Proč koupit |
---|
Skvělé jízdní vlastnosti Stálý pohon všech kol Řidičsky zábavné výkonné verze Dobrý vnitřní prostor |
O vozidle
Subaru Impreza je mezi automobilovými nadšenci pojem. Auto, které se stalo synonymem rallyového speciálu, dodnes z této pověsti těží. A to i přesto, že v rallye už dávno Subaru aktivní není a že Impreza se od dob nejslavnějších vítězství dost změnila. I když pravda, ani třetí generace vozu, vyráběná v letech 2007–2012, nebyla zdaleka ideálně přizpůsobena alespoň estetickému vkusu evropského zákazníka. Právě vzhled tak mnoho potenciálních zájemců od kompaktního Subaru s pohonem všech kol často odradil. A je to škoda, protože tím přišli o opravdu kvalitní vůz, který přitom nutně nemusí být v nabroušené verzi WRX.
Ovšem pověst a charakter auta se nezapřou, a Impreza je tak nejpopulárnější právě v nabroušených provedeních. Pohled do nabídek autobazaru odhalí opravdu netradiční paradox – nejsilnější, doslova závodní modely totiž v nabídce převažují. Impreza v provedení WRX (v průběhu života třetí generace bylo dokonce u silných modelů označení Impreza vypuštěno) a WRX STi je totiž jednou z mála možností, jak získat auto s opravdu působivými jízdními výkony, srovnatelnými s mnohanásobně dražšími supersporty, za velmi rozumné peníze. Ale jak jsme psali o několik řádek výše, Impreza, to není pouze nabroušené WRX a STi. Běžné verze jsou v podstatě běžné vozy nižší střední třídy, jen jich je méně a jsou méně nápadné. Design třetí generace Imprezy je totiž spíše konzevativnější a po pravdě, není příliš podle evropského gusta. Spoilery výkonných verzí dodávají autu alespoň na divokém výrazu. Impreza má vždy pohon všech kol, což znamená, že je to ideální auto do nepohody. Pohon všech kol Subaru je navíc permanentní, což sice trochu zvyšuje spotřebu, ale dodává jízdním vlastnostem auta hodně na jistotě. Základní provedení s motorem 1,5 o výkonu 79 kW není sice žádný sportovec, ale i přesto dovede příjemně překvapit. I tento motor je totiž takzvaný boxer, tedy s plochou konstrukcí a protilehlými písty válců. To autu zaručuje nízké těžiště a Impreza je v zatáčkách neuvěřitelně stabilní, hravá a čitelná. Právě tyto vlastnosti na autě vyhledávají řidičští nadšenci. Silnější dvoulitr se 110 kW už umí jezdit dynamicky. Velmi zajímavou volbou může být také hodně povedený dvoulitrový diesel, rovněž konstrukce boxer. I ten má výkon 110 kW a přináší velmi příznivou spotřebu paliva. Pro opravdové nadšence ovšem jako by existovaly jenom verze WRX a WRX STi. Jejich 2,5litrový boxer má výkon 169 a 221 kW a z nenápadného auta udělá doslova silniční raketu. Důkazem jejich popularity je i fakt, že zatímco běžné verze Imprezy zmizely z nabídky na řadě trhů, včetně toho českého, už koncem roku 2012, provedení STi se po boku modelu XV prodává dál, i když Evropa čeká na čtvrtou generaci Imprezy.
Právě XV je jakýmsi mezistupněm. Je to Impreza se zvýšeným podvozkem a trochu přepracovaným designem, jméno Impreza XV se u tohoto modelu objevilo jenom v roce 2010, od ročníku 2011 se jmenuje právě jen XV. Je to jakási odpověď Subaru na vlnu popularity kompaktních SUV, auto si přitom zachovává agilní jízdní vlastnosti a skvělou ovladatelnost, tak typickou pro vozy této značky.
Co se karosářských variant týče, je třetí Impreza k sehnání v provedení sedan nebo pětidveřový hatchback. Běžné modely byly dostupné v obou provedeních, typy WRX a WRX STi nejprve jen jako hatchbacky. Přitom pro sportovní Imprezu byla v prvních dvou generacích typická právě karoserie sedan. Ta se ve třetí generaci pro provedení WRX STi objevila v roce 2011.
Výbava
Impreza bývá dobře vybavené auto, u kterého si zákazníci nemohli příliš volit z různých prvků příplatkové výbavy. Proto není při koupi ojetého vozu nutné tolik hledět na konkrétní výbavu toho kterého vozu.
Design
Impreza nikdy nebyla krásný vůz, který by vyhrával přehlídky elegance. Ani třetí generaci se nepodařilo trefit do evropského vkusu a některé okázalé nebo necitlivě řešené detaily nedovede vozu řada lidí odpustit. Běžné verze také nemají příliš atraktivní interiér, Subaru se vyznačuje spíše robustností než elegancí.
Spotřeba
Základní benzinová patnáctistovka nebo dvoulitrový turbodiesel dovedou být úsporné motory, kvůli pohonu všech kol je však spotřeba přece jenom vyšší než u běžných konkurentů. Silnější verze jsou pak kapitola sama pro sebe, WRX a WRX STi tu nejsou od úsporného provozu, ale od poskytování těch nejlepších řidičských zážitků. Spotřeba tak může být hodně vysoká.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti Imprezy jsou jednoduše skvělé. Famózní vyvážení auta, nízké těžiště díky motoru boxer a permanentní pohon všech kol propůjčují autu jisté chování a velmi snadnou ovladatelnost. Auto poslouchá řidiče na slovo. Skvělé je, že to platí pro všechny verze Imprezy, nikoli jen pro ostrá provedení. Ta jdou pochopitelně ve schopnostech podvozku do extrému.
Bezpečnost
Impreza třetí generace získala v nárazových testech Euro NCAP čtyřhvězdičkové hodnocení, stalo se tak v roce 2009, tedy už podle přísnějších pravidel. O maximum přitom vůz připravilo horší hodnocení v oblasti elektronických asistentů, naopak i dnes by standardní Impreza obstála na pět hvězdiček v oblasti ochrany chodců. Celkově je to velmi bezpečné auto, na čemž se podepisuje jak tuhá karoserie, tak především perfektní a skvěle čitelný podvozek.
Praktičnost
Ani praktičnost Imprezy není špatná. V interiéru má posádka dostatek místa a není si nač stěžovat. Snad jen množství odkládacích míst je menší než u vyloženě rodinných hatchbacků. Zavazadlový prostor hatchbacku má ovšem podprůměrný objem 301 litrů, sedan pojme podstatně zajímavějších 420 litrů. Zvýšený model XV odveze 380 litrů nákladu, což už je v obvyklých mezích třídy.
Komfort
Ve verzích WRX a WRX STi není Impreza rozhodně žádným komfortním kočárem, tady jde především o jízdní vlastnosti. Jízdní komfort je však snesitelný. Běžné verze jsou na tom podstatně lépe a dovedou většinu nerovností solidně odfiltrovat.
Provozní náklady
Subaru Impreza je velmi spolehlivý vůz s prověřenou technikou, i přesto je potřeba počítat s vyššími provozními náklady. Případné opravy mohou být nákladnější a i servisní síť není tak široká, takže ceny jsou opět vyšší než u konkurence. A v neposlední řadě najdeme určitě úspornější auta, než je Impreza. Samozřejmě sportovní verze dovedou z peněženky odčerpávat více peněz nejen kvůli nárokům na palivo, ale také třeba na pneumatiky a náplně motoru.