




Proč koupit |
---|
Skvělé jízdní vlastnosti Pohon 4x4 Velký zavazadlový prostor Bohatá výbava Měnič jízdních režimů Ikona mezi sportovními vozy |

O vozidle
Tento japonský model zřejmě nemá smysl dvakrát představovat. Subaru patří mezi ikony vozů s pohonem všech čtyř kol. Navíc má na svém kontě několik prvenství v automobilových soutěžích a dodnes patří k nejúspěšnějším automobilkám v tomto motoristickém sportu. A právě rallye je disciplína, která nejvíce prověří výkon, spolehlivost a konstrukci vozů. Po mnoha letech, kdy se na trhu objevilo hned několik generací sedanu Subaru Impreza WRX STI, představil japonský výrobce zbrusu nový hatchback. Pro mnohé zákazníky to ale nebylo ono. Chyběl jim jednoduše zadní kufr a ohromné zadní křídlo. A tak Subaru vyslyšelo jejich proseb a v roce 2011 představilo sedan pod označením WRX STI. A jaké specifické prvky u tohoto modelu najdete? Důležitým prvkem je flexibilní výztuha podvozku, která spojuje karoserii s nápravnicí. To poskytuje lepší přilnavost vozu na silnici a také daleko lepší zpětnou vazbu řidiči, co že se vlastně děje pod koly vozu. Subaru WRX STI disponuje také upravenými zadními rameny s pevným uložením. Díky tomu je vůz jistější v zatáčkách a dovoluje řidiči projet je daleko rychleji. A co najdete pod kapotou? Není tajemstvím, že Subaru k pohonu svého vozu použilo 2,5litrový přeplňovaný motor s výkonem 300 koní a točivým momentem 407 Nm. Díky těmto parametrům dokáže WRX STI z 0 na stovku zrychlit za 5,2 vteřiny a dosáhnout maximální rychlosti až 255 km/h. Prostřednictvím přepínatelného módu jízdních režimů – Inteligent, Sport a Sport Sharp – se s tímto vozem můžete zároveň dostat i na celkem zajímavé hodnoty v oblasti spotřeby paliva. Sice stále nebudete jezdit za šest litrů, ale pod deset litrů by to neměl být žádný problém.
Výbava




V základní výbavě u Subaru WRX STI najdete kupříkladu HID světlomety (xenony), 18" BBS kola z lehkých slitin, kožený sportovní volant STI, STI nebo Recaro sportovní sedadla, koženou hlavici řadicí páky a ruční brzdy, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, hliníkové sportovní pedály, tempomat, aktivní mezinápravový diferenciál Multi-Mode DCCD, samosvorný přední a zadní diferenciál, VDC – systém stability jízdy, ABS, EBD, brzdový asistent BA, kontrolu trakce vozu, hill-holder, hydraulický posilovač řízení, SI-DRIVE, stálý pohon všech kol, sportovní brzdový systém Brembo atd.
Design




Design Subaru WRX STI patří u této japonské značky k tomu nejlepšímu. Speciální sportovní oddělení si dalo na vývoji modelu záležet a připravilo pro své zákazníky doslova lahůdku. Vytáhlé přední, boční a zadní spoilery, speciální BBS 18" kola z lehkých slitin, zadní nárazník s deflektorem, sportovní výfuk se čtyřmi koncovkami a ohromné zadní křídlo na víku kufru. To je to, co každého automobilového nadšence uchvátí na první pohled. Subaru poznáte podle zvuku boxeru na několik kilometrů dopředu, když se ale přiblíží, vypadnou vám oči z důlků.
Spotřeba




