovností zvládá skvěle. Pohonná ústrojí jsou pak při klidné jízdě tichá, takže si posádka může užívat klidu, byť třeba odhlučnění aerodynamického svistu nebo vozovky tu není úplně ideální. Příjemně komfortní umí být i výbava vozu.
Provozní náklady
Suzuki Vitara je provozně nenáročné auto, které se za pravidelnou a poctivou péči svému majiteli odvděčí dlouhověkostí a bezproblémovou službou. To je jeden z největších kladů tohoto auta, provoz Vitary by skutečně neměl majiteli způsobit jakýkoli vítr v peněžence.