Proč koupit |
---|
Pohon všech kol
Velký vnitřní prostor
Spolehlivost
Silné a kultivované motory
Dobré jízdní vlastnosti
Dobrá výbava |
O vozidle
Subaru Legacy je tradičním velkým modelem japonského specialisty na vozy s pohonem všech kol. Jde o sedan či combi na pomezí střední a vyšší střední třídy, jeho specialitou je právě pohon všech kol, který nabízí jen velmi málo konkurentů. V letech 1998–2003 vznikala jeho třetí generace, která je mezi znalci stále velmi oblíbená, a to především proto, že mechanicky funguje v podstatě stejně dobře jako novější modely, které navíc přidávají akorát moderní elektroniku a vylepšené motory. I kvůli tomu není třetí Legacy v autobazarech příliš častým jevem. Spolehlivý vůz, který ani po letech netrpí vážnějšími potížemi, totiž původní majitelé prodávají zřídkakdy. Pravda, na dostupnosti se také podílí fakt, že vidět Legacy na našich silnicích celkově není příliš obvyklé. Kvality auta, které stojí tak trochu na pomezí střední a vyšší střední třídy totiž dokázala ocenit jenom docela úzká skupina zákazníků. Pro ty jsou daleko více než prestiž značky nebo prvky výbavy důležitější typické znaky nejen třetí generace Legacy. Auto má stálý pohon všech kol, ploché a velmi kultivované motory boxer, a v některých případech dokonce i redukční převodovku, což je kombinace, kterou nikde jinde nepotkáme. Legacy je individualistickým vozem i díky tradiční bezrámové konstrukci oken, která je dalším ozvláštněním. Pohon všech kol zajišťuje vynikající trakci za všech podmínek a u všech motorů. Díky vyváženému podvozku si může majitel Legacy dovolit velmi razantní průjezdy zatáček. Legacy je velmi agilní vůz, a to navzdory svým rozměrům. Na druhou stranu je nutné pamatovat na specifika chování pohonu všech kol.
Po stránce vzhledu bylo Subaru Legacy vždy vozem s vlastním, specifickým stylem. Rozhodně nehrozí, že si jej spletete s jiným vozem, třetí generace je celkově vzhledově příjemně vyvážená a bez vyložených výstřelků. Asijský původ se tu nezapře, ovšem auto nepostrádá velkou dávku elegance a jeho vzhled dnes stále působí aktuálně. Rovněž interiéry vozů Subaru jsou trochu specifické, značka neklade takový důraz na luxusní materiály a na první pohled co nejčistší provedení. Interiér Legacy může působit obyčejnějším dojmem, setkáme se tu s tvrdými plasty a ani slícování nemusí být perfektní, na druhou stranu, zpracování je z hlediska kvality skvělé a interiér oproti konkurentům daleko méně podléhá opotřebení. Trvanlivost a spolehlivost se tedy z mechanických částí přenáší i sem.
O pohon třetí generace Subaru Legacy se starají výhradně zážehové motory boxer. Většinou jde o čtyřválce, jen nejvýkonnější varianta má šestiválec. Motorů pod kapotou může být i díky různým speciálním edicím a modelům celá řada, nejobvyklejšími motorizacemi však jsou atmosférické nebo přeplňované dvoulitry, silnější čtyřválec 2,5 litru nebo nejsilnější třílitrový šestiválec. Dvoulitr má základní výkon 92 a později i 96 kW, pro pohon Legacy je důstojnou jednotkou, která navíc nebude majitele trápit přehnanou spotřebou paliva. Motor 2,5 litru má výkon 110 nebo 115 kW a stále na benzinový agregát svého věku přijatelnou spotřebu. Přeplňovaný dvoulitr s výkonem 147 kW už má výrazně větší apetit a totéž platí pro šestiválcový třílitr s výkonem 180 kW, který ovšem dovede relativně velkému vozu udělovat až nečekanou dynamiku. Všechny motory jsou velmi kultivované a ochotně se vytáčejí, což přináší řidiči radostné zážitky.
Výbava
Subaru nabízelo ve svých vozech už od základu velmi solidní výbavu, z dnešního hlediska v ní ovšem pochopitelně vzhledem k věku třetí generace najdeme určité mezery. Airbagy, klimatizace, standardní elektrické prvky nebo centrální zamykání jsou ovšem standardem.
Design
Subaru Legacy vždy bylo vozem s originálním stylem. Rozhodně si jej nelze splést s jiným vozem, na druhou stranu, třetí generace je spíše konzervativnější a elegantní. Dodnes nevypadá nijak zastarale, což je velké plus. Věk se trochu projevuje v interiéru, který je ovšem řešen účelně.
Spotřeba
Stálý pohon všech kol a kombinace výhradně se zážehovými motory znamená pro třetí generaci trochu vyšší spotřebu paliva. Ta v podstatě roste s výkonem motorů, které ještě pochází ze staré školy nesvázané ekologickými normami. Snížit ji nepomohou ani převodovky, manuální má pět stupňů a automat jen čtyři.
Jízdní vlastnosti
Co se jízdních vlastností týče, starší Legacy v podstatě nijak nezaostává za novějšími provedeními. Z hlediska agility a ovladatelnosti, ale především celkové trakce za každých podmínek patří Legacy na absolutní špičku ve své třídě. Auto skvěle drží stopu a je velmi stabilní, ploché motory boxer snižují těžiště, a tím i náklony v zatáčkách.
Bezpečnost
Třetí generace Subaru Legacy nikdy neprošla nárazovými zkouškami Euro NCAP. Vzhledem k robustní konstrukci, dobré bezpečnostní výbavě a skvělému pohonu všech kol je však úroveň bezpečí dodnes vcelku vysoká, věk konstrukce se ovšem už může trochu projevit.
Praktičnost
Subaru Legacy se ve třetí generaci dodávalo v tradičních provedeních sedan a combi. V obou variantách má posádka dostatek místa a ocení pohodlná sedadla. V zavazadlovém prostoru už není situace tak skvělá, jeho objem je na danou velikost auta spíše jen průměrný, pojme zhruba 455 litrů nákladu.
Komfort
Legacy nabízí krom velmi dobrých jízdních vlastností i solidní jízdní komfort. Je to dáno nejen dobrou schopností filtrovat nerovnosti, ale také kultivovanými a tichými motory a solidním odhlučněním. Interiér nabízí dostatek místa a posádka se tu bude cítit pohodlně i díky skvělým sedadlům.
Provozní náklady
Vozy Subaru tradičně patří mezi velmi spolehlivé a Legacy třetí je toho důkazem. Je to dáno většinou prověřenou a trvanlivou technikou, která v případě Legacy opravdu moc nezlobí. Ceny náhradních dílů jsou vyšší a jejich dostupnost může být mírně komplikovanější. Provozní náklady také zvedá vyšší spotřeba paliva.