Proč koupit |
---|
Výkonný a spolehlivý benzinový motor Výborné jízdní vlastnosti Velmi solidní tlumení nerovností Výborná zpětná vazba řidiči |
O vozidle
Ještě předtím, než světlo světa uviděla vrcholová verze Subaru Impreza WRX STI, představil japonský výrobce Imprezu WRX. Po představení STI si řada lidí říkala, jestli je zapotřebí připlácet tisíce navíc a pořizovat si vrcholovou verzi, nebo postačí WRX. Výkonově tato verze až tak nezaostává, ale jakmile řeknete, „doma mi stojí STI,“ dívají se na vás jinak, než když řeknete pouze WRX. Na druhou stranu, „ořezaná“ verze nabídne minimálně stejný požitek a emoce z jízdy, a tak se vyplatí pořídit právě tuto specifikaci. Nehledě na to, že WRX je podle mne daleko civilizovanější a použitelnější pro každodenní provoz. Tedy pokud přivřeme obě oči ohledně až příliš vysoké spotřeby paliva. A co že se to skrývá pod kapotou? Přeplňovaný zážehový 2,5litrový motor s výkonem 169 kW (230 koní) při 5200 otáčkách a s točivým momentem 320 Nm. To už je pořádný kopanec síly. Designově to také není STI, klasická boule na kapotě sice nechybí, ale jinak byste ji těžko rozeznali od dvoulitrové sportovní verze. Jakmile ale otočíte klíčkem, víte, s kým máte tu čest. Impreza WRX je neskutečně rychlé a hravé auto, jehož hranice sice nedosahuje hodnot čistokrevného STI, i tak si s ním ale užijete pořádný kus zábavy, k čemuž přispívá především symetrický pohon všech kol. V roce 2009 prošel model WRX hned několika změnami. Tou nejzásadnější bylo zvýšení výkonu o 26 kW, tedy na výsledných 265 koní, což tento vůz ještě přiblížilo vrcholové verzi STI. Dále dostalo řízení tlumicí ventil, bylo přitvrzeno odpružení – použity silentbloky z STI, tužší pružiny, zesílení stabilizátorů a větší křídlo na pátých dveřích.
Výbava
Základní výbava hatchbacku WRX se od výbav standardních verzí liší. Samozřejmostí je stálý pohon všech kol, systémy ABS, VDC nebo Hill Asistent. U tohoto modelu najdete dále přední kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, samosvorný zadní diferenciál, stereo audio systém s CD měničem na 6 CD, multifunkční volant, 17" litá kola, sportovní sedadla, koženou hlavici řadicí páky a ruční brzdy, xenonové světlomety, chromovanou koncovku výfuku, čelní, boční a hlavové airbagy a v neposlední řadě také sportovní kožený volant Momo.
Design
Těžko byste hledali rozdíl od dvoulitrové, slabší specifikace Imprezy. Hlavní rozdíly ale najdete v interiéru. Přesto při pohledu na WRX nebudete šetřit kladnými komentáři. Impreza WRX je obuta do elegantních 17" kol z lehké slitiny, disponuje předním i zadním spoilerem a na voze najdeme chromovanou koncovku výfuku, ze které posléze bude vycházet tolik líbivý zvukový doprovod.
Spotřeba
Se spotřebou je to podobné jako u vrcholového STíčka. Z vlastní zkušenosti musím říct, že ani při klidné jízdě jsem se za boha nemohl dostat pod hranici deseti litrů. Při jízdě po městě se průměrná spotřeba pohybovala od 12 do 15 litrů. Mimo město při drsnějším zacházení vystoupala kontrolka až k ukazateli 22 litrů. Většinou jsem se ale pohyboval někde kolem 16–17 litrů, což není zrovna dvakrát výhodné pro vaši peněženku. Když vezmu v potaz skvělé jízdní vlastnosti, lze tento nedostatek přehlédnout.
