Proč koupit |
---|
Výborné jízdní vlastnosti
Stálý pohon všech kol
Řidičsky zábavné výkonné verze
Spolehlivost
Příznivé ceny |
O vozidle
Subaru Impreza je mezi automobilovými znalci pojem. Je to živoucí rallyová legenda a úchvatná image závodního auta jí zůstává i dlouho poté, co se už tovární tým Subaru mistrovství světa v rallye neúčastní. První generace Imprezy celý tento kult v roce 1992 založila. Auto začalo poměrně rychle vítězit ve světových rallye soutěžích a stalo se oblíbeným nástrojem amatérských i profesionálních jezdců. V běžném životě byla ovšem Impreza vcelku normálním kompaktním vozem se specifiky pro danou značku. Výkonný model, který se stal opěvovanou záležitostí mezi fanoušky rychlého a zábavného svezení, se totiž v první generaci objevil na evropských trzích až později po nástupu výroby.
Běžné Imprezy první generace jsou vcelku nenápadné sedany a kombíky nižší střední třídy, které se mohou chlubit určitými netradičními vlastnostmi. Dnes je Subaru vnímáno jako výrobce aut téměř výhradně vybavených pohonem všech kol, u Imprezy první generace tomu tak však nebylo vždy. Základní provedení s motory 1,6 a 1,8 se totiž na některé trhy dodávala i s pohonem předních kol (k nám se dovážely jen čtyřkolky), takže pokud vůz pochází z dovozu, je dobré si ověřit, jak na tom s pohonem je. To, že všechny motory jsou plochého typu boxer, platí ovšem beze zbytku. U pohonu všech kol se můžeme ještě setkat s jednou výjimkou. Modely se čtyřstupňovou automatickou převodovkou totiž nemají klasický mezinápravový diferenciál torsen jako ostatní čtyřkolky Subaru, ale jen mezinápravovou viskózní spojku. Toto řešení je méně agilní a také se vyznačuje menší životností. U torsenu není potřeba se o životnost příliš obávat. Impreza ve své první generaci nevyniká kdovíjakou prostorností a ani provedení interiéru není příliš lákavé. Esteticky i po stránce použitých materiálů byl totiž interiér za zenitem už v době vzniku vozu. Tyto nedostatky však snadno Impreze odpustíte, pokud poznáte její jízdní vlastnosti. Ty jsou velmi agilní a jisté, auto se skvěle ovládá. První generace Imprezy je jednou ze zajímavých příležitostí, jak si pořídit solidní vůz s pohonem všech kol za příznivou cenu. Věku auta není potřeba se příliš obávat, Impreza je spolehlivá a trvanlivá.
Pod kapotou první generace byl základem motor 1,6 s výkonem 66 a po faceliftu v roce 1997 až 70 kW. Upřímně, na vůz s pohonem všech kol je to trochu slabá jednotka, což se projevuje i na tom, že její spotřeba není o mnoho nižší než u větších a výkonnějších motorů. Ani osmnáctistovka s výkonem 76 kW příliš nenadchne. Ideální volbou je tak dvoulitr, který disponuje výkonem 85 a po modernizaci až 92 kW. U něj alespoň máte jistotu, že kupujete čtyřkolku, v jiném provedení se nedodával. Spotřeba je vyšší, než jsou dnešní standardy, ale vzhledem k pohonu všech kol ji lze akceptovat. Turbodiesely pod kapotou první Imprezy úplně chybí. Zato můžete narazit na výkonná provedení vybavená různě upravenými dvoulitrovými turbomotory. První takto vybavená Impreza se v Evropě prodávala jako GT Turbo a dostala dvoulitr s výkonem 155 kW, později byl výkon navýšen na 160 kW. Subaru však připravovalo i různé speciální edice a vyznat se dnes v kompletní konfiguraci výkonných verzí první generace Imprezy dovedou jen opravdoví odborníci. V označení jednotlivých modelů se mohou objevovat zkratky WRX a STi, které později zdomácněly u druhé generace, tady se však podle nich nedá úplně přesně řídit. Co určitý rok výroby, to možná jiná specifikace vozu. Většina výkonných Imprez první generace k nám navíc putovala ze zahraničí, což orientaci ještě komplikuje. Každý takový vůz si proto raději důkladně prověřte, abyste vyloučili možnost, že jde o neodborně upravený obyčejnější model, a nikoli o deklarovanou speciální edici. Ostatně, upravovaným autům se raději vyhněte i u běžných modelů, kdo si svou obyčejnou Imprezu vyzbrojoval jako rallye speciál, nemusel se k autu chovat příliš slušně.
Výbava
Subaru Impreza už od první generace nesahalo po politice kdovíjakých příplatkových výbav. Auto se většinou prodávalo prostě dobře vybavené, připlácelo se za máloco. Ovšem z dnešního pohledu už výbava Imprezy nebude žádný zázrak, nějaké ty airbagy a klimatizace jsou ovšem obvyklou záležitostí.
Design
První generace Subaru Impreza je vcelku nenápadný a konzervativní vůz nižší střední třídy. Překvapí pro Subaru typická bezrámová okna, která jsou jedním z mála výstřelků. První Impreza je vcelku elegantní, ale asijský styl nezapře. Výkonné verze mají různé výraznější doplňky, které z Imprezy dělají vůz více přitahující pozornost.
Spotřeba
Pod kapotou Imprezy první generace najdeme pouze benzinové motory. Ve spojení s pohonem všech kol je potřeba počítat s mírně vyšší spotřebou paliva. Paradoxně asi nejvýhodnější je shánět atmosférický dvoulitr, který v praxi nemusí být tolik vytěžován, a tak je jeho spotřeba téměř shodná se slabšími motory.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti jsou ozdobou Subaru Impreza už od první generace. Skvělá trakce, velmi jisté chování auta na všech površích a za každých podmínek i snadná ovladatelnost a přesné a komunikativní řízení jsou velkými přednostmi vozu.
Bezpečnost
První Subaru Impreza nikdy nárazovými testy Euro NCAP neprošlo. Z dnešního hlediska je nutné počítat s již trochu zastaralou konstrukcí vozu, která posádku ochrání jen průměrně. Rallyová pověst auta tu přitom ničemu nepomůže, závodní speciály jsou díky vestavěným bezpečnostním klecím zcela jinou kapitolou. U Imprezy ovšem bezpečnost zvyšuje permanentní pohon všech kol.
Praktičnost
První generace Subaru Impreza už v době svého vzniku nepatřila ke kdovíjak prostorným vozům, příliš praktický model to tedy není. Zavazadlový prostor sedanu pojme jen 353 litrů nákladu a combi na tom je ještě hůře – jeho prostor je ovšem variabilnější.
Komfort
Běžné modely Imprezy sice neoslní prostorností a ani samotné provedení interiéru moc komfortní pocit nenavodí, ovšem pohodlná sedadla a dobře naladěné odpružení, které zvládá rozumně filtrovat nerovnosti českých vozovek, jsou příjemným překvapením. Stejně tak i kultivovanost motorů příjemně překvapí. Silné verze však pochopitelně pohodlné ani tiché nejsou.
Provozní náklady
Už první Impreza se do paměti motoristů zapsala jako velmi spolehlivý automobil, který většinou vyžaduje jenom běžnou údržbu. Ovšem kvůli stáří vozu a pohonu všech kol je přece jenom nutné připravit se na vyšší výdaje. Na těch se podílí především celkově vyšší ceny náhradních dílů.