Proč koupit |
---|
Spolehlivost
Výborné jízdní vlastnosti
Překvapivé schopnosti v terénu
Dobrý vnitřní prostor |
O vozidle
Subaru Forester je jedním ze zakladatelů kategorie crossover vozů. Ačkoli jej můžeme definovat také jako kompaktní SUV, Forester se od typických zástupců této kategorie trochu liší. Má totiž zvýšený podvozek a pro Subaru typický symetrický pohon všech kol, ovšem karoserie samotná má tvary bližší klasickým rodinným combi než vysokým SUV, která se v době vzniku Foresteru tvářila více jako off-roady. Přitom ovšem platí, že svou robustností a jízdními schopnostmi Forester v terénu mnohá soudobá SUV výrazně předčí. Ostatně, na rozdíl od nich je Forester vybavován i redukční převodovkou. Výška je oproti soupeřům výrazně nižší, což přispívá ke snížení těžiště vozu a na danou kategorii velmi dobrým jízdním vlastnostem. První generace Foresteru přišla na trh v roce 1997 a využívala techniku tehdejší první generace Subaru Impreza. Pohon všech kol tu ovšem nezajišťuje mechanický samosvorný diferenciál Torsen. U vozů s manuální převodovkou je tu vizkózní spojka v kombinaci s planetovým mezinápravovým diferenciálem bez samosvornosti. Viskózní spojka tu vlastně slouží jako plynulá uzávěrka diferenciálu, reaguje na prokluz kol jedné z náprav, což vede k jejímu zahřátí a uzavření. Proto je potřeba ověřit, že vůz byl používán se shodnými a řádně nahuštěnými pneumatikami – i malé rozdíly v otáčkách totiž způsobují dlouhodobé zahřívání spojky a její zapečení. U vozů s automatickou převodovkou je tu mezinápravová elektricky ovládaná lamelová spojka.
Po stránce designu je Forester také velmi svébytný vůz. V prostorném interiéru se posádka nebude cítit kdovíjak luxusně, ovšem provedení je trvanlivé. Vnější vzhled vozu je specifický, hranatá karoserie má vcelku originální tvary, je však celkově konzervativnější. Forester je spíš vůz pro znalce. Potvrzují to i jeho jízdní vlastnosti, které jsou vysoko nad průměrem třídy, pohon všech kol však vyžaduje od řidiče především při jízdě na limitu trochu zkušeností. Překvapí relativně malé náklony v zatáčkách, které jsou dané na danou kategorii nezvykle nízko položeným těžištěm.
K tomu přispívají i motory boxer umístěné pod přední kapotou. Agregáty s protilehlými písty, a tedy plochou konstrukcí mohou být položeny níže než běžné motory a celkově svou konstrukcí přispívají ke snížení těžiště. Základem je atmosférický dvoulitr s výkonem 92 kW, který je dokonce vybavován redukční převodovkou. Silnější přeplňovaná verze motoru, kterou lze snadno poznat díky mohutnému nasávacímu výstupku na kapotě, redukci nemá. Jeho výkon je 125 a později i 130 kW. Motory jsou silné, avšak jejich spotřeba i kvůli pohonu všech kol patří k těm vyšším.
Výbava




Forester už v základních verzích dostal docela dobrou výbavu. Není vyloženě luxusní, ovšem bezpečnostní prvky a také komfortní prvky tu v obvyklém provedení najdeme. Vyloženě moderní prvky ovšem očekávat nelze.
Design




Subaru Forester první generace je vzhledově velmi specifický vůz. Ačkoli je to technicky vzato klasické kompaktní SUV, vůz má nižší stavbu karoserie, takže se tváří více jako zvýšené rodinné combi. Hranaté a konzervativní tvary nebudí příliš mnoho pozornosti, avšak vypadají stále vcelku elegantně.
Spotřeba




Spotřeba motorů není příliš příznivou stránkou Foresteru. Obzvlášť, když svou kultivovaností a ochotou se vytáčet lákají k dynamické jízdě. Forester také postrádá jakékoli úspornější vznětové jednotky, dvoulitry ať už v atmosférickém, nebo přeplňovaném provedení ke spoření stvořeny nejsou.
Jízdní vlastnosti




Subaru Forester první generace má na poměry SUV opravdu vynikající jízdní vlastnosti. Jsou dané jak stálým pohonem všech kol, tak nízko položeným těžištěm. Na tom se podílí jak konstrukce motorů, tak na SUV nezvykle nízká karoserie, která připomíná spíše klasická combi.
Bezpečnost




Pohon všech kol a vcelku solidní výbava se podílejí na dobré úrovni bezpečnosti prvního Foresteru. Ten sice nárazové testy Euro NCAP neabsolvoval, avšak robustní konstrukce, dobrý výhled z auta i solidní bezpečnostní výbava mu dávají stále dobrou úroveň bezpečnosti.
Praktičnost




Forester se v mnohém tváří jako klasické combi, v interiéru sice posádka sedí výše, avšak stavba vozu je zcela standardní. Interiér je docela praktický, především ovšem z hlediska robustnosti a trvanlivosti. Místa je tu dostatek a relativně mělký zavazadlový prostor nabídne solidní objem 406 litrů a dobrou variabilitu.
Komfort




Forester není žádným luxusním SUV, přesto nabízí solidní jízdní komfort. Auto se v zatáčkách příliš nenaklání a podvozek zvládá dobře filtrovat nerovnosti. Výbava vozu je vcelku dobrá, ovšem komfort obstarává spíše dobrá akustická pohoda než komfortní provedení interiéru.
Provozní náklady




Provozní náklady Foresteru patří k těm vyšším, a to nejen v rámci své třídy, ale i celkově. Dvoulitrové motory nejsou úplně úsporné, a ačkoli je Forester spolehlivým automobilem, náhradní díly jsou trochu dražší a i servisní úkony mohou stát více peněz.