Řešit u takovéhoto vozu spotřebu, to je doslova hřích. Na druhou stranu, pryč jsou doby, kdy jste se nebyli schopni dostat pod deset litrů na sto kilometrů. Díky inteligentnímu voliči jízdních režimů, kdy si mohu zvolit, jestli chci na kola posílat všech 300 koní, nebo jen jejich část, se ze Subaru WRX STI stalo civilizovanější auto s přijatelnou spotřebou paliva. Nejen po městě, ale i mimo něj tak není problémem cestovat za 8–9 litrů na 100 km. V průměru očekávejte ale spotřebu kolem 11–13 litry. Co by to bylo totiž za řidiče, kdyby si takovouto automobilovou lahůdku koupil kvůli nízké spotřebě.
Jízdní vlastnosti




Jestli je něco, co bychom měli obzvlášť vyzdvihnout, pak jsou to právě jízdní vlastnosti vozu. Aktivní mezinápravový diferenciál Multi-Mode DCCD, samosvorný přední a zadní diferenciál, precizně naladěný sportovní podvozek, vysokovýkonové brzdy Brembo atd., to jsou prostředky, které zaručují maximální požitek při sportovní jízdě. Vůz drží stopu v zatáčkách i při extrémní jízdě s jistotou. Pokud překonáte fyzikální vlastnosti vozu, pomohou vám asistenční systémy. Ty lze vypnout a plnými doušky si užívat jízdu dveřmi navíc. Subaru WRX STI nejlépe funguje při maximálním využití potenciálu vozu. Je zapotřebí si ale dávat pozor, abyste nepřekročili tuto hranici, protože potom už jen těžko najdete cestu zpět.
Bezpečnost




Subaru WRX STI sice neprošlo nárazovými zkouškami Euro NCAP, vzhledem k tuhosti karoserie, nejrůznějším podpůrným asistenčním a bezpečnostním systémům a pohonu všech kol patří STíčko k nejbezpečnějším sportovním vozům. Tuto skutečnost podporují výkonné sportovní brzdy Brembo ad.
Praktičnost




V případě STíčka se jedná o ryze sportovní vůz. Spíše závodní vůz, chceme-li být co nejpřesnější, a tak kdo by hledal za tímto vozem vysokou praktičnost. Budete se ale divit. Uvnitř vozu, a to jak na předních sedadlech, tak i vzadu je místa dostatek i pro rozměrnější postavy. Překvapeni budete i po otevření zavazadlového prostoru, kde na vaše zavazadla bude čekat 420 litrů volného prostoru. No řekněte, není to kouzelné? Manželce řeknete, že jdete koupit rodinný vůz. Přijedete domů, ji málem trefí. Jakmile ale představíte vnitřek a zavazadlový prostor, bude unešena i ona a vy maximálně spokojen.
Komfort




Vydrncáni nebudete ani na českých silnicích. Subaru WRX STI má vzhledem ke svému sportovnímu charakteru tvrdší nastavení podvozku, přesto se nijak zvlášť neodlišuje od ostatních sedanů. Rozdíl je skutečně minimální. Výhodou je samozřejmě dostatek místa jak vpředu, tak i vzadu. Do vozu se tak bez problémů naskládá pětice cestujících. Snad jedinou výtku mám k materiálům použitým v interiéru. Leckteré korejské auto nižší třídy disponuje kvalitnějšími a měkčenými materiály. V této oblasti by si STíčko zasloužilo více. Na druhou stranu, jedná se o „závodní“ speciál, tak jakoupak parádu uvnitř. V závodním voze jsou pouze sedačky, bezpečnostní klec a několik tlačítek pro přepínání různých režimů. Toť vše.
Provozní náklady




Jak z hlediska spotřeby, tak i samotného provozu patří Subaru WRX STI k těm dražším. Díky kvalitní servisní síti v České republice nebudete mít problém s opravou svého miláčka, je zapotřebí si ale připravit větší obnos financí. Některé komponenty totiž nemusí být na českém skladě a doprava z Japonska také nějaké ty peníze stojí. Na druhou stranu, WRX STI není vůz na každodenní používání, a tak lze předpokládat, že nějaký ten rok by měl vydržet bez výraznějších komplikací.