Jízdní vlastnosti
Impreza WRX disponuje moderním podvozkem. Ten se daleko více přibližuje sériovému, o čemž svědčí výborné komfortní pružení. Díky vinutým tlumičům a stabilizátorům nepocítíte většinu nerovností na rozbitých českých silnicích. Naopak trošku to škodí jízdě v zatáčkách. Nejsme moc zvyklí, aby se sportovně laděný vůz v zatáčkách tolik nakláněl. V zatáčkách jinak ovšem WRX drží stopu s jistotou. Jen pokud dojde k extrémním situacím, může se stát, že vůz znervózní a nebude se to líbit ani elektronice, ba dokonce diferenciálu. Osobně jsem s vozem jezdil na sněhu a musím říci, že tolik zábavy jsem nikdy neužil. Na dvojku vůz vykrouží ukázkový smyk, a pokud kopnete při výjezdu za tři, pocítíte ten správný pocit závodního jezdce. Jednoduše skvělé!
Bezpečnost
Subaru Impreza WRX jako taková nárazovými zkouškami Euro NCAP neprošla. Standardní provedení vozu ale těmito zkouškami prošlo. Získalo čtyři hvězdičky z možných pěti. V oblasti ochrany cestujících a dětí dokonce obdrželo maximální počet bodů. Méně získalo pouze v oblasti asistenčních a bezpečnostních prvků. Vezmeme-li v potaz, že WRX disponuje velkým množstvím podobných systémů, čímž se liší od základního provedení, není od věci říci, že pětici hvězdiček by tento model měl ve všech oblastech.
Praktičnost
Oproti sedanu má hatchback velkou nevýhodu. Tou je samozřejmě poměrně malý zavazadlový prostor, který tak činí pouhých 301 litrů. Po sklopení zadních sedadel sice dojde ke zvětšení až na 1216 litrů, to ale nic nemění na skutečnosti, že tento vůz na rodinnou dovolenou asi nejvhodnější nebude. Lépe než zavazadla jsou na tom cestující. Ve čtyřech lidech můžete pohodlně cestovat i na dlouhé vzdálenosti. Díky prostornosti, množství odkládacích ploch a pohodlnému podvozku si užijete bezvadnou jízdu, a pokud za to řidič pořádně vezme, tak zažijete i pěknou dávku adrenalinu. Co víc si přát.
Komfort
Subaru Impreza WRX je v této oblasti příjemným překvapením. Kdo by čekal zarytého závoďáka s tvrdým nastavením, který vypadá při každém přejetí nerovnosti, jako by se měl rozlomit na dvě poloviny, ten by se krutě mýlil. WRX dokáže výborně odfiltrovat otřesy při přejíždění retardérů a ani při překonávání kočičích hlav si nebudete připadat jako v centrifuze. Jízdní komfort lze bez diskuzí přiřadit k německým prémiovým značkám. Skutečné překvapení. K tomu všemu ještě přispívají komfortní sportovní přední sedadla, která jsou vhodná i na delší cestování. Jen to použití tvrdých materiálů v interiéru... Sice se to za poslední roky zlepšilo, ale i tak oproti konkurenci bohužel v této oblasti WRX zaostává.
Provozní náklady
Tato kategorie příliš dobře pro WRX nevyznívá, a to především kvůli vysoké spotřebě a ceně náhradních dílů. Nejedná se sice o plnohodnotné STI, ale na druhou stranu využívá řady komponentů právě z tohoto vrcholového modelu, a tak v případě technických problémů je dobré počítat s pořádným provětráním peněženky. Na druhou stranu, servisní síť je v České republice na výborné úrovni, a tak se nemusíte bát, že byste museli vůz posílat do rodného Japonska letadlem nebo lodí. Vzhledem k jízdním parametrům ale i vyšší provozní náklady za tu dávku adrenalinu rozhodně stojí. A přece každý chce být